InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere visrecepten

Lekkere visrecepten

Lekkere visrecepten Vis wint terrein als je het vergelijkt met vlees als onderdeel van de warme maaltijd. Niet zo gek, want naast het feit dat het lekker is, is het gezond en enorm veelzijdig. Enkelel visrecepten om lekker mee te variëren tijdens de avondmaaltijd. Serveer de gerechten met een zacht droge witte wijn.

Palingspiesjes

Ingrediënten

  • 500 gram paling
  • sojasaus
  • droge sherry
  • basterdsuiker

Bereiding

Haal het visvlees voorzichtig (zoveel mogelijk een geheel laten) los van de graat en snij het in stukken van zon 4 tot 5 cm. Rijg ze vervolgens voorzichtig aan satéstokjes (neem het platste gedeelte van de stukken paling).
Meng in een pan een 1/2 dl droge sherry met een 1/2 dl sojasaus en 3 eetlepels basterdsuiker en breng dit aan de kook en laat het staan tot een wat dikker sausje wordt (moet een beetje stroperig zijn).
Gebruik dit sausje om de palingspiesjes. Gril nu de spiesjes zon 10 minuten en giet er af en toe wat van de saus overheen.
Serveer de spiesjes met stokbrood of rijst.

Mosselen met witlof

Ingrediënten

  • 4 kilo mosselen
  • 2 stronken witlof
  • 2 dl droge witte wijn
  • 1 dl madeira
  • 4 tomaten
  • peper en zout

Bereiding

Kook de mosselen in een grote pan met de witte wijn, de madeira, de witlof kleingemaakt en wat peper en zout naar smaak. Snij tegelijkertijd de tomaten in kleine stukjes en voeg ze als laatste toe aan de mosselen. Serveer de mosselen nu in een grote opengewerkte kom.

Gebakken zalm met tomaat en komkommer

Ingrediënten

  • 800 gram zalm
  • 2 lente-uitjes
  • 1 komkommer
  • 3 grote vleestomaten
  • olijfolie
  • 1 dl droge witte wijn
  • 250 ml crème fraiche
  • peper en zout

Bereiding

Bak de reepjes zalm zon 2 minuten in olijfolie. Schil de komkommer en maak er kleine blokjes van, bak deze met de lente-uitjes in olijfolie (2 minuten) en voeg daarna de zalm toe en laat dit alles weer zon 2 minuten pruttelen. Zet de wijn op het vuur tot deze verdampt is, voeg het mengsel van zalm, komkommer en lente uitjes toe en voeg daar nu ook de crème fraiche bij en wat peper en zout naar smaak. Laat het rustig pruttelen en doe er als laatste stukjes tomaat bij. Serveer het bij voorkeur met rijst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere visrecepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!