InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Grootmoeders appelkruimeltaart

Grootmoeders appelkruimeltaart

Ik heb lang gezocht naar het lekkerste appeltaart recept. En achteraf had ik eigenlijk niet ver hoeven te zoeken. Dit is het recept van mijn oma's befaamde appelkruimeltaart. Met iedere hap genieten...

Voorbereidingen:

  • Voorbereiding: 20 min
  • Baktijd: 70 min
  • Rusttijd: 1 uur
  • Oventemperatuur: elektrische oven 175°C (voorverwarmd), gasoven: stand 3, heteluchtoven: 155°C (voorverwarmd)
  • Aantal pers.: 6 - 8

Ingrediënten:

Voor het deeg:

  • 300 g zelfrijzend bakmeel
  • 150 g witte basterdsuiker
  • 1 mespunt zout
  • 1 zakje vanille suiker of de geraspte schil van een halve citroen
  • 200 g koude boter
  • 1 ei, losgeklopt

Voor het appelmengsel:

  • 7 stevige appels (jonagold of elstar)
  • 75 g suiker
  • 1 tl kaneel (afgestreken klein theelepeltje)

Voor de kruimellaag:

  • 50 g bloem
  • 50 g rietsuiker
  • 50 g zachte boter

  • springvorm 24 cm
  • 200 ml koude slagroom
  • paneermeel

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor. Vet de vorm in en bestuif em met een beetje bloem. Dat helpt straks tegen het plakken. Doe het bakmeel, de basterdsuiker, het zout, de vanillesuiker of citroenrasp en 2/3 van het ei in een kom. Snijd de boter in kleine stukjes en voeg deze toe aan je beslag. Kneed dit met de hand tot een samenhangend stevige deeg waar je geen stukjes boter meer in ziet. Bekleed de springvorm met het deeg. Zet de springvorm op een koel plaats te rusten.

Wrijf in een kom de bloem, de suiker en de boter tussen uw vingers tot het mengsel lijkt op een kom met fijne (niet te kleine) broodkruimels. Zet het kruimelmengsel zolang in de koelkast.

Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd ze in kleine stukjes. Meng deze in een kom met de suiker en de kaneel. Goed mengen, anders smaakt het ene deel van je appel heel erg naar kaneel en het andere deel helemaal niets. Terwijl we juist dat lichte vleugje kaneel willen.

Schud in de springvorm op de bodem een laagje paneermeel, dit zuigt het overtollige vocht op van de appels waardoor de bodem niet te nat is of aan de bodem van de springvorm vastplakt. Vul de met deeg beklede springvorm met het appelmengsel zodat het mengsel overal gelijk ligt en druk het voorzichtig aan voor de stevigheid van de taartvulling. Haal het kruimelmengsel uit de koelkast en verdeel het over het appelmengsel. vouw het overgebleven deeg aan de zijdes van de springvorm plat over de taart voor stevigheid en een mooi randje. Bestrijk het kruimeldeeg met het resterende ei.

Plaats de vorm op het rooster onder de middelste richel in de oven. Bak de taart gaar en goudbruin. Check met een prikker of de taart gaar is. komt de prikker er droog uit, is je appelkruimeltaart gaar. Laat de appelkruimeltaart een uurtje in de vorm afkoelen tot deze echt stevig aan voelt. En verwijder dan de springvorm. Anders stort je rand in en dat zou zonde zijn.

Klop de slagroom stijf met een beetje suiker of een zakje vanille suiker en serveer deze op je zojuist gemaakt appelkruimeltaart.

Een hemels hapje in eigen keuken. En niet te vergeten die heerlijke appeltaartlucht door je woning.

Lekkere variaties:

  • Meng het sap van een halve citroen door het appelmengsel en de rasp van een halve citroen door de kruimellaag, voor een heerlijk appelcitroen kruimeltaart.
  • Wel 70 g rozijnen in water, droog ze een schone theedoek en meng ze door het appelmengsel me 1 tl nootmuskaat. Dan krijg je wat m'n oma noemt een "hollandse" appeltaart.
  • Meng in blokjes gesneden zachte peer een 2 el abrikozenjam door het appelmengsel voor een heerlijke fruittaart.
  • Meng een zakje studentenhaver door het appelmengsel voor een lekker appelnotentaart.
© 2008 - 2019 Msmedia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Appeltaart zonder ei en zonder koemelkAppeltaart zonder ei en zonder koemelkDeze koemelk- en eivrije appeltaart is een heerlijk alternatief voor mensen die een allergie voor ei en/of koemelk hebbe…
Appeltaart extraAppeltaart extraAppeltaart is al sinds jaar en dag populair. De appeltaart ontbreekt zelden daar waar de taarten het feestje opvrolijken…
Overheerlijke appeltaartEr gaat niets boven zelfgemaakte appeltaart, en zeker niets boven deze versie. Over de hele wereld wordt wel appeltaart…
Portugese recepten: NagerechtenPortugese recepten: NagerechtenHet dessert is een belangrijk gerecht in Portugal. De Portugezen houden van zoet. In dit artikel ga ik in op de typische…
Recepten voor taart volgens methode MontignacAls volger van de methode Montignac is het soms lastig om een recept te vinden voor een geschikte taart. Na veel uitprob…
Bronnen en referenties
  • Mijn oma toos

Reageer op het artikel "Grootmoeders appelkruimeltaart"

Reacties

Lilly, 01-10-2017 12:50 #13
Echt een zálige appeltaart geworden, dus hartelijk dank voor het delen van dit recept.
heb door het appelmengsel en op de bodem ook CUSTARD POEDER gedaan, waardoor het vocht van de appels werd opgenomen en het deeg erg krokant bleef. Zal deze overheerlijke taart graag vaker maken.

Anita, 18-02-2015 11:30 #12
Wat een goed recept! Ik heb de appeltaart net gemaakt. Het huis ruikt heeerlijk en we gaan vanavond van de taart genieten. Hij ziet er in ieder geval jammie uit! Ook de kruimellaag was perfect gelukt! Ik heb trouwens de echte 'Hollandse' versie gemaakt, met rozijnen dus! Top hoor! Bedankt! :)

Danny, 13-06-2013 05:43 #11
Nog een update over het resultaat. Het ei over de kruimels geeft het wel een mooi kleurtje, maar maakt het brokkeleffect minder. Laat ik de volgende keer dus weg. De bodem was inderdaad helemaal zompig. Ik heb daarna nog een appelkruimeltaart gebakken gebaseerd op een ander recept, waarbij ze de bodem eerst even los bakten, en met een vork er gaatjes in prikten. En dat werkt. Maar als paneermeel ook goed werkt is dat natuurlijk sneller ;)

Danny, 11-06-2013 10:15 #10
Net de taart in de oven gezet. Het ruikt al heerlijk. Heb het paneermeel weggelaten. Dan moeten we het maar snel opeten ;). Voor het kruim heb ik wat extra bloem en suiker toegevoegd, want anders bleef het te plakkerig. Verder overal gewone suiker gebruikt ipv allerlei verschillende soorten. Het deeg enz zag er goed uit, dus ik verwacht geen problemen. Ik had denk ik wat minder appel dan aangegeven, want ze waren wat klein. Uiteindelijk 700gr appelstukjes. Vulde de vorm toch wel goed :)

Pit, 21-03-2013 07:17 #9
Het deeg recept is perfect, echt zoals het hoort voor kruimeltaart.

Het recept voor de kruimellaag lukte echter voor geen meter. Eerste probeersel was gewoon een dikke brei alsof het een stuk deeg was, niks kruimelig. Heb niet eens een 2e poging gedaan, dit kon niet werken. Kan ook komen omdat het momenteel hier 28 graden is, de boter smelt te snel. :-}

Heb dus anders gedaan, eigen recept dat volgens mij wel kruimelig zou moeten worden:

- 80 gram bloem
- 50 gram lichtbruine muscavado suiker
- 30 gram rietsuiker
- 80 gram koude (!) boter
- 50 gram amandel schilfers
- snufje kaneel

Mik al die ingrediënten in een blender, mix kort op hoge snelheid, binnen enkele seconden heb je perfekte kruimels. Niks met je vingers doen.

Merk op dat ik hier bewust 30 gram meer deed van bloem, suiker en boter omdat het 1e probeersel naar mijn smaak te weinig crumble had opgeleverd. Achteraf zou ik minder suiker doen, zeg 30 gram muscavado en 20 gram riet op 80 gr bloem en boter.

Isabel, 23-02-2013 20:45 #8
Heel lekkere taart! Ik heb ipv paneermeel amandelpoeder gebruikt voor de bodem. Heb al verschillende appeltaarten gemaakt, maar deze is mijn favoriet! Dank je voor het recept!

Lacky, 17-10-2012 16:07 #7
Super taart! Dit is de 2e keer dat ik hem maak in 3 dagen! Heel erg bedankt voor dit superlekkere recept!

Albertje Boog, 18-03-2011 00:53 #6
Probeer ook eens met wat geraspte verse gember er door, smaakt net even weer
anders.

Tanja, 06-03-2011 19:04 #5
Heb niet veel bakervaring, maar deze taart is prachtig gelukt en erg lekker!

Sas, 27-12-2009 21:22 #4
Kan je voor de kruimeldeeg ipv rietsuiker ook gewone suiker of basterdsuiker gebruiken? Zonde om anders z`n heel pak ervoor te kopen.
Verder lijkt het mij een superlekker recept. De appel- kruimeltaart zo uit een mixpak vind ik namelijk 3 keer niks. Reactie infoteur, 22-06-2010
Ja hoor, ik gebruik ook vaker gewoon een restje suiker wat ik nog in huis heb. rietsuiker bakt wel iets krokanter af dan de normale suikers

Combi, 31-10-2009 16:05 #3
Dit is een heerlijk recept

Nikky, 13-06-2008 18:13 #2
Ik maak zelf heel vaak appeltaarten, een tip is om beschuitkruimels op de bodem te leggen (op het deeg) en dan gaatjes in het deeg prikken, hierdoor loopt het vocht van de appels weg en krijg je geen smurrietaart; als je hem 1 dag in de koelkast laat staan hoef je dat natuurlijk niet te doen! groetjes.

Betty Wentink, 07-05-2008 19:28 #1
Ik zocht een recept en heb deze gevonden en ga hem voor de Pinkster maken.
Het recept klinkt goed, zal dus best wel lukken

Infoteur: Msmedia
Laatste update: 27-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 13
Schrijf mee!