InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Makkelijke visrecepten: Indiase viscurry - Thaise viscurry

Makkelijke visrecepten: Indiase viscurry - Thaise viscurry

Makkelijke visrecepten: Indiase viscurry - Thaise viscurry De visrecepten Indiase- en Thaise viscurry staan garant voor een smaakvolle vismaaltijd met gezonde ingrediënten. De gerechten zijn snel klaar te maken, met bereidingstijd erbij bent u binnen 20 minuten klaar. Indiase viscurry is naar smaak te eten met naan of met rijst, maar een combinatie ervan is natuurlijk ook mogelijk. D.m.v. de keuze van milde of pittige currypasta is het gerecht naar eigen smaak aan te passen. De Thaise variant is lekker met witte rijst, gecombineerd met basilicum. Iedereen is er ondertussen wel van doordrongen dat het gezond is om één à twee keer per week vis te eten. Vis is licht verteerbaar en bevat over het algemeen minder vet dan vlees. Bovendien bevat vis gezonde onverzadigde vetzuren en is het rijk aan vitaminen, mineralen en eiwitten. Vis kan echter ook ongezonde stoffen bevatten als zware metalen, schimmels of dioxine. Daarom houdt het voedingscentrum een advies aan van twee maal per week vis eten. De voordelen wegen ruim op tegen de nadelen!

De recepten

Indiase en Thaise viscurry zijn gemakkelijk te bereiden visgerechten die gezond en lekker zijn. Met de toevoeging van de currypasta is er naar smaak een mild of pittig gerecht van te maken, de koriander en de basilicum maken de smaak helemaal compleet. Succes met de bereiding van de gerechten!

Indiase viscurry met rijst en/of naan

Benodigdheden voor 4 personen
  • 400 gr basmati rijst
  • 400 gr pangasiusfilet
  • 2 paprika’s in repen gesneden
  • 2 uien in stukjes
  • Eventueel naar smaak 2 verse knoflookteentjes
  • 2 eetlepels currypasta, naar keuze mild of sterk gekruid
  • 2 blikken gepelde tomaten
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • Bosje grof gehakte koriander

Voorbereiding

Zet een pan met water op, zoveel als nodig is volgens aanwijzing van de verpakking van de rijst. Verhit de oven voor op 225 graden Celsius voor het opbakken van het Indiase naan brood. Was ondertussen de paprika’s en snijd ze in stukjes, snij de uien in blokjes of versnipper ze en snij de pangasiusfilet in stukjes.

Bereiding Indiase viscurry
Doe de rijst in het kokende water en kook het zo lang als volgens de verpakking nodig is. Doe 2 eetlepels olie voor bakken in een wok of braadpan en verhit dit. Bak hierin de uien en paprika’s gedurende 1 minuut en voeg als u hier van houdt nu ook de uitgeperste knoflookteentjes toe. Schep nu de currypasta door het mengsel en bak dit gedurende 1 minuut mee.
Voeg de gepelde tomaten toe en druk de tomaten stuk en breng het geheel tegen de kook aan. Voeg de visblokjes bij de saus en stoof ze met de deksel op de pan in 5 minuten gaar. Strooi uiteindelijk de koriander over de viscurry en roer het er eventueel doorheen.

Thaise viscurry met witte rijst

Benodigdheden voor 4 personen:

400 gr witte rijst
400 gr koolvisfilet (vers of uit de vriezer)
250 gr winterpeen
1 pak extra fijne tuinerwten (450 gr. uit de diepvries)
1 blik kokosmelk à 400 ml
2 pakjes green curry paste à 70 gr.
2 eetlepels olie

Voorbereiding:
Zet een pan water op en breng aan de kook en snij de winterpeen en de vis in blokjes/stukjes

Bereiding:

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op het pak. Verhit in een wok of braadpan de olie en voeg de currypasta toe. Bak dit gedurende 3 minuten op een laag vuur. Voeg hierna de kokosmelk toe, breng het aan de kook en laat het 5 minuten zachtjes koken. Voeg de winterpeen blokjes en de erwten aan de saus toe en breng het geheel weer aan de kook. Als laatste worden de visstukjes toegevoegd en laat alles nog 5 minuten zachtjes gaar worden.
Serveer met de rijst en bestrooi het geheel met in stukjes gescheurde basilicum.

Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekkere visreceptenLekkere visreceptenVis wint terrein als je het vergelijkt met vlees als onderdeel van de warme maaltijd. Niet zo gek, want naast het feit d…
Exotische hamburgersExotische hamburgersHamburgers zijn altijd wel lekker. Maar wil je toch eens een ander soort burger? Probeer dan een kipburger. Een kipburge…
Heerlijke simpele recepten wat snel gemaakt isHeerlijke simpele recepten wat snel gemaakt isEen heerlijke gevulde omelet. dit recept is afgestemt voor 2 personen.... de omelet bevat per portie zo'n circa 340 kcal…
Thaise groene curry, vegetarisch of met kipThaise groene curry is een onderdeel van de Thaise keuken. De Thaise keuken kent smaakexplosies die heel opvallend zijn.…
Thaise spicy viskoekjes Tod Man Plaa met komkommer relishThaise viskoekjes of Tod man pla is een favoriet gerecht in Thailand, maar het staat bijna nergens op het menu in Nederl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Recept Margriet met eigen toevoegingen
  • Recept Allerhande

Reageer op het artikel "Makkelijke visrecepten: Indiase viscurry - Thaise viscurry"

Infoteur: Wilmo
Gepubliceerd: 12-05-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Makkelijke gerechten
Schrijf mee!