InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Drie keer Mexicaanse empanada's

Drie keer Mexicaanse empanada's

Mexicaanse empanada's zijn gevulde bladerdeeg driehoekjes. De vulling kan variëren van zacht naar pittig, en van vol vlees tot vegetarisch. Hieronder staan drie verschillende vullingen voor Mexicaanse empanada's.

De Mexicaanse keuken

Mexico is een groot land met een grote variëteit in landschap en klimaat. Dit zorgt ervoor dat er in de verschillende delen van het land met verschillende hoofdingrediënten wordt gekookt. De belangrijkste invloeden komen van de Azteekse, de Maya en de Spaanse keuken. Er wordt veel gekookt met mais, maar ook met aardappelen, bonen, pepers en veel (rood) vlees. Empanada's zijn gezellige hapjes voor iedere gelegenheid.

Zelfde bereiding

De laatste stappen voor de bereiding van de empanada's zijn voor allen hetzelfde. Hieronder wordt beschreven hoe ze allemaal gemaakt moeten worden nadat de vulling is gemaakt:

Leg bakpapier op een ovenplaat en bestrijk met het ei. Leg er plakjes bladerdeeg op (waarschijnlijk passen er ongeveer vijf tegelijk op) en leg wat van het mengsel op het midden van de plakjes. Vouw ze schuin dicht (zodat het driehoekjes worden), en duw voorzichtig de zijkanten dicht met een vork (zodat je allemaal kleine streepjes krijgt op de zijkant). Bestrijk de bovenkant ook met ei, dit zorgt voor een mooie gouden kleur als ze klaar zijn. Doe ze 20 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden.

Empanada met kip, bacon en tomaat

Ingrediënten

  • 1 kipfilet, in hele kleine stukjes
  • 2 tomaten, in kleine stukjes
  • 75 gr. bacon, in kleine stukjes
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gehakt
  • 100 dl. witte wijn
  • olijfolie
  • peper en zout
  • peterselie
  • 10 plakjes bladerdeeg
  • 2 eieren

Bereiding

Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien. Fruit de ui en de knoflook in de olijfolie. Voeg de kipfilet en de bacon toe en bak een paar minuten mee. Roer de tomaten erdoorheen en giet de wijn erbij. Laat zonder deksel pruttelen tot het is ingekookt. Bestrooi royaal met peterselie en peper en zout naar smaak. Roer door en laat afkoelen.

Empanada met champignons, courgette en tomaat (vegetarisch)

Ingrediënten

  • half bakje champignons, in kleine stukjes
  • halve courgette, in kleine stukjes
  • 2 tomaten, in kleine stukjes
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gehakt
  • olijfolie
  • peper en zout
  • 2 tl. paprikapoeder
  • peterselie
  • 10 plakjes bladerdeeg
  • 2 eieren

Bereiding

Fruit de ui en de knoflook in de olijfolie. Voeg de courgette, tomaten en champignons toe en bak een paar minuten mee. Roer het paprikapoeder samen met veel peterselie door het mengsel. Bestrooi naar smaak met zout en peper en laat afkoelen.

Empanada's met gehakt en chorizo

Ingrediënten

  • 150 gr. gehakt
  • 7 plakjes chorizo, in kleine stukjes (of minder als je de smaak anders te aanwezig vindt)
  • flinke el. tomatenpuree
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gehakt
  • peterselie
  • tabasco (of paprikapoeder)
  • 1 tl. kaneel
  • olijfolie
  • peper en zout
  • 10 plakjes bladerdeeg
  • 2 eieren

Bereiding

Fruit de ui en de knoflook in de olijfolie. Bak het gehakt en de chorizo in een paar minuten gaar. Roer de tomatenpuree er in 1 minuut door. Doe er royaal peterselie bij. Voeg de kaneel toe en doe de tabasco, peper en zout er naar smaak bij. Laat 3 minuten op laag vuur staan en laat dan afkoelen.

Eet smakelijk!

Tip: je kan zelf ingrediënten toevoegen of verzin helemaal zelf een vulling. Kijk wat er nog in je koelkast ligt en maak restjes op, zo krijg je vaak onverwachts zeer smaakvolle empanada's!

Lees verder

© 2014 - 2019 Reneedehaas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Drie keer Mexicaanse empanada's"

Infoteur: Reneedehaas
Gepubliceerd: 26-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Varianten recepten
Schrijf mee!