InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Een simpel kerstdiner met: varkenshaas

Een simpel kerstdiner met: varkenshaas

Varkenshaas is het lekkerste en zachtste deel van het varken. Je kan er oneindig veel mee variëren. Deze recepten zijn een gevulde varkenshaas met Mon Chou en varkenshaas met appel. Beide erg lekker maar wel makkelijk te maken. Ideaal voor een kerstdiner. Met deze recepten gaan we uit van 4 personen. Heb je meer of minder personen te eten, dan zijn de ingrediënten te vermenigvuldigen of te delen.

Recept 1

Varkenshaas met Mon Chou.

Ingrediënten
  • 4 varkenshaasjes
  • 2 potjes cranberry's
  • 2 pakjes Mon Chou
  • 8 plakjes ontbijtspek
  • olijfolie of roomboter
  • room
  • peper
  • zout
  • peterselie
  • Pomme duchettes
  • touw (geen plastic)
  • Braadpan
  • frituur

Bereiding

Meng 4 flinke eetlepels cranberry's door de 2 pakjes Mon Chou heen. Snij vervolgens de varkenshaasjes zo open dat je ze kunt vullen. Vul vervolgens de de varkenshaasjes flink vol met het mengsel. Rol nu de plakjes ontbijtspek om de varkenshaasjes heen en bind dit vast met een touwtje. Naar smaak een beetje peper en zout over heen strooien. Doe nu de olijfolie of roomboter in de pan en braad de varkenshaasjes 8 a 10 minuten, of naar smaak, op middelhoog vuur. Haal de verkenshaasjes uit de pan en hou ze warm. Frituur ondertussen de Pomme Duchettes. Schraap het aanbaksel los en voeg de rest van de cranberry's toe. Meng dit goed door elkaar en voeg een klein beetje room toe.

Leg de varkenshaasjes op een voorverwarmd bord en schenk de saus er over heen. Voeg de Pomme duchettes er bij en garneer met een takjes peterselie. Geef er een lekkere frisse salade bij of groente naar keuze.

Ideale kerstrecept
De voorbereidingstijd van dit recept bedraagd zo een vijftien minuten en de bereidingstijd ook zo een 15 minuten. Dus dat betekend dat je slechts een half uur in de keuken je eigen staat uit te sloven. Dit recept is simpel, lekker en het ziet er ook nog eens leuk uit. Je kan als variatie ook ander fruit kiezen (bramen), of het varkenshaasje vullen met brie of Philidephia. Een fruitige rosé smaakt bij dit recept heerlijk, maar een rode of witte wijn kan ook heel goed.

Recept 2

Varkenshaas met appel.

Ingrediënten

  • 4 varkenshaasjes
  • 4 zachtzure appels
  • bruine suiker
  • boter
  • aardappelschijfjes
  • 2 dl witte wijn
  • room
  • bloem
  • peper en zout

Bereiding

Schil de appels, boor ze uit en vul ze met bruine suiker. Wrijf het vlees in met peper en zout en schroei het vlees in de boter even op hoog vuur dicht. Leg vervolgens de appels er bij en voeg de wijn toe. Laat dit nu gaar stoven, keer wel de appels af en toe. Bak de aardappelschijfjes tot ze licht gekleurd en knapperig zijn. Leg het vlees op de borden en leg de appel er naast. Meng de room met wat bloem en voeg dit mensel aan de jus toe, van de varkenshaasjes, tot het deze gebonden is. Giet de jus over het vlees.

Ideale kerstrecept

Dit recept is erg makkelijk en ziet er leuk uit. De voorbereiding is in 10 minuten gebeurd en het koken duurt alleen wat langer. Bij elkaar zo een 40 minuten. Houd je niet zo van gegaard vlees, haal het vlees dan eerder uit de pan, maar laat de appels nog wel even iets doorgaren. Een fruitige rosé smaakt hier prima bij.

Bon appétit!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Oma's recepten boek

Reageer op het artikel "Een simpel kerstdiner met: varkenshaas"

Reactie

Hermien Wilcke, 28-11-2012 14:43 #1
Net het recept gelezen en ik ga dit maken voor kerst. Het lijkt me heerlijk en je hoeft niet zo lang in de keuken te staan. Onze kinderen en kleinkinderen komen en dan zijn we met z'n 13 en. Bedankt voor de tip. Reactie infoteur, 28-11-2012
Beste Hermien,

Graag gedaan, eet smakelijk en fijne feestdagen toegewenst.

Groetjes Lautof (infoteur)

Infoteur: Lautof
Laatste update: 15-12-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Kerstdiner
Reacties: 1
Schrijf mee!