InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept Ikan Teri

Recept Ikan Teri

Teri zijn kleine zoute visjes, die vaak worden gebruikt als bijgerecht in de Indonesische keuken. Als je liefhebber bent van hete gerechten, aparte smaken, en Indonesische gerechten dan is dit gerecht het waard om het uit te proberen.

Wat is Ikan Teri?

Ikan Teri zijn kleine zoute visjes, vaak ansjovis. Deze visjes worden in de Indonesische keuken vaak als bijgerecht gebruikt. Het gerecht kan heel pittig bereidt worden, maar ook heel mild. De visjes zijn meestal gedroogd of ingevroren en worden in zijn geheel opgegeten, dus ook met oogjes en scherpe tandjes! De smaak is apart, erg zout en soms ook wat bitter. Ikan teri is in elke toko te koop.

Benodigheden:

  • 100 gram ikan teri
  • Olie
  • 2 kleine uien
  • 3 teentjes knoflook
  • 2 rode lomboks of sambal oelek
  • 1 eetlepel assem of tamarinde
  • 1/2 a 3/4 dl water
  • 2 lepels ketjap manis
  • 75 gram pinda's

Daarnaast zijn de volgende kruiden nodig:
  • 2 a 3 blaadjes salam
  • 1 spriet sereh
  • 1 plakje laos
  • 2 theelepels suiker
  • zout naar smaak

Bereiding:

Begin met het snijden van de uien en de knoflook, en eventueel de lomboks. Laat de olie heet worden in de wok, en bak de de visjes totdat ze goed krap zijn. Vervolgens haal je de visjes uit de wok, en bak je de pinda's. Ook de pinda's moeten krap zijn. Deze worden er ook weer uitgehaald, en nu fruit je de uien en de knoflook en gooi je lomboks of sambal oelek erbij naar smaak. Als de uien glazig zijn, zet je het vuur klein en doe je de kruiden in de wok erbij. Dan voeg je opnieuw de Ikan teri en de pinda's erbij. Maak het gerecht af door het water, de assem en de ketjap erbij te voegen. Laat het geheel nu goed droog sudderen.

Tips:

  • Ikan teri is het lekkerst als het koud gegeten wordt!
  • Het gerecht is lekker met gewone witte rijst, dan wordt de smaak iets geneutraliseerd.
  • De sambal kan naar smaak toegevoegd worden.
  • Maak de spriet sereh 'kapot' zodat de sappen eruit komen, en meer smaak afgeeft.
  • Haal voor het opdienen de salam, sereh en laos eruit.
  • Eet smakelijk!
© 2010 - 2019 Fluar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kookboek van Beb Vuyk

Reageer op het artikel "Recept Ikan Teri"

Infoteur: Fluar
Gepubliceerd: 07-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!