InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Heerlijke oosterse recepten

Heerlijke oosterse recepten

Babi ketjap, Boemboe bali vlees, Indische stoofschotel en Oosterse bruine bonensoep. Het zijn vier heerlijke Oosterse gerechten met allen hun eigen smaak. Bent u gek op vleesgerechten dan zijn de recepten Babi ketjap en de Boemboe bali vlees echt wat voor u. De Indische stoofschotel is ook erg lekker. Daar zit fruit in verwerkt. Een combinatie van zoet met een klein beetje pittig. De Oosterse bruine bonensoep is voor de liefhebbers van soepen. Deze rijk gevulde soep is heel lekker met stokbrood met kruidenboter of met roomboter. De Babi ketjap, Boemboe bali vlees en Indische stoofschotel kunt u serveren met rijst.

Babi ketjap

Benodigdheden

  • vijfhonderd gram speklapjes of hamlapjes
  • één grote ui
  • twee teentjes knoflook
  • één theelepel sambal oelek
  • één theelepel djahépoeder
  • één eetlepel citroensap
  • één theelepel goela djawa
  • vier eetlepels ketjap manis
  • zout
  • peper

Keukengerei

  • mes
  • snijplank
  • pan
  • theelepel

Het vlees in reepjes snijden, ui snipperen en de teentjes knoflook kneuzen. Voeg hier de sambal, djahé, zout, peper, citroensap, de goela djawa en de ketjap aan toe. Doe alles in één pan en voeg daar zoveel water aan toe totdat het vlees net onder water staat. Laat dit zachtjes koken op een klein pitje tot het vlees gaar is. Eventueel kunt u naar smaak nog wat ketjap toevoegen. Dit recept is het lekkerst met rijst.

Boemboe bali vlees

Benodigdheden

  • vier ons runderlappen
  • zes eetlepels wokolie of andere olie naar keus
  • vier gesnipperde grote uien
  • twee teentjes uitgeknepen knoflook
  • twee theelepels sambal oelek
  • twee theelepels laos
  • twee theelepels djahépoeder
  • twee eetlepels geraspte kemirienoten
  • twee eetlepels ketjap bentang manis
  • één of twee santen

Keukengerei

  • mes
  • snijplank
  • eetlepel
  • pan
  • roerspatel

Bereiding

Snij het rundvlees in stukjes van ongeveer drie centimeter. Verwarm vier eetlepels olie in de pan en bak het vlees daarin en schep het vlees geregeld om zodat het overal mooi bruin wordt. Voeg de rest van de olie toe en laat de olie lekker warm worden en doe de uien in de pan. Laat de uien lichtbruin van kleur worden en bak dan de knoflook mee. Roer sambal, laos, djahé en kemirie door de inhoud van de pan en voeg zoveel water toe totdat het vlees bijna onder water staat. Draai de warmtebron lager, doe de deksel op de pan en laat het vlees gaar worden. Voeg dan de ketjap en de santen toe. Roer het geheel door elkaar, en doe er naar smaak laos, ketjap of zout bij. Bij dit gerecht is rijst het lekkerst om te eten.

Indische stoofschotel

Benodigdheden

  • één kilo varkensvlees
  • margarine
  • twee teentjes knoflook
  • slaolie
  • twee preien
  • drie paprika’s
  • twee uien
  • twee zure appels
  • ketjap manis
  • gemberpoeder
  • vier deciliter Bouillon
  • mandarijntjes (uit blik)
  • ananas (uit blik)
  • sambal
  • maizena
  • peper
  • rijst

Keukengerei

  • Snijplank
  • mes
  • theelepel
  • eetlepel
  • braadpan
  • koekenpan

Vlees in stukjes snijden, en dan het vlees door zout, peper en drie eetlepels gemberpoeder wentelen. In een koekenpan doet u vier en een halve eetlepel margarine, één en een halve eetlepel slaolie en het vlees. Het vlees laat u lekker bruin worden in de boter en dan schept u het over in de braadpan. Dan doet u in de koekenpan één en een halve eetlepel margarine, drie eetlepels slaolie, de gesneden prei, paprika, de gesnipperde uien, de knoflook en zure appels. Dit allemaal fruiten en alles bij het vlees doen en goed doorroeren. Bij dit alles doet u zes eetlepels ketjap, drie eetlepels gemberpoeder, vier deciliter bouillon, zes eetlepels mandarijn, zes eetlepels ananas in stukjes en drie theelepels sambal. Dit roert u door elkaar en laat het dan een half uur stoven met de deksel op de pan. U kunt het geheel binden met maïzena. Serveer met witte rijst.
Smakelijk eten!

Oosterse bruine bonensoep

Benodigdheden

  • tweehonderd gram speklappen
  • één rookworst
  • één blik bruine bonen
  • één zakje boemboe- bali
  • twee grote uien
  • één paprika
  • één dikke prei
  • drie eetlepels ketjap-manis
  • twee teentjes knoflook

Keukengerei

  • één grote pan
  • roerspatel
  • mes
  • grote kom
  • staafmixer
  • snijplank

Bereiding

Snij de speklappen in stukjes en zet deze op in één liter water, doe daarna de boemboe-bali erin en breng het geheel aan de kook. Snipper de uien en de knoflook, snij de paprika in reepjes en de prei in ringen. Doe dit alles in de soep en laat het dertig minuten zachtjes koken. Snij tijdens het koken de rookworst in stukjes of plakjes, het is maar net wat u lekkerder vindt.
Dan doet u de bruine bonen en het bonenvocht in een grote kom en met de staafmixer maakt u een puré. Wilt u stukjes boon proeven dan mixt u wat korter. Wilt u dit niet dan mixt u gewoon net zolang tot alle bonen fijn genoeg zijn voor u. Na het mixen doet u de bonen in de pan met soep. Dan doet u de drie eetlepels ketjap-manis er ook bij en dan de stukjes rookworst. Roer alles er goed doorheen en verwarm het geheel nog tien minuten. Als de soep goed warm is, dan is hij klaar om gegeten te worden.

Tip: stokbrood met (room)boter of kruidenboter is erg lekker bij deze soep.
© 2014 - 2019 Janisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Heerlijke oosterse recepten"

Infoteur: Janisa
Gepubliceerd: 21-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!