InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten: Bretonse mosselen en gegratineerde mosselen

Recepten: Bretonse mosselen en gegratineerde mosselen

Recepten: Bretonse mosselen en gegratineerde mosselen De mossel, de bekendste van de schelpdieren, is er in vele soorten en maten. De Hollandse is er van extra (klein) tot de jumbo. Het seizoen loopt van augustus tot april, het lekkerst zijn ze in september. Hieronder twee recepten van mosselen. Mosselen zijn te koop in een zak, zo blijven ze onder druk en in de zak, een zuurstofarme verpakking, wordt het leefklimaat van de mossel nagebootst. De Franse mosselen zijn vaak kleiner en zilter van smaak, zij groeien in het zeewater.

Bretonse mosselen met tijmrozemarijn en knoflook

Benodigdheden

  • 1 kg Bretonse mosselen
  • 1 scheut knoflookolie
  • 1 klontje boter
  • 1 eetlepel tijmrozemarijn
  • ½ eetlepel knoflookpuree
  • zwarte peper uit de molen

Ontdoe de mosselen van de baard en de eventuele zeepokken. Was ze in ruim koud water en laat ze uitlekken in een vergiet. Zet een grote bakpan op het vuur en doe de knoflookolie, boter en knoflookpuree erin. Laat de boter bruisen en voeg de mosselen toe. Schud de pan goed en wacht tot de mosselen open gaan. Voeg de tijmrozemarijn en de zwarte peper toe. Schud de pan net zo lang tot al het vocht verdampt is en het als een filmpje om de mosselen blijft zitten.

Gegratineerde mosselen

Benodigdheden

  • 60 Hollandse mosselen
  • sap van 1 citroen
  • 50 gr kruidenboter
  • 50 gr parmezaanse kaas, geraspt
  • grof Japans paneermeel
  • zwarte peper
  • grof grijs zeezout

Steek de mosselen met behulp van een klein mesje open. Bewaar alleen de volle schelphelften. Bestrooi deze met wat versgemalen peper, citroensap, kruidenboter, parmezaanse kaas en een dun laagje paneermeel. Gratineer de mosselen onder de grill of op de grillstand in de oven gedurende ongeveer 5 minuten. Dresseer de mosselen op een platte schaal, gevuld met verhit zeezout.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recepten: Bretonse mosselen en gegratineerde mosselen"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 24-07-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!