InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Makkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggen

Makkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggen

Makkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggen Pizza is wereldwijd bekend en geliefd. Maar kant-en-klare gekochte pizza is enorm vet, meestal dik belegd met kaas. Maar om de bodem nou zelf te maken, als je na een werkdag eerst moet koken en een maaltijd liefst snel klaar is, is niet handig. Toch wil je gezond eten. Maar hoe dan? Een hele handige manier is een kant-en-klare bodem te kopen, en deze te beleggen met wat je zelf wilt.

Kant-en-klare pizzabodem kopen

De basis van je pizza is de bodem. Er zijn een aantal mogelijkheden:
  • koop de goedkoopste pizza, deze heeft minimaal beleg
  • koop een pizzabodem zonder beleg
  • koop een pizzabodem met enkel een tomatenlaagje

Goedkope pizza met minimaal beleg

Deze zijn vaak in de supermarkt te koop in een pak van 2 of 3 stuks. Ze heten vaak Margherita en zijn minimaal belegd. Meestal een onduidelijke vulling van wat tomaten(saus) en kaas, zonder vlees. Voordeel is dat je deze zelf nog kunt aankleden met een topping van je eigen favoriete ingrediënten. Het nadeel is dat deze basisbodem toch behoorlijk wat calorieën bevat.

Pizzabodem zonder beleg

Deze bodem is geheel kaal te koop. Het is enkel een gebakken deeglaag. Hoe minder beleg de bodem heeft, des te meer invloed je hebt op het beleg en daarmee op het vetpercentage en de calorieën van je pizza. Maak niet de vergissing om de bodem met ingrediënten te beleggen zonder tomatenlaagje. Een vochtig tomatenlaagje is nodig om de pizza smeuïg te houden. De ingrediënten drogen zonder tomatenlaagje teveel uit. Je pizza wordt dan taai en niet lekker.

Koop een pizzabodem met enkel een tomatenlaagje

Last but not least: mijn favoriet: de pizzabodem belegd met een dun laagje tomatensaus, verder niets. Te koop bij onder andere Albert Heijn als Steenovenpizzabodem. Je vindt ze in de koeling, dus niet in de vriezer. Consuminder-mens als ik ben snij ik ze bij aankoop eerst doormidden met een mes. Met verpakking en al. Ik pak ze in in dieprvriesbestendig plastic. De meeste mensen kunnen best een hele pizza op. Maar probeer eens een halve zelf belegde pizza met een kleine salade. En kijk eens of je daar ook genoeg aan hebt. Vaak eten we teveel omdat het lekker is, niet omdat we nog honger hebben. Een glas water drinken vooraf scheelt ook.
Door de doorgesneden halve bodem in te vriezen kun je per maaltijd makkelijk een halve uit de vriezer pakken. De bodem wordt het lekkerst als je hem even iets laat ontdooien buiten de vriezer of koelkast. Is het daar al wat laat voor, dan kan je hem ook heel even in de magnetron doen, of in de oven die je toch moet voorverwarmen. De bodem hoeft niet helemaal ontdooid te zijn voordat je hem gaat beleggen. Deze bodems zijn niet al te dik en zijn gauw ontdooid tijdens verdere bereiding. Je bent extra energiezuinig bezig als je de pizza al in de oven laat bereiden tijdens het voorverwarmen van de oven. Check af en toe even of de pizza al goed is. Zo leer je je eigen oven kennen. Het kan zijn dat je pizza al klaar is na het voorverwarmen van de oven, ofwel dat deze nog maar een paar minuten in de oven op hetelucht-programma hoeft.
Nu kun je de pizzabodem met van alles beleggen. Ook groenterestjes kun je mooi verwerken.
Hieronder een paar lekkere recepten voor het beleggen van je pizzabodem.

We gaan uit van de pizzabodem die al belegd is met een dun laagje tomatensaus en van een halve pizza qua beleg.

Pizza met spinazieblokjes en geitenkaas

Benodigd:

  • pizzabodem
  • 8 a 10 spinazieblokjes (lekker zijn de spinazie a la crème)
  • 200 gram geitenkaas

Leg de geitenkaas in plakjes op de pizza. Leg de blokjes spinazie er ook op. Bak de pizza in de oven. Als de pizza gaar is kun je hem evt. nog beleggen met wat pijnboompitten.

Pizza met tonijn en tomaat

Benodigd:

  • pizzabodem
  • blikje tonijn (kleinste blikje is al voldoende voor een halve bodem)
  • 1 grote tomaat of 2 kleintjes
  • kappertjes

Giet het water of de olie uit blikje tonijn af. Snij de tomaat in stukjes en laat het tomatenwater weglopen (dit zou de pizza te nat en daardoor te slap maken). Beleg de pizza met de ingrediënten en bak deze in de oven.

Eet smakelijk, goedkoop en lekker!

Lees verder

© 2013 - 2018 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Hoe kan ik een heerlijke pizzabodem maken? Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt. Een pizza bereiden is niet moeil…
Drie manieren om een pizza met eigen bodem te makenZelf een pizza maken is eenvoudig en kost niet veel tijd. Door de verse ingrediënten smaakt het veel beter dan de kant e…
De lekkerste pizza's om zelf te makenDe lekkerste pizza's om zelf te makenHoe zorg je ervoor dat je pizzabodem lekker krokant en bruin wordt? En welke ingrediënten maken je pizza tot een groot s…
Samen pizza bakken, gewoon aan tafel!Samen pizza bakken, gewoon aan tafel!Houdt u ook zo van pizza? Dan kunt u het bereiden van uw lievelingsgerecht in een feestelijk jasje gieten. Met de TREBS…
Zelfgemaakte pizzaVeel mensen kunnen genieten van een lekkere pizza op zijn tijd. Echter, pizzeria's zijn vaak prijzig, en diepvriespizza'…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Makkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggen"

Infoteur: Drie
Gepubliceerd: 05-03-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gezelligheidseten
Schrijf mee!