InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > 3 recepten: koninginnensoep, gele paprikasoep en wortelsoep

3 recepten: koninginnensoep, gele paprikasoep en wortelsoep

3 recepten: koninginnensoep, gele paprikasoep en wortelsoep Wil je een lekkere soep maken, maar geen standaardsoep zoals tomaten-, kippen- of groentesoep en heb je geen inspiratie of geen recept? Hier vind je drie heerlijk gevarieerde gezonde soepen, die allemaal snel klaar zijn! Een lekkere romige koninginnensoep, een smaakvolle gele paprikasoep en een licht zoete wortelsoep.

Koninginnensoep

Ingrediënten

  • 1 prei
  • 1 ui
  • 250 gram winterpeen
  • 50 gram boter
  • 700 ml kant - en klare kippenbouillon
  • 2 eetlepels bloem
  • 300 ml water
  • 1 ei
  • 125 ml slagroom

keukengerei: mixer

Voorbereiding

Zorg dat de boter op kamertemperatuur is. Snijd de ui fijn en rasp de winterpeen.

Bereiding

Smelt 205 gram van de boter in een pan. Bak de uit eventjes en doe vervolgens de geraspte winterpeen erbij. Bak dit 10 minuten op een laag vuur. Doe daarna de bloem er bij, bak het geheel 3 minuten en roer het ondertussen goed door. Doe vervolgens de bouillon en het water erbij en breng het geheel aan de kook. Laat de soep 5 minuten doorkoken en pureer deze daarna met de staafmixer.
Haal 1 kopje soep uit de pan en kluts hier het ei doorheen en doe dit kopje weer terug in de pan. Doe de overige 25 gram boter erbij en 100 ml van de slagroom. Hou de soep warm maar breng hem niet meer aan de kook.
Verdeel bij het serveren de rest van de slagroom over de borden.

Als je het lekker vindt kan je door deze soep ook nog stukjes verse bieslook en stukjes kip doen.

Gele paprikasoep

Ingrediënten

  • 3 gele paprika's
  • 500 ml groentebouillon
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 2 sjalotten
  • 1 teen knoflook
  • 2 dl droge witte wijn
  • tabasco
  • 125 ml crème fraîche
  • 1 bakje tuinkers

keukengerei: staafmixer

Voorbereiding

Snipper de sjalotten en snijd de knoflook fijn. Maak de paprika's schoon en snijd er blokjes van.

Bereiding

Verhit de olijfolie in een soeppan. Bak de paprika, de sjalotten en de knoflook 2 minuten op zacht vuur. Doe de wijn en de bouillon erbij in de pan en breng dit aan de kook. Laat het geheel vervolgens 10 minuten zacht doorkoken en pureer daarna de soep met de mixer. Breng de soep op smaak met zout en naar smaak een paar druppels tabasco. Doe bij het serveren een lepel crème fraîche in de soepkommen en garneer deze met wat tuinkers.

Als garnering naast de tuinkers is het lekker om in deze soep maiskorrels of croutons te doen.
Als je meer van een andere kleur paprika houdt, kan je de soep natuurlijk ook met andere paprika maken, of met verschillende paprika's door elkaar.

Wortelsoep

Ingrediënten

  • 1 ui
  • 1 centimeter verse gember (als je hier niet van houdt kan je dit weglaten)
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • 1 kilo winterpeen
  • 1 teen knoflook
  • 700 ml groentebouillon
  • 200 ml koksmelk
  • 1 sinaasappel

keukengerei: staafmixer of keukenmachine

Voorbereiding

Snipper de ui en rasp de gember. Snijd de winterpeen in plakjes. Snijd de knoflook fijn en pers de sinaasappel uit.

Bereiding

Verhit olie in een soeppan. Fruit de uit en de gember hierin 5 minuten en roer af en toe door. Bak de winterpeen en de knoflook kort mee. Doe de groentebouillon en de koksmelk erbij in de pan en breng dit aan de kook. Laat het geheel 15 minuten zacht doorkoken en check af en toe of de winterpeen goed gaar is. Pureer daarna de soep met de mixer. Roer het sinaasappelsap erdoorheen en breng de soep op smaak met peper en zout.

Als je een extra groente in deze soep wil, doe er dan als de soep bijna klaar is wat gekookte erwtjes in. Naar smaak kan je de borden soep garneren met wat peterselie of crème fraîche.

Alle bovenstaande soepen zijn met lekker met volkoren stokbrood erbij met wat roomboter.

Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Courgettesoep en PaprikasoepCourgettesoep en PaprikasoepSoepen zijn heerlijk en gezond. Ideaal als voorgerecht of als hartige lunch. Courgette en paprika zijn makkelijke groent…
Recepten tomatensoep: Italiaans en tomaat-paprikaRecepten tomatensoep: Italiaans en tomaat-paprikaTomaten zijn heerlijk, als tussendoortje of op brood. In een soep komt de smaak echter nog beter tot zijn recht. In dit…
Lamsbout, aardappelgratin en paprikasoep, receptLamsbout, aardappelgratin en paprikasoep, receptHet dagelijks zien van allerlei kookprogramma's op de televisie roept op tot het zelf in de keuken gaan staan. Recepten…
Halloween soep recepten en ideeënOp zoek naar soep recepten en ideeën voor Halloween? Wat dacht u ervan om uw soep een keer in een uitgeholde pompoen op…
Recept Arubaanse soepDit originele Arubaanse recept voor soep, gemaakt met lamsvlees heb ik van de Arubaanse oma van mijn man geleerd. Heerli…

Reageer op het artikel "3 recepten: koninginnensoep, gele paprikasoep en wortelsoep"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!