InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde Indiase curry met spinazie en 'superfood' linzen

Gezonde Indiase curry met spinazie en 'superfood' linzen

Deze Indiase curry is makkelijk te bereiden en is bovendien nog erg gezond ook! Het geheel bevat veel eiwitrijke producten en relatief weinig vetten, waardoor het een prima maaltijd is voor bijvoorbeeld na het sporten. Probeer en geniet!

Ingrediënten

  • 600-800 g linzen, uitgelekt
  • 400 ml kokosmelk
  • Zonnebloemolie
  • 1 grote ui
  • 300-400 g kipfilet
  • 1 bakje boemboe voor groene curry
  • 400 g verse spinazie
  • 2 tenen knoflook
  • 1/2 rode peper

Bereiding

Begin met het snijden van de ui, knoflook en rode peper. De ui mag in halve ringen, de knoflook in dunne plakjes en de rode peper in kleine stukjes. Zet hierna de uitgelekte linzen met de kokosmelk in een pan op het vuur en breng het geheel langzaam aan de kook. Zet vervolgens een wok op het vuur en voeg een flinke scheut zonnebloemolie toe. Als de olie heet is, kunnen de ui en knoflook de pan in. Roerbak dezen 2 minuten, waarna de kip en rode peper kunnen worden toegevoegd. Als de kip mooi goudbruin dichtgeschroeid is, kan de boemboe worden toegevoegd, waarna ook de kokosmelk met linzen erbij mogen. Laat het geheel een paar minuten inkoken, voordat de spinazie erbij gaat. Gooi niet alle spinazie er in één keer bij, maar voeg het in delen toe en wacht tot het slinkt. Schep alles nog één keer goed om als alle spinazie geslonken is en voilà: een heerlijke gezonde curry.

Tips

  • Serveer de curry met rijst en kroepoek en een schep chutney.
  • Vegetarisch? Voeg meer linzen toe, of vervang de kip door tofublokjes!

Eet smakelijk!

Linzen als 'superfood'

Linzen zijn peulvruchten, die bekend staan om hun gezonde eigenschappen. Linzen worden al duizenden jaren op grote schaal verbouwd, en komt van nature voor in het mediterrane gebied. Ze zijn onder anderen rijk aan ijzer, vezels, mineralen en eiwitten en vormen daarom een gezonde basis van ieders voedselpatroon. Voor mensen met bloedarmoede (ijzertekort) is het ten zeerste aan te raden om linzen in hun dieet op te nemen als ijzerbron, aangezien dit een veel gezondere bron van ijzer is dan bijvoorbeeld rood vlees. De gunstige werking van het hoge vezelgehalte is vooral van toepassing op de darmen. Vezels bevorderen de spijsvertering en voorkomen bijvoorbeeld het ontstaan van constipatie. Als laatste zijn linzen ook nog een erg goede eiwitbron. Zo bevatten 100 gram linzen ongeveer 10 gram eiwit, meer dan bijvoorbeeld melk en yoghurt. Ook voor mensen die intensief sporten is het eten van linzen dus aan te raden, aangezien ze veel eiwit bevatten en betrouwbaarder voedsel zijn dan vlees (geen gebruik van antibiotica etc.)

Spinazie als 'superfood'

Iedereen kent Popeye wel: de sterke zeeman die leeft van spinazie. Maar heeft spinazie nou echt zulke bijzondere eigenschappen? Door sommigen wordt het ook wel 'de gezondste groente ter wereld' genoemd, maar wat is er dan zo gezond aan spinazie? Spinazie bevat enorm veel vitaminen en mineralen:

  • Vitamine A
  • Vitamine K
  • Foliumzuur
  • Magnesium
  • IJzer
  • Kalium
  • Vitamine C
  • Carotenoïden & Flavonoïden (natuurlijke antioxidanten)

De flavonoïden in spinazie hebben een ontstekingsremmende werking en in vitro lijkt het zelfs een remmende werking op kanker te hebben. De antioxidanten in spinazie zorgen voor het verstevigen van bloedvaten en het tegengaan van oxidatieve stress. Zo heeft spinazie een bloeddrukverlagende werking. De carotenoïden in spinazie, net als in wortels, lijken het achteruitgaan van het zicht tegen te gaan en hebben een stimulerende werking op het netvlies. Vitamine K zet in het menselijk lichaam allerlei processen in gang die helpen bij het verstevigen van de botten, terwijl vitamine C zeer goed is voor de weerstand. Kortom, er zijn enorm veel positieve eigenschappen aan spinazie op te noemen en het is zeker aan te raden om af en toe een portie spinazie te nuttigen, in bijvoorbeeld de vorm van curry of een smoothie.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eenvoudige Indiase kipcurry met zelfgemaakte rotiEenvoudige Indiase kipcurry met zelfgemaakte rotiEen echte Indiase curry is helemaal niet moeilijk om te maken en ook het brood is simpel zelf te maken. De smaak van een…
Currypasta en kipOosters eten hebben we in vele soorten en maten. Waar Japanners veel vis eten, worden gerechten in Indonesië en India be…
Twee veganistische recepten met linzenTwee makkelijke en snel klaar te maken gerechtjes met linzen. Ideaal voor vegetariërs en veganisten.
Thais koken: currypasta maken, ook de vegetarische variantThais koken: currypasta maken, ook de vegetarische variantDe Thaise keuken is een gezonde keuken, omdat er met verse producten wordt gewerkt en er veel kruiden in het eten worden…
Sri Lankaanse curry, specerijenthee en linzen met spinazieDe Sri Lankaanse keuken maakt veel gebruik van kruiden en specerijen. Vreemd is dat niet, het land is vanzelfsprekend ri…
Bronnen en referenties
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=43

Reageer op het artikel "Gezonde Indiase curry met spinazie en 'superfood' linzen"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 26-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Superfoods
Schrijf mee!