InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Drie keer snelle tapas met feta/geitenkaas

Drie keer snelle tapas met feta/geitenkaas

Bezoek, een feestje of gewoon lekkere gezellige trek? Deze tapas met kaas zijn goed voor iedere gelegenheid. Ze zijn makkelijk te bereiden, ruiken heerlijk en zien er mooi uit: het oog wil immers ook wat.

Feta

Feta is een Griekse witte kaas met een zachte smaak. Feta wordt overwegend gemaakt van schapen- of geitenmelk, maar kan ook van gepasteuriseerde of ongepasteuriseerde koeienmelk worden gemaakt. De kaas mag alleen de naam feta dragen indien het in bepaalde delen van Griekenland is geproduceerd. Voor het onderstaande recept voldoet de gewone feta uit de supermarkt prima.

Geitenkaas

Geitenkaas wordt, zoals de naam doet vermoeden, gemaakt van geitenmelk. Er worden ontzettend veel verschillende soorten geitenkaas geproduceerd. Denk bijvoorbeeld aan harde of zachte geitenkaas, scherpe op minder scherpe, en allerlei soorten maten. Daarnaast worden er vaak kruiden door de kaas verwerkt. Voor onderstaande gerechten beveel ik aan om neutrale, zachte geitenkaas te gebruiken.

Feta met tomaten en olijven uit de oven

Ingrediënten

  • Plak fetakaas, ca. 1 cm. dik
  • Groene olijven, in stukjes
  • Cherrytomaatjes, in stukjes
  • Rode paprika, in stukjes
  • Peper en zout
  • Oregano
  • Olijfolie

Bereiding

Leg de geitenkaas op een stuk aluminiumfolie op de ovenplaat. Leg de olijven, tomaatjes en paprika erop. Bestrooi met veel oregano en giet er royaal olijfolie overheen. Doe er naar smaak peper en zout op. Vouw de folie dicht en doe ca. 18 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden. Snijd in blokjes en serveer met kleine lepeltjes of cocktailprikkers.

Tip: bestrooi met niet te veel zout, het is al gauw te veel!

Stokbrood met geitenkaas

Ingrediënten

  • Stokbrood, in plakjes
  • Geitenkaas
  • Honing
  • Walnoten, gehakt
  • Verse tijm
  • Rode druiven

Bereiding

Smeer dik geitenkaas op de plakjes stokbrood. Strooi er de walnoten en naar smaak tijm overheen. Giet er honing overheen en bak 7 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden. Serveer met rode druiven of leg op elk stukje een halve druif. Geitenkaas met rode druiven geeft een prachtige smaak.

Dadels met geitenkaas

Ingrediënten

  • Bakje dadels
  • Zachte geitenkaas
  • Evt. peterselie

Bereiding

Lees verder

© 2014 - 2019 Reneedehaas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Drie keer snelle tapas met feta/geitenkaas"

Infoteur: Reneedehaas
Gepubliceerd: 26-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Varianten recepten
Schrijf mee!