InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?

Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?

Is de kleurstof in cola kankerverwekkend? Sinds een paar dagen is Coca-Cola een veelbesproken onderwerp in de media. Cola krijgt een donkerbruine kleur door toevoeging van de kleurstof E150d gemaakt uit karamel. Uit onderzoek is gebleken dat er in dit stofje ‘4-methylimidazool’ (4-MEI of 4-MI), dat tijdens de productie van karamel vrijkomt, kankerverwekkende stoffen zitten. Het onderzoek is uitgevoerd bij ratten, er is dus nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs dat dit ook voor mensen geldt. Uit de resultaten bleek dat de kleurstof pas een kankerverwekkende werking vertoond bij 1000 blikjes cola op een dag gedurende 70 jaar. Of de stof schadelijk is, is al jaren een punt van discussie. De verschillen in standpunten over de kleurstof in cola tussen Amerika en Europa zijn groot.

Amerika

De staat Californië heeft nu besloten fabrikanten te verplichten om een gezondheidswaarschuwing op de blikjes te vermelden. De gezondheidswaarschuwing zou mensen waarschuwen voor de kankerverwekkende stof in het product. Dit is de reden dat fabrikanten in Amerika maatregelen nemen en het recept van de cola van Coca cola en Pepsi aanpassen.

Europa

In Europa wordt er niets veranderd aan het recept van cola. In 2011 adviseerde de European Food Safety Authority (EFSA) om bij de productie van karamel de stoffen die vrijkomen zo laag mogelijk te houden om de kans op kanker te verlagen. De cola die in Europa wordt geproduceerd voldoet mede hierdoor aan de Europese normen, aldus de woordvoerster van de EFSA.

Gezien de grote hoeveelheid cola die gedronken moet worden, waarbij karamel kankerverwekkend zou kunnen zijn, is het niet nodig om ongerust te worden. Af en toe een glaasje cola kan geen kwaad.

Frisdrank

Dit geldt niet alleen voor cola, maar ook voor andere soorten frisdrank. Frisdrank behoort volgens de Schijf van Vijf niet tot een gezonde voeding, doordat de drank veel suikers bevat en helemaal geen vitamines en mineralen levert. De suikers leveren veel calorieën, wat de kans op overgewicht vergroot. Daarnaast bevat frisdrank zuren die het gebit kunnen aantasten.

Vocht

Frisdrank behoort tot de productgroep ‘vocht’. Tot deze productgroep behoren bijvoorbeeld ook koffie, thee, water, vruchtensap, limonade en zuiveldranken. Aanbevolen wordt om elke dag ongeveer 1,5 liter vocht in te nemen. Op een dag waarop intensieve inspanning wordt geleverd ligt deze hoeveelheid op minstens 2 liter. Dagelijks voldoende drinken is nodig om de vochtbalans in het lichaam op peil te houden.

Frisdrank hoeft niet helemaal uit de dagelijkse voeding te worden weggelaten, dus het advies is: drink frisdrank met mate.

Lees verder

© 2012 - 2019 Vodiservice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Hoe ongezond is cola?Hoe ongezond is cola?Weet een mens wel wat hij eet en drinkt en ben jij je wel bewust van de ingrediënten van je voeding? We weten allemaal d…
Coca Cola - Historie, reclame en receptCoca Cola - Historie, reclame en receptCoca cola, misschien wel het meest succesvolle bedrijf ter wereld. Deze frisdrank wordt in bijna alle landen ter wereld…
De rol van kleurstoffen in ons dagelijkse levenDe rol van kleurstoffen in ons dagelijkse levenKleur is een belangrijk aspect in het leven van mensen. Kleurstoffen hebben meer invloed op de mens en men komt veel vak…
E110- Zonnegeel FCF: een kleurstof met gezondheidsrisico'sE110- Zonnegeel FCF: een kleurstof met gezondheidsrisico'sDe gele kleurstof met de naam 'zonnegeel FCF' staat als E-nummer bekend onder E110. Zonnegeel FCF is een kleurstof die g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • Algemeen Dagblad (2012). Kankerverwekkende kleurstof Coca- Cola alleen in VS aangepast. http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3222885/2012/03/09/Kankerverwekkende-kleurstof-Coca-Cola-alleen-in-VS-aangepast.dhtml
  • Algemeen Dagblad (2012). Coca-Cola en Pepsi passen recept aan om kankerwaarschuwing. http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3222656/2012/03/09/Coca-Cola-en-Pepsi-passen-recept-aan-om-kankerwaarschuwing.dhtml
  • Wikipedia. Karamel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Karamel
  • The Guardian (2012). Coke and Pepsi change recipe to avoid cancer warning. http://www.guardian.co.uk/business/2012/mar/09/coke-pepsi-recipe-change-avoid-cancer-warning?INTCMP=SRCH

Reageer op het artikel "Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?"

Reactie

Verhoeven Betty, 02-04-2013 10:56 #1
Is men ons weer bang aan het maken ivm de karamel kleurstof in coca cola of is het echt zo schadelijk? Moet ik mijn dagelijks blikje cola achterwege laten? Reactie infoteur, 12-04-2013
Hallo Betty,

Snap je zorg, terecht dan ook je vraag. Bij VodiService gaan we uit van wetenschappelijke bronnen en informatie en op basis daarvan schrijven we onze informatie, adviezen en artikelen. De wetenschap is in de weer met de rol van een stofje gekoppeld aan de kleurstof in cola. Dat stofje is onderzocht bij ratten… nog niet voldoende onderzocht bij mensen (dat is natuurlijk ook lastiger). en geeft aanwijzingen dat het niet verstandig is om in grote hoeveelheden binnen te krijgen in relatie tot kanker.
Dus wees zuinig met cola is voorlopig het devies, meer nog niet omdat de wetenschap daarover nog onvoldoende duidelijkheid kan bieden. Ondertussen zijn de fabrikanten van cola aan de slag om te kijken of het stofje ook uit de cola kan… en dat is natuurlijk ook een goed plan. Dan zijn de risico´s die het gebruik van cola met zich mee kan brengen sowieso lager. Maar ook dat is nog niet gelukt en tot die tijd is het dus verstandig om de oer Hollandse regel, overdaad schaadt in acht te nemen. Probeer ook te variëren in de dranken die je drinkt.
Alle goeds, team VodiService

Infoteur: Vodiservice
Gepubliceerd: 16-03-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Frisdranken
Reacties: 1
Schrijf mee!