InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Heerlijke (chocolade) brownie voor bij de thee

Heerlijke (chocolade) brownie voor bij de thee

Heerlijke (chocolade) brownie voor bij de thee Vooropgesteld dat je de caloriemeter even buiten beschouwing moeten laten, zijn brownies zo nu en dan heerlijk bij een kopje geurende thee. Maar zoals voor alles geldt … zolang je het maar af en toe neemt, is er nog niet zoveel aan de hand. Enkele brownies die je zelf eenvoudig kunt maken.

Brownie (basisrecept)

Ingrediënten

Voor het koekjesdeeg:
  • 125 gram boter (roomboter mag, maar is niet noodzakelijk)
  • 125 gram suiker
  • 1 pakje vanille suiker
  • 200 gram bloem
  • 1 theelepel bakpoeder

Voor het chocolademengsel (een van de meest populaire):
  • 350 gram pure chocola (> 70% cacao)
  • 3 eieren
  • 250 gram boter
  • 250 gram bruine basterdsuiker
  • 50 gram bloem
  • 1theelepel bakpoeder

Bereiding

Het deeg voor de brownie (het chocoladegedeelte) maak je door de chocolade en boter te smelten en goed te roeren. Au bain marie is het beste. Daarna de mixer nemen en de eieren kloppen tot ze licht van kleur zijn. Dan gaat de suiker erbij en moet het een dikke massa worden. Als dit een geheel is kan de chocolade en boter erbij. Zeef de bloem er boven en meng het bakpoeder er voorzichtig door.

De oven moet op zo’n 200 graden staan en als alle ingrediënten bij elkaar en goed gemixt zijn (soms gaat het met de hand beter) kan het koekjesdeeg mengsel in de vorm. Giet er het chocolade browniemengsel overheen en strijk het mooi plat. Als je een middelgrote vorm hebt moet je van 35 tot 45 minuten in de oven uitgaan. Test het door een satéprikker of oude breinaald in het midden te prikken. Als het nog een kleine beetje vochtig maar richting het kruimelige gaat, is het goed.

Extra’s voor brownie

Als je wat afwisseling wil in je brownies, kan is het goed enkele kleinere vormpjes voor de oven te nemen (let wel op je garingstijd!) en het basisrecept aan te vullen met een van onderstaande ingrediënten (40 tot maximaal 80 gram):
  • pistachenoten (gepeld)
  • witte amandelen
  • kokos
  • banaan
  • kersen
  • hazelnoot (eventueel met caramel)
  • mengsel van kleingemaakte hazelnoten, walnoten en amandelen
  • gedroogde abrikozen
  • of vervang de pure chocolade eens door witte chocolade

Nog meer variëren

De brownies die we hier benoemen zijn zoet en lekker bij de middag thee. Maar je kunt ook hartige brownies maken (zonder chocolade) met bijvoorbeeld kaas of combineer het als (zoet) nagerecht met een stukje ijstaart. Mogelijkheden te over, maar erg calorierijk. Dus nuttig deze heerlijke zoetigheid dus met mate.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Heerlijke (chocolade) brownie voor bij de thee"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zoetigheid
Schrijf mee!