InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Drie variërende cake recepten

Drie variërende cake recepten

Drie variërende cake recepten Waar ze in het Engels het woord cake gebruiken om zo ongeveer alle soorten taart en gebak te omschrijven, hebben we in Nederland en België een beperktere opvatting van het woord cake. De cake bestaat hier traditioneel uit een basisbeslag waarmee eindeloos gevarieerd worden. Over het algemeen heeft een cake een rechthoekige vorm. Het basisbeslag voor cake bestaat uit zelfrijzend bakmeel, boter en eieren. Dit zijn de ingrediënten die iedere bakster standaard in huis heeft, waardoor het vaak makkelijk is om een cake te maken.

Wat is een cake?

Een cake is een vrij eenvoudige gebaksoort. Er bestaat dan ook een eenvoudig basis recept, maar uiteraard kun je hier eindeloos mee variëren. Over het algemeen bestaat een cake uit een rechthoekige vorm, maar er bestaan ook variaties in een tulbandvorm of natuurlijk de welbekende cupcakes.

Basisrecept voor cake

Zodra je het basisrecept van cake onder de knie hebt, kun je eindeloos variëren met verschillende vormen en smaken. Het basisrecept is in principe vrij simpel. Let er alleen wel op dat bij cake de baktijd erg belangrijk is. Heeft de cake net te kort in de oven gestaan? Dan is de kans groot dat deze na het uit de oven halen inzakt. Terwijl een cake die te lang in de oven heeft gestaan juist weer te droog is en dat wil je natuurlijk ook voorkomen.

Benodigde ingrediënten

  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 200 gram boter (Je kunt hierbij altijd zelf kiezen of je liever roomboter of margarine gebruikt).
  • 3 eieren
  • een scheutje melk
  • 1 zakje vanillesuiker

Bereidingswijze

Mix de boter, suiker en vanillesuiker met een mixer of keukenmachine tot een glad mengsel. Voeg vervolgens al roerende de eieren toe. Klop het mengsel zo'n twee minuten krachtig door en voeg vervolgens het zelfrijzend bakmeel toe. Mix het geheel nog een tijdje door tot een zacht beslag en giet het vervolgens in een ingevette cakevorm.

Laat de cake vervolgens 75 minuten garen in een voorverwarmde oven op 160 graden. Haal de cake uit de oven en laat deze afkoelen alvorens de cake uit de bakvorm te halen en op te dienen.

Cake variatie: chocolade

Als je het recept voor de basiscake onder de knie hebt is het leuk om te variëren met ingrediënten. Voor een chocoladecake moet je de volgende extra ingrediënten in huis halen:
  • Cacaopoeder
  • 200 gram chocolade (kies zelf voor wit, melk, puur of extra puur)

Bereidingswijze

Voeg naar eigen smaak cacaopoeder toe aan het cakebeslag alvorens deze in de cakevorm te gieten. Je kunt er ook voor kiezen om de helft van de cake normaal te houden en de andere helft chocolade cake. In dat geval verdeel je het beslag over twee kommen. Voeg aan de ene kom cacaopoeder toe en aan de andere niet. Giet het beslag met cacaopoeder eerst in de cakevorm en giet daar vervolgens het normale beslag bovenop. Zet de cake vervolgens in de oven en bak deze 75 minuten in een voorverwarmde oven op 160 graden.

Haal de cake uit de oven en laat deze afkoelen. Smelt ondertussen de 200 gram chocolade au bain marie. Haal de cake uit de cakevorm en zet de cake op een mooie schaal. Giet vervolgens de gesmolten chocolade over de cake heen en laat dit afkoelen. En smullen maar!

Cakevariatie: blauwe bessen

Heb je wel eens gehoord van een blauwe bessen cake (blueberry cake)? Als je het basisrecept onder de knie hebt is dit heel gemakkelijk te maken. Haal hiervoor het volgende extra ingrediënt in huis:
  • 100 gram blauwe bessen

Bereidingswijze

Bereid het basisbeslag op normale wijze. Doe de blauwe bessen in een kom en prak deze stuk. Voeg vervolgens het blauwe bessen mengsel aan het basisbeslag toe. Giet het beslag vervolgens in de cakevorm en bak het 75 minuten in een voorverwarmde oven op 160 graden. Laat de cake afkoelen alvorens deze uit de cakevorm te halen en aan te snijden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cake, lekker en eenvoudigCake, lekker en eenvoudigEr gaat niets boven eigen gebakken cake, hoe eenvoudig dan ook. De cake in de winkel plakt meestal aan de folie, heeft e…
Problemen bij het bakken van cakeKrijgt u onverwacht bezoek, wilt u uw kinderen verassen of heeft u een traktatie nodig, een cake kan uitkomst bieden. He…
Cake pops makenTegenwoordig is creatief bakken erg populair. Cupcakes en taarten zijn toch wel het populairste om te bakken, te beklede…
Recept voor Baked AlaskaRecept voor Baked AlaskaBaked Alaska is ook wel bekend als 'omelette sibérienne'. Het is een vorm van een ijstaart die gegeten wordt als dessert…

Reageer op het artikel "Drie variërende cake recepten"

Infoteur: Kebo
Gepubliceerd: 31-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Bakrecepten
Schrijf mee!