InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Twee Spaanse tapas recepten met zeevruchten

Twee Spaanse tapas recepten met zeevruchten

Twee Spaanse tapas recepten met zeevruchten Twee heerlijke tapas voor 4 personen met zeevruchten. Een met mosselen, pímenton (zoet paprikapoeder) en knoflook. De ander met Dus voor smullen op z'n Spaans het volgende recept:

Gegrilde mosselen met pímenton en knoflook

Ingrediënten

  • 3 geroosterde boterhammen zonder korst
  • 2 teentjes knoflook, geperst
  • 4 el fijngesneden peterselie
  • 2 tl zoet paprikapoeder (pimenton)
  • 500 gr mosselen
  • 1 dl olijfolie
  • zout, peper

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Verkruimel de boterhammen of mix ze fijn in de keukenmachine. Rooster het broodkruim in een droge koekepan en meng het met de knoflook, peterselie, paprikapoeder, zout en peper. Was de mosselen en gooi geopende exemplaren weg. Verhit een laagje water in een pan en kook de mosselen in ongeveer 3 minuten gaar. Haal de mosselen uit de pan en verwijder de lege helft van de schelp. Verdeel het broodkruim over de gehalveerde mosselen en besprenkel met de olie. Zet de mosselen in de oven en bak ze in 8 tot 10 minuten mooi goudbruin. Serveer ze in de lege helft van de schelp of zonder de schelpen in een bakje of schaaltje.

Gamba's in citrusmarinade met wittebonensalade

Ingrediënten

  • 12 rauwe gamba's
  • 1 biologische citroen
  • 1 biologische sinaasappel
  • 2 tenen knoflook, geperst
  • 1 1/2 dl groene olijfolie
  • 2 el fijngesneden peterselie
  • 1 witte ui
  • 1 blik witte reuzenbonen (425 gram)
  • zeezout, zwarte peper

Gril de gamba's op een hete bbq of in een grillpan. Dat hoeft maar heel kort; zodra de gamba's verkleuren zijn ze gaar. Pel de gare gamba's en snijd ze in de lengte doormidden. Boen de citroen en sinaasappel goed schoon en rasp de gele schil schil van de citroen en de oranje schil van de sinaasappel. Meng alle raspsels met de knoflook, de helft van de groene olijfolie, peterselie, zeezout en peper. Meng de gamba's met de citrusmarinade en marineer minstens 30 minuten. Pers de helft van de citroen en sinaasappel uit en meng het sap met de rest van de olijfolie en wat zout en peper. Snijd de witte ui in halve, dunne ringen en meng ze met de bonen en de dressing. Verdeel de bonensalade over 4 borden en schep daarop de gemarineerde gamba's. Bestrooi met veel zeezout en zwarte peper.

Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J Lloa, Pixabay

Reageer op het artikel "Twee Spaanse tapas recepten met zeevruchten"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 06-11-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Spaanse recepten
Schrijf mee!