InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Appeltaart zonder ei en zonder koemelk

Appeltaart zonder ei en zonder koemelk

Appeltaart zonder ei en zonder koemelk Deze koemelk- en eivrije appeltaart is een heerlijk alternatief voor mensen die een allergie voor ei en/of koemelk hebben

Benodigdheden

  • Mengkom voor het deeg
  • Springvorm van 24 cm
  • Eventueel een mixer met deeghaken

Ingrediënten

  • 1 pak zelfrijzend bakmeel
  • 200 gram koemelkvrije boter (b.v. Wajang Light)
  • 200 gram suiker
  • 2 eetlepels water of sojamelk
  • citroensap
  • 5 goudrenetten
  • 2 theelepels kaneel
  • 75 gram rozijnen
  • 2 eetlepels abrikozenjam

Werkwijze

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in smalle partjes. Voeg 50 gram suiker, de 75 gram rozijnen en de 2 theelepels kaneel bij de appelpartjes en roer het goed door. Besprenkel met citroensap en laat staan totdat het deeg klaar is.

Doe het zelfrijzend bakmeel, de resterende 150 gram suiker, de 250 gram boter in kleine blokjes en de 2 eetlepels water of sojamelk in de mengkom en kneed het geheel met de hand tot een samenhangend deeg totdat er een grote bal deeg is ontstaan. Verdeel de bal deeg in twee stukken. Voor de bodem neem je een iets groter deel dan voor de deegreepjes die bovenop de taart komen. Voor het kneden van het deeg kan ook een mixer met deeghaken gebruikt worden. Alleen voor het kneden tot een bal hoeft u dan nog de handen te gebruiken. Vindt u het deeg nog wat te droog, dan kunt u nog iets water of sojamelk toevoegen.

Rol het grootste stuk deeg uit tot een plakkaat van ca. 5 cm. meer doorsnee dan de bodem van de springvorm. Bekleed nu de springvorm met het deeg, druk met de vingers het deeg op tegen de zijranden van de springvorm. Vul vervolgens de springvorm tot aan de rand van het deeg met de appelvulling. Van het stuk deeg wat over is vorm je reepjes, die je vervolgens in ruitvorm over het appelmengsel legt. Druk de deegreepjes vast aan het deeg in de zijkant van de springvorm.

Bak de appeltaart vervolgens in een op 180 graden voorverwarmde oven. Na 60 min. kan de heerlijke goudbruine appeltaart uit de oven gehaald worden. Laat de appeltaart afkoelen in de springvorm. Als de appeltaart voldoende is afgekoeld, maak dan de twee eetlepels abrikozenjam warm in een steelpannetje. Bestrijk de bovenkant van de appeltaart met de abrikozengelei. Dit gaat het beste met een keukenkwastje.

Tips

  • Eventueel kunt u de appeltaart feestelijk garneren met sojaslagroom, deze is verkrijgbaar in de natuurvoedingswinkel.
  • De appeltaart is het lekkerst wanneer u hem pas de volgende dag opeet.

Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Appeltaart zonder ei en zonder koemelk"

Reacties

Marloes, 25-04-2016 10:01 #4
Hallo, hoeveel gram zit er in een pak zelfrijzendbakmeel wat jullie bedoelen?

Mirjam, 19-08-2014 14:54 #3
Als ik het vergelijk met andere recepten voor appeltaart komt de hoeveelheid zelfrijzend bakmeel neer op ongeveer 300 gram (bijv, een pak Koopmans Bakkers Zelfrijzend Bakmeel).

Tom, 14-12-2013 12:05 #2
LS, ik heb een vraagje mbt de appeltaart zonder ei en zonder koemelk, 1 pak zelfrijzend bakmeel in dit recept is hoeveel gram?
Toontjehoger heb je toevallig antwoord gehad op je vraag van 13-06-2013?

met vriendelijke groet
Tom

Toontjehoger, 13-06-2013 12:41 #1
Hoeveel gram zit er in jouw pak zelfrijzend bakmeel?

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 18-06-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten voedselallergie
Reacties: 4
Schrijf mee!