InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Twee heerlijke Spaanse tapas recepten

Twee heerlijke Spaanse tapas recepten

Twee heerlijke Spaanse tapas recepten Twee heerlijke tapas voor vier personen. Een met cherrytomaatjes en olijven, en de andere met paprika en chorizo! Genieten op z'n Spaans dus! Met de gazpacho granita met gerimpelde zwarte olijven of de chorizo met geroosterde paprika zet je voor een feestje twee geweldige Spaanse culinaire verrassingen op tafel.

Gazpacho granita met gerimpelde zwarte olijven

Ingrediënten

  • 350 gr cherrytomaatjes
  • 2 el sherryazijn
  • 1/2 el suiker
  • 1 dl milde olijfolie
  • zout, peper
  • 2 el gerimpelde zwarte olijven, ontpit en fijngesneden
  • 1 dl Spaande olijfolie

Snijd de cherrytomaatjes doormidden. Doe ze in een mengbeker met de azijn, suiker en olijfolie en pureer ze met een staafmixer (of in de keukenmachine) heel fijn. Voeg eventueel water toe als de soep erg dik is en breng het geheel op smaak met zout, peper en eventueel nog extra azijn, suiker en olie. Doe het mengsel in een plastic bak en zet deze 2 tot 3 uur in de vriezer. Roer elk half uur om met een vork zodat de ijskristallen los blijven. Haal het gazpacho-ijs uit de vriezer en verdeel over de cocktailglazen. Garneer met een halve lepel fijngesneden olijven en een scheutje echte Spaanse olijfolie.

Chorizo met geroosterde paprika

Ingrediënten

  • 1 rode paprika
  • 1 gele parika
  • 2 dl sherryazijn of wijnazijn
  • 2 el honing
  • 50 gr chorizo, in halve plakjes
  • 2 el fijngesneden peterselie
  • 1/d dl olijfolie

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Gril de paprika's door ze aan een vork in de vlas van het gasfornuis te houden en rondom zwart te blakeren. Verwijder het zwarte vel en veeg de paprika schoon met keuken papier. Snijd ze vervolgens in repen. Doe de azijn met de honing in een steelpannetje en kook het mengsel op middelhoog vuur in tot het stroperig is geworden. Meng de paprika met de plakjes chorizo, de peterselie en de olijfolie en besprenkel met de azijnhoningsiroop.

Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Erbs55, Pixabay

Reageer op het artikel "Twee heerlijke Spaanse tapas recepten"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 20-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Spaanse recepten
Schrijf mee!