InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Karamelsensatie: Twee recepten met karamel

Karamelsensatie: Twee recepten met karamel

Karamelsensatie: Twee recepten met karamel Karamel zie je veel terug verschillende zoete lekkernijen. Veel snoepgoed bevat bijvoorbeeld karamel, maar ook veel koek, cake, taart en dessert recepten bevatten karamel. Karamel ontstaat bij de verhitting van suiker. Je kunt het eenvoudige kant en klaar kopen in verschillende soorten en maten, maar je kunt er ook voor kiezen om het zelf te maken. Hierbij is het wel van belang goed op te letten, want wanneer je de suiker maar iets te lang verhit, is het geen karamel meer, maar een zwart aangekoekt mengsel.

Wat is karamel?

Karamel is een zoete bruine massa, die veel gebruikt wordt in zoete recepten of snoepgoed. Karamel wordt gemaakt door suiker te verhitten. Wanneer de suiker genoeg is verhit wordt dit vanzelf het bruine karamel mengsel, hiervoor zijn verder geen extra ingrediënten nodig. Hoewel je karamel gemakkelijk kant en klaar kan kopen, kun je het ook zelf maken. Dit doe je als volgt:
  • Giet een kleine laag suiker in een pan.
  • Verhit de pan met het suiker op het vuur.
  • Nadat de suiker genoeg verwarmd is zal deze smelten en ontstaat de bruine karamel kleur.
  • Vervolgens gaat de suiker/karamel massa bruisen en ruik je de zoete geur van karamel.
  • Haal de karamel massa op dit moment uit de pan en giet het op een ingevet oppervlak, bijvoorbeeld op een ingevette bakplaat.
  • Laat de karamel vervolgens afkoelen.

Karamel wordt op zichzelf al als lekkernij gezien, maar er bestaan ook talloze recepten waarin karamel wordt verwerkt.

Recept voor karamelkoekjes

Uit dit recept voor karamelkoekjes kun je zo'n 20 koekjes maken, je hebt dus genoeg om uit te delen aan de hele familie. Zorg dat je de bakplaat goed bedekt met bakpapier, anders blijven de koekjes aan de bakplaat kleven.

Benodigde ingrediënten

Voor het koekdeeg:
  • 200 gram Zelfrijzend bakmeel
  • 150 gram boter (kan ook roomboter zijn, voor extra romige koekjes)
  • 1 ei
  • 60 gram suiker
  • 1 zakje vanille suiker

Voor het karamelglazuur:
  • 80g suiker
  • 80g boter
  • 200ml geconcentreerde melk
  • 1 zakje vanille suiker

Bereidingswijze

Mix de boter, het suiker, de vanillesuiker en het ei met een mixer tot een glad geheel. Voeg vervolgens het zelfrijzend bakmeel toe en kneed het geheel tot een soepel deeg. Maak van het deeg kleine bolletjes en druk ze plat op de bakplaat (bedekt met bakpapier). Bak de koekjes vervolgens 15-20 minuten gaar in voorverwarmde oven op 180 graden.

Verwarm de suiker, boter, geconcentreerde melk en vanille suiker in een steeplan. Breng het geheel aan de kook en blijf goed roeren. Laat het doorkoken tot er een dik, goudbruin mengsel ontstaat. Giet het mengsel vervolgens over de afgebakken koekjes heen en laat het geheel afkoelen alvorens het te serveren.

Recept voor karamel-chocolade cupcakes

Dit recept voor karamel-chocolade cupcakes is geschikt voor 12 cupcakes.

Benodigde ingrediënten

  • 125 gram boter (kan ook roomboter zijn)
  • 125 ml melk
  • 2 eieren
  • 200 gram bruine basterdsuiker
  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 1 zakje Rolo's of andere zachte chocolade/karamel snoepjes

Bereidingswijze

Mix de boter en de bruine basterdsuiker met een mixer tot er een gladde massa ontstaat. Voeg één voor één de eieren toe en blijf mixen. Voeg vervolgens het zelfrijzend bakmeel en de melk toe. Mix de massa vervolgens met de mixer op hoge snelheid tot een glad beslag.

Hak de Rolo's of andere chocolade/karamel snoepjes in kleine stukjes en voeg deze stukjes toe aan het beslag. Verdeel het beslag gelijkmatig over de cakevormpjes. Bak de cupcakes vervolgens in het midden van een voorverwarmde oven op 180 graden gedurende 20 minuten. Laat de cupcakes afkoelen en smullen maar!

Eindeloos variëren

Uiteraard kun je met de bovenstaande karamel recepten eindeloos variëren. Bedenk hierbij dat karamel bijvoorbeeld heel goed te combineren is met chocolade (melk of puur). Hier volgen een aantal variatietips:
  • Geef de karamelkoekjes een extra effect door over de karamellaag nog een chocoladelaag te gieten. Zo krijg je chocolade-karamelkoekjes. Dit doe je eenvoudig door 200 gram chocolade te laten smelten in een steelpan op het vuur, je kunt hierbij het beste kiezen tussen melk of pure chocolade. Giet de gesmolten chocolade vervolgens over de afgekoelde karamellaag van de koekjes heen.
  • Voor de cupcakes kun je in plaats van chocolade-karamel snoepjes ook kiezen voor kleine stukjes chocolade en zachte karamelsnoepjes. Door deze los van elkaar toe te voegen ontstaan er cupcakes met stukjes chocolade en stukjes karamel.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maak zelf een croquemboucheMaak zelf een croquemboucheDe naam croquembouche doet waarschijnlijk niet gelijk een belletje rinkelen. Maar het woord 'soesjes' wel. Een croquembo…
Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Sinds een paar dagen is Coca-Cola een veelbesproken onderwerp in de media. Cola krijgt een donkerbruine kleur door toevo…
Zelf karamel en toffees makenZelf karamel en toffees makenKaramel en toffee, veel mensen zijn er gek op. Naturel, met chocolade of met nootjes, de één is nog lekkerder dan de and…
Apple caramel cheesecake pie, de heilige graal der taartenDe combinatie van appel en karamel is zo'n vanzelfsprekend gelukkig huwelijk tussen twee zo geliefde smaken dat we ze in…
Tarte aux noix et caramel beurre salé, noten-karameltaartDeze Franse taart uit Bretagne staat garant voor een ongekend fijne smaaksensatie die past bij de herfst wanneer er weer…

Reageer op het artikel "Karamelsensatie: Twee recepten met karamel"

Infoteur: Kebo
Gepubliceerd: 01-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Bakrecepten
Schrijf mee!