InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Je eigen verse pizza maken, heerlijke saus en super bodem!

Je eigen verse pizza maken, heerlijke saus en super bodem!

Zelf pizza maken is erg lekker, eenvoudig, gezond en een stuk goedkoper dan van de supermarkt of de pizzaria. Met deze basissaus en het recept voor de ideale pizzabodem heb je eigenlijk niks anders nodig. De belangrijkste tip voor zelf je pizza maken? Ben erg terughoudend met de hoeveelheid saus welke je op je pizza doet! Dan is je korst het lekkerste en lijkt je pizza het meeste op die heerlijke pizza in Italië!

De historie van de pizza

De geboorteplaats van de pizza is Napels in Italië. Tot de 19e eeuw was de pizza voedsel voor de armen. Ze hadden zelf geen oven, maar maakten alles thuis en brachten dit naar een pizzabakker welke de pizza afbakte in een oven. Later werd de adel wel nieuwsgierig naar dit eten en vanaf dat moment is de pizza niet alleen meer voor de allerarmsten.

Recept voor de lekkerste bodem

Ingrediënten:

  • 350 gram bloem (Tip: als je oven erg heet kan worden, anders is normaal bloem ook goed)
  • 220 ml lauw water
  • 1 theelepel zout
  • 1 theelepel suiker (Is puur voor de kleur, je kan dit weglaten als je wilt)
  • 7 gram instant gist

Los de suiker op in het water. Roer hier de gist doorheen en laat een kwartiertje staan.
Meng de bloem en het zout. Voeg hier langzaam het water met gist aan toe en meng door elkaar.
Kneed het deeg ongeveer tien minuten op een bebloemd aanrecht of een marmeren plaat.
Pak een kom, olie deze in en doe hier je deeg hierin. Zet deze weg voor ongeveer 2 uur.
Kneed na het rijzen het deel nog een keer door en verdeel in 2 delen voor 2 grote pizza's of 3 delen voor 3 kleine pizza's.

Rol de bollen deeg zo dun mogelijk uit, om een heerlijke dunne bodem te krijgen. Doe hier de saus op uit onderstaande recept.

Heerlijke basissaus voor gebruik op je pizza

Deze saus maak je een keer en vriest deze in in kleine porties, zodat je altijd een heerlijke saus klaar heb staan als je pizza wil gaan maken. Een tip om gemakkelijk in kleine porties in te vriezen? Pak en muffin/cupcake vorm van siliconen en vul deze met je saus. Als je deze invriest heb je perfecte hoeveelheden saus welke je per stuk kan ontdooien.

Ingrediënten:

  • 4 tenen knoflook
  • 1 rode ui
  • 2 blikken gepelde tomaten
  • 1 blikje tomatenpuree
  • Peper en zout
  • 1 a 2 rode pepers

Belangrijk bij deze saus is dat je het goed inkookt! Er is niks erger dan een doorweekte, zompige bodem! Neem dus de tijd om deze saus te maken!

Snij de knoflook en uiten fijn. Doe de knoflook niet in een pers, maar snij hem in dunne plakjes. Bak deze in olijfolie en voeg de tomatenpuree toe. Laat dit even aanbakken en doe doe dan de peper erbij. Als je liever iets niets pittig wilt, haal dan de zaadjes eruit. Even laten bakken en dan de 2 blikken gepelde tomaten erbij. Heb je lekkere verse tomaten over? Dan kan je deze natuurlijk ook gebruiken. Zorg er wel voor dat je ze ontdoet van het velletje!
Voeg peper en zout toe naar smaak en laat minimaal een half uur inkoken op een zo'n laag mogelijk vuur.

Deze saus is perfect voor de basis van je pizza. Zelf doe ik er ongeveer 2 eetlepels van op op een pizzabodem van ongeveer 30 cm doorsnede. Verder kun je natuurlijk mozzarella, basilicum of andere heerlijkheden toevoegen. Maar let op: bij een lekkere pizza geld altijd: Less is more

Het bakken van de pizza

Het bakken van de pizza doe je door je oven zo heet mogelijk voor de verwarmen. Hoe heter hoe beter. Als je de beschikking hebt over een pizzasteen of metalen plaat is dit ideaal. Deze steen of plaat geeft direct extra hitte af aan je bodem, waardoor deze snel gaart en krokant wordt. De pizza doe je ongeveer 6 tot 8 minuten in je voorverwarmde oven. Je kan makkelijk zien of de pizza klaar is: Is de korst langs de randen helemaal hard, dan kan je je pizza uit te oven halen.
© 2014 - 2019 Greggo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Makkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggenMakkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggenPizza is wereldwijd bekend en geliefd. Maar kant-en-klare gekochte pizza is enorm vet, meestal dik belegd met kaas. Maar…
Ovenheerlijke pizza met courgette, geitenkaas en ansjovisHou je van pizza, maar vind je het te duur om elke week te bestellen of buitenshuis te eten? Wil je graag indruk maken o…
Drie manieren om een pizza met eigen bodem te makenZelf een pizza maken is eenvoudig en kost niet veel tijd. Door de verse ingrediënten smaakt het veel beter dan de kant e…
Pizza, populair als altijdPizza, populair als altijdDe populariteit van de pizza is al jaren groot. De kant-en-klare pizza uit de vriezer de oven of magnetron in, is een ge…
Eet pizza op straat in een hoorntjeIedereen is bekend met het fenomeen van ijsetende mensen op straat. Moet ook kunnen met pizza dacht een pientere Italiaa…

Reageer op het artikel "Je eigen verse pizza maken, heerlijke saus en super bodem!"

Infoteur: Greggo
Gepubliceerd: 16-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!