InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere salades als voor- of bijgerecht

Lekkere salades als voor- of bijgerecht

Lekkere salades als voor- of bijgerecht Salade als voorgerecht of als bijgerecht, het kan allemaal. Enkele salades warm of koud, die gemakkelijk te maken zijn met herkenbare ingrediënten en erg lekker. Pittiger of minder pittig al naar gelang de smaak. Natuurlijk kan er gevarieerd worden met ingrediënten. Weer eens wat anders op tafel, zeker als het voorgerecht wat steviger is, hoeft het hoofdgerecht niet enorm te zijn.

Aardappelsalade met spekjes

Ingrediënten

  • 1 kilo aardappelen (niet kruimelige aardappelen)
  • 200 gram gerookt spek
  • 2 bouillonblokjes
  • zout en peper
  • olijfolie
  • 1 kleine rode ui
  • kervel
  • ciroensap
  • strooikaas

Bereiding

De aardappelen stevig koken en daarna in blokjes snijden en aansluitend het gerookt spek in kleine blokjes snijden. Deze daarna in olijfolie krokant bakken. Als de aardappelen afgekoeld zijn deze in een grote ovenschaal leggen en verdelen en het spek erbij doen. Maak nu de bouillonblokjes aan voeg de gesnipperde ui toe tezamen met wat zout en peper en smaak, wat kervel en citroensap. Meng het goed en giet het over de aardappelen. Zet de schaal nu in de oven, meng af en toe de massa en als laatste nog even wat strooikaas over de massa. Als het een laagje vormt is de salade gereed.

Salade met ei

Ingrediënten

  • 8 scharreleieren
  • 500 gram koolsalade
  • bieslooksaladesaus
  • tomatenpuree
  • geitenkaas
  • eikruiden
  • peper en zout

Bereiding

Kook de eieren hard en laat ze schrikken (zo kan je ze gemakkelijker afpellen). Maak de koolsalade aan de bieslooksaladesaus, wat peper en zout naar smaak en eikruiden. Meng nu 2 kleingemaakte eieren door de salade en leg het geheel in een grote beetje platte schaal. Snij de 6 overgebleven eieren in gelijke plakjes en leg deze over de salade. Maak de salade af met een druppeltje tomatenpuree op de eischijfjes en strooi er wat geitenkaas overheen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere salades als voor- of bijgerecht"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-10-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!