InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept voor caramel/chocolade plaatkoek

Recept voor caramel/chocolade plaatkoek

Deze karamel/chocolade plaatkoek is heerlijk voor bij de koffie. Verras hier je collega's op het werk eens mee en je bent gegarandeerd medewerker van de maand! Zanddeeg, karamel en drie soorten chocolade. Wie houdt hier nu niet van? Deze plaatkoek ziet er heel professioneel uit en is toch super makkelijk om zelf te maken.

Voedingswaarde

Per stuk (op basis van 48 stukjes)Per 100 gram
Kcal156 kcal445 kcal
Eiwit2,42 gr6,9 gr
Koolhydraten18,8 gr53,71 gr
Vet7,79 gr22,26 gr
Verzadigd vet4,98 gr14,21 gr

Kosten

De kosten voor 48 stukjes zijn 5,08.

Bereidingstijd

  • Bodem: 10 minuten
  • Oven: 20 minuten
  • Vulling: 15 minuten
  • Afkoelen: 45 minuten
  • Decoratie: 10 minuten

Ingrediënten

  • 250 gr bloem
  • 75 gr fijne tafelsuiker
  • 265 gram zachte boter
  • 90 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 2 blikken gezoete gecondenseerde melk (+ 375 ml)*
  • 100 gr pure chocolade
  • 100 gr melk chocolade
  • 50 gr witte chocolade
* Gecondenseerde melk is in de meeste supermarkten verkrijgbaar. Bijvoorbeeld van het merk Friesche Vlag of Nestlé.

Benodigdheden voor de koekjes

  • Ondiep bakblik van + 23 x 33 cm
  • Bakpapier
  • Beslagkom
  • Vork en lepel
  • Rooster
  • Steelpan
  • Garde
  • Zeef
  • Drie magnetronbakjes
  • Satéprikker
  • Scherp mes
  • Snijplank

Bodem

Verwarm de over voor op 180 graden (heteluchtoven). Kneed het bloem, de tafelsuiker en 175 gram zachte boter door elkaar tot een soepel deeg. Doe een vel bakpapier in het bakblik en verspreid het deeg over de bodem. Druk het met je handen goed aan zodat de hele bodem even dik is. Prik met een vork gaatjes in het deeg. Bak de bodem vervolgens 20 minuten in de oven totdat de bovenkant licht bruin kleurt. Laat het bakblik op een rooster afkoelen.

De vulling

Begin pas aan de vulling als de bodem klaar is met bakken. Anders heeft de bodem niet voldoende tijd om af te koelen. Doe de lichtbruine basterdsuiker, melk en de rest van de boter (90 gram) in een steelpan en breng het op een laag vuur langzaam aan de kook. Zorg ervoor dat het niet aanbrandt! Als het mengsel eenmaal kookt, laat het dan zo'n zeven minuten pruttelen tot het een mooie licht bruine kleur heeft. Blijf vooral goed roeren! Giet tenslotte de vulling door een keukenzeef bovenop de bodem. Tril het bakblik een beetje heen en weer zodat het mengsel goed wordt verdeeld. Laat de vulling minimaal 45 minuten afkoelen.

Decoreren

Smelt de verschillende soorten chocolade afzonderlijk van elkaar. De makkelijkste manier is in de magnetron. Doe de chocolade in een schaaltje die voor de magnetron geschikt is. Verwarm het 30 seconden en roer goed door, verwarm vervolgens weer 30 seconden. Verwarm de chocolade niet in één keer voor een langere tijd, de chocolade kan snel aanbranden. Verdeel de pure- en melkchocolade om en om in horizontale banen over de vulling. Spetter nu voorzichtig de witte chocolade hier overheen. Ga met een satéprikker in één richting door de chocolade heen. Hiermee krijg je een mooi gemarmerd effect. Laat de chocolade nog een tijdje rusten totdat deze helemaal uit is gehard. Snij tenslotte de plaatkoek in 48 stukjes.

Eet smakelijk!

Tips

  • Met de decoratie kan je alle kanten op, gebruik bijvoorbeeld eens gehakte hazelnoten of stukjes ongezouten pinda.
© 2014 - 2019 Dsmit, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Voedingswaardetabel van het voedingscentrum.

Reageer op het artikel "Recept voor caramel/chocolade plaatkoek"

Infoteur: Dsmit
Gepubliceerd: 05-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!