InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zomerse gezonde salades

Zomerse gezonde salades

Zomerse gezonde salades De salade is niet meer weg te denken bij de verschillende gerechten. In de zomer worden ze ook meer gegeten dan in de winter. Een aantal frisse salades voor bij het vlees of de vis.

Volle wittenbonen salade

Ingrediënten; 1 klein potje/blikje witte bonen, 3 teentjes knoflook, 4 gepelde tomaten, 1 rode paprika, 1 rode peper, 1 limoen, enkele takjes peterselie, olijfolie, peper en zout, 2 eetlepels wodka.

Bereiding; voeg de knoflook, bonen gepelde tomaten (in stukjes gesneden) in een magnetronschaal en voeg er wat olijfolie aan toe. Zet het zon 10 minuten in de hoogste stand.
De paprika door midden snijden en zet deze in een afgesloten bakje zon 3 minuten in de magnetron, daarna even afkoelen en haal de velletjes er vanaf.
Maak de overige ingrediënten klein (keukenmachine), voeg de wodka toe en drapeer deze over de warme bonensalade. Roer het geheel en laat het een minuut staan. Daarna serveren.

Frisse ijsbergsalade met grapefruit

Ingrediënten; 1 krop ijsbergsla, 1 1/2 grapefruit, 150 grap Hüttenkäse, 2 eetlepels citroensap, 1dl magere yoghurt, zout en peper.

Bereiding; De kropsla ontdoen van de grote bladen met de dikke nerf en daarna de rest in grote stukken snijden. Maak een sausje van de yoghurt, Hüttenkäse en citroensap en voeg dit toe aan de ijsbergsla. Voeg de grapefruit toe en doe naar smaak wat peper en zout bij het geheel.

Scandinavische salade

Ingrediënten; 2 grote wortelen, 1 citroen, 2 appels (niet te zoet), 2 theelepel suiker, zwarte peper (naar smaak).

Bereiding; wortels en appels schillen en daarna de wortels en appels raspen. Voeg het sap van de citroen toe evenals de suiker en peper. Zet de salade zon 45 minuten in de koelkast.

Komkommersalade pittig

Ingrediënten; 1 komkommer, 1 rode uit, 3 eetlepels suiker, 4 eetlepels azijn, 1 spaande peper.

Bereiding; de komkommer en ui in dunne plakjes snijden en hak de peper fijn. De azijn en suiker zachtjes aan de kook brengen. Blijven roeren zodat de suiker oplost. Roer vervolgens de rode peper er doorheen en leg het sausjes vervolgens over de komkommer en uien ringen.

Aardbeiensalade

Ingrediënten; 1 krop sla, 2 eetlepels halvanaise, 1 eetlepel citroensap, peper, snufje suiker en 1 doosje aardbeien.

Bereiding; was de krop sla en haal er hele bladeren af. Drapeer deze in enkele kleine schaaltjes of een grote schaal. De aardbeien van het kroontje ontdoen en halveren, daarna over de bladen sla verdelen. Maak een sausje van de overige ingrediënten en giet het voorzichtig over de bladen sla met aardbei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De volle maaltijdsalade voor de herfstDe volle maaltijdsalade voor de herfstDe salade is ideaal in de zomer. Lekker fris en licht verteerbaar en dan is de overgang naar de vaste pot in de winter e…
Geitenkaassalade, maar dan andersGeitenkaassalade, maar dan andersVerse geitenkaas is gezond en lekker en wordt steeds populairder. Dat geldt voor de geitenkaas op het verse broodje, de…
Dressings met olijfolie: 3 simpele receptenDressings met olijfolie: 3 simpele receptenOlijfolie vormt de basis voor veel overheerlijke dressings. Want een salade smaakt pas echt lekker als hier een goede dr…
Lekkere salades als voor- of bijgerechtLekkere salades als voor- of bijgerechtSalade als voorgerecht of als bijgerecht, het kan allemaal. Enkele salades warm of koud, die gemakkelijk te maken zijn m…
Gezonde salades met kaasGezonde salades met kaasKaas is een echte smaakmaker, dat is niet nieuw. Kaas kan echter op de meest uiteenlopende manieren gebruikt worden in d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zomerse gezonde salades"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 06-07-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!