InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere én gezonde toetjes

Lekkere én gezonde toetjes

Lekkere én gezonde toetjes Veel mensen zijn gewend een toetje na de warme maaltijd te nemen. Soms uit gewoonte en soms omdat ze het gewoon lekker vinden. Het pak vanille- en/of chocoladevla en/of yoghurt komt op tafel, de kommetjes en als je geluk hebt nog een stukje fruit. Maar met eenvoudige middelen kan je eigenlijk een veel lekkerder én gezonder toetje op tafel zetten.

Vruchtenmix met honingmelange

Ingrediënten voor twee personen

  • één kleine watermeloen
  • één kleine honingmeloen
  • twee flinke trossen druiven (bij voorkeur een tros blauwe druiven en een tros witte druiven)
  • halve ananas
  • één citroen
  • handje vol aardbeien
  • vier kopjes magere yoghurt
  • drie eetlepels honing

Bereiding

Maak de meloenen schoon en maak er kleine blokjes van. Was de druiven en haal ze van de tros, maak de ananas schoon en klein. Meng de drie soorten fruit en zet ze in bakjes in de koeling. Meng dan de honing met een beetje ananassap en wat citroensap, net zolang tot het zoet net iets meer naar het frisse neigt (uitkijken dat het niet te zuur wordt). Doe de yoghurt erbij en meng het goed. Giet het nu over het fruit uit de koeling en doe er wat aardbeien bij. Als laatste kan je heel voorzichtig wat schaafsel van de citroen over de fruit melange doen.

Muntijs met bessen en chocolade

Ingrediënten voor twee personen

  • enkele trosjes verse bessen
  • één limoen
  • enkele blokjes 72+ chocolade
  • twaalftal verse muntblaadjes
  • één eetlepel honing
  • twee kiwi’s
  • twee eetlepels cacaoboter
  • twee kopjes amandelmelk

Bereiding

Doe het sap van de limoen met de amandelmelk, de honing, een flinke tros bessen, de kiwi’s en de fijngemaakte muntbladjes (enkele blaadjes achterhouden) in de blender. Maak er een romige massa van en zet het 2 tot 2,5 uur in de koeling. Intussen de cacaoboter smelten (au bain-marie) en meng deze vervolgens door het mengsel uit de koeling en goed gemend kan het de vriezer in. Een minuut of 20 is voldoende. Haal het uit de vriezer, maak er bolletjes van en verdeel over de kommen. Doe er ter decoratie nog enkele verse muntblaadjes bij en een trosje bessen. Rond het af door met een kaasschaaf enkele stukjes chocolade schaafsel over het ijs, de bessen en de muntblaadjes te strooien.

Meloenijsjes met kwark

Ingrediënten voor twee personen

  • twee rijpe mango’s
  • water
  • enkele verse pistache noten
  • één bakje magere kwart
  • enkele aardbeien

Bereiding

Schil de mango’s haal het vruchtvlees van de pit. Doe het vruchtvlees in de blender en giet er wat water bij. Net zoveel tot het een glad mengsel wordt (maar niet te dun). Pak dan wat ijsvormpjes (twee grote of vier kleintjes) en giet de massa er in. Laat de vormpjes enkele uren, zeker 5 tot 6 uur, in de vriezer staan. Zet een pakje met kwark klaar en meng het met wat klein gemaakt verse pistache nootjes. Zet in het mengsel daarna enkele verse aardbeien. Zet het bakje op een bordje. Haal de ijsvormpjes eruit en houdt ze even in warm water. Dan kan je de vormpjes er zo afhalen. Leg de vormpjes op het bord met de kwark en aardbeien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere én gezonde toetjes"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!