InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indonesische gerechten: basiskruiden, boemboe

Indonesische gerechten: basiskruiden, boemboe

Indonesische gerechten: basiskruiden, boemboe Deze recepten zijn van oudsher van moeder op dochter overgegaan. De lekkerste Indonesische recepten hoeven niet perse ingewikkeld te zijn. Als je een goede basis hebt, ben je al een heel eind op weg. Deze basis is veelal voor meerdere maaltijden te gebruiken. De Indonesiër houdt van gecombineerde kleine, verschillende gerechtjes en bijgerechtjes.

Basis sambal puree (boemboe)

Een kruidenmengsel dat in vele gerechten kan worden gebruikt. Deze hoeveelheid is goed voor 4 kilo vlees/kip en kan desgewenst in de vriezer, per portie worden bewaart.

Ingrediënten

  • 3 tenen knoflook
  • 10 kemirinoten
  • 2 uien
  • 3 cm geschilde gember
  • 15 lombok

De bereiding

Pureer alle ingrediënten in een blender tot een papje, de sambal puree.

Citroenkip (hete kip)

Citroenkip is een combinatie van de frisse smaak van de citroen en het pittige van lombok. Een verrassende smaakvolle traktatie.

Ingrediënten

  • 3 kilo kippenpoten
  • 1 grote rode ui
  • 3 tenen knoflook
  • 1 schijf gember
  • 1 sereh stengel
  • 4 poeroet bladeren
  • anderhalve eetlepel sambal puree als boven beschreven
  • ketjap manis
  • 1 limoen
  • zout
  • olie om in te bakken

De bereiding

Was de kip en haal het vel eraf. Dep de kipstukken droog met keukenpapier. Pureer de rode ui, de knoflook en de gember in de blender. Bak de kipstukken in veel olie in een wok en leg het deksel tegen het spetteren op de pan. Na een half uur, als de kip bruin is, haal je de kipstukken uit de pan. Schep wat olie uit de wok en bak in het overgebleven vet de tot een papje geblenderde kruiden (ui, knoflook, gember). Voeg wat zout, de geplette serehstengel, de sambal puree, 2 eetlepels ketjap manis, het sap van een halve limoen en de 4 poeroet bladeren toe. Laat dit even bakken. Voeg tot slot de kipstukken toe en roer goed door. Laat het geheel bakken.

Sambal goreng daging

Sambal goreng daging is een stoofvlees gerecht wat lijkt op Rendang maar terwijl er in Rendang wél kokosmelk wordt gebruikt, is dat in Sambal goreng daging niet het geval.

Ingrediënten

  • 1 kilo rundvlees
  • 2 grote uien
  • 2 grote tenen knoflook
  • 1 schijf laos
  • dun schijfje gember
  • 2 salam bladeren
  • 1 limoen
  • zout
  • suiker
  • anderhalve eetlepel sambalpuree, als boven beschreven

De bereiding

Kook het in blokjes gesneden vlees in een pan met water in ongeveer 1 uur gaar. Giet het water af en laat de vleesstukken in een vergiet uitlekken. Giet 3 eetlepels olie in een wok en bak de ui, de knoflook en het dunne schijfje gember een beetje bruin. Voeg anderhalve eetlepel sambal puree toe. Voeg de 2 salam bladeren en de laos toe. Voeg daarna het vlees toe en roer goed door. Voeg zout en suiker naar smaak toe. Doe het sap van 1 limoen erbij en voeg anderhalve eetlepel ketjap manis toe. Laat een poosje bakken. Als het vlees nog wat taai is voeg er dan wat kokend water bij en laat nog even sudderen en indikken.

Atjar koening boemboe

Dit is een bijgerecht en kan zowel koud als lauwwarm gegeten worden. Deze atjar kan desgewenst in porties in de vriezer bewaart worden.

De ingrediënten

  • 1 grote sjalot
  • 6 kemirinoten
  • 1 teen knoflook
  • 1 lombok
  • 1 theelepel koenjit
  • stukje serehstengel
  • schijfje laos
  • 2 salam bladeren
  • olie om in te bakken
  • komkommer
  • 250 gram sperziebonen
  • wortel
  • 2 theelepels suiker
  • 1 theelepel zout
  • 3 eetlepels azijn

Voorbereiding

Doe in de blender: de sjalot, 6 kemirinoten, 1 teen knoflook, 1 lombok. Blender deze ingrediënten tot een papje (boemboe). Snij de komkommer in de lengte door de helft en weer door de helft en haal de zaadlijsten eruit. Breek de sperziebonen in drieën en snij de wortel in de lengte door de helft en weer door de helft. Zorg dat je uiteindelijk ongeveer gelijke delen (repen)krijgt van zowel de bonen als de wortel als de komkommer.

De bereiding

Bak de boemboe in de olie aan en voeg de koenjit, het stukje sereh, de laos en de salam bladeren toe. Voeg als eerste de reepjes wortel toe en laat even meebakken. Zorg dat het geheel niet te droog bakt, giet eventueel wat water bij. Voeg dan de rest van de groenten toe. Als laatste schep je het zout, de suiker en de azijn erbij en roer het geheel goed door. Verwarm het goed zodat de suiker smelt en laat dan afkoelen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblog, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zes verschillende Nasi Goreng receptenZes verschillende Nasi Goreng receptenNasi Goreng (Maleisisch voor "gebakken rijst") is een oorspronkelijk Indonesisch, maar inmiddels volledig ingeburgerd re…
Recepten voor de Indische rijsttafel met rundvlees en meerRecepten voor de Indische rijsttafel met rundvlees en meerDe Indische keuken is een fantastische keuken om aan je fantasie gehoor te geven. Als je de basiskruiden in de gaten hou…
Koken in de Indische keukenKoken in de Indische keukenEr komen heerlijke recepten voort uit de Indische keuken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit de Indische…
Restaurant Djakarta in Utrecht: een warm Indonesisch badrecensieRestaurant Djakarta in Utrecht: een warm Indonesisch badHet staat al decennia lang tegenover de Utrechtse Stadsschouwburg klanten te lokken. Het interieur oogt alsof het sinds…
3 Authentieke Indonesische recepten3 Authentieke Indonesische receptenNasi koening is een typisch Indonesisch gerecht. Dit heerlijke gerecht bestaat uit een geurige rijst die gekookt wordt i…

Reageer op het artikel "Indonesische gerechten: basiskruiden, boemboe"

Infoteur: Writersblog
Gepubliceerd: 04-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Indonesische recepten
Schrijf mee!