Tarte Tatin, omgedraaid appeltaartje

Tarte Tatin, omgedraaid appeltaartje Zin in appeltaart? Maak dan eens Tarte Tatin. Dit omgedraaide appeltaartje is heel makkelijk te maken. Lekker voor bij de koffie of als warm toetje met een bolletje ijs.

Appels op het vuur

Het verhaal gaat dat Tarte Tatin is ontstaan door een foutje van de gezusters Tatin. Zij waren in hun restaurant bezig appeltaart te maken. Maar door de drukte hadden ze de appeltjes te lang op het vuur laten staan. Ze waren aangebrand. In een poging het gerecht te redden, bedekte een van de zussen het met een lap deeg, en zette het met pan en al in de oven. Deze 'omgedraaide appeltaart' werd een groot succes. Tarte Tatin is nog altijd een van de populairste Franse toetjes.

Benodigdheden (voor 4 personen)

  • 4 appels (goudreinetten of golden delicious)
  • pakje bladerdeeg
  • boter
  • suiker
  • kaneel

Bereiding

Snij de appels in schijfjes. Laat 4 plakjes bladerdeeg ontdooien en maak er één lap van. Verwarm de oven voor op 200°. Smoor in een koekenpan de appelschijfjes iin een flinke klont boter. Besprenkel met suiker (naar smaak) en kaneel en laat de appelschijfjes carameliseren. Heb je een gietijzeren koekenpan (met een gietijzeren steel!) leg de lap bladerdeeg er overheen. Vouw het deeg dat over de rand hangt naar binnen. Geen gietijzeren koekenpan, schep de gesmoorde appeltjes dan over in een bakvorm of ovenschaal en bedek ze met het deeg. Zet de pan, bakvorm of ovenschaal in de oven en laat 15 tot 20 minuten bakken. Stort het taartje voorzichtig op een bord en snij hem in 4 punten.

Alternatieve Tarte Tatin

Je kunt dit taartje ook maken met andere vruchten, zoals peren, perziken of pruimen. Lekker warm met een bolletje vanilleijs of volvette crème fraiche.
© 2007 - 2020 Kooitje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tarte Tatin, omgedraaid appeltaartje"

Infoteur: Kooitje
Laatste update: 06-12-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!