InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Smoothie: aardbei en banaan

Smoothie: aardbei en banaan

Smoothie: aardbei en banaan Smoothies zijn gezond, lekker en vullen de maag. Een bekende (en favoriete) versie is de aardbei met banaansmoothie. Probeer dit eens als je aardbei met sinaasappel te zuur vindt. Heerlijk als ontbijt of tussendoortje.

Aardbei- en banaansmoothie

Een smoothie is een drankje die je simpel thuis kunt maken in een blender. Het is gezond en je kiest zelf hoeveel en wat je erin doet. Een smoothie met fruit is een handige manier om jouw dagelijkse hoeveelheid fruit binnen te krijgen. Ze zitten bomvol vitamine C en vezels. En aardbeien zijn caloriearm: 100 gram aardbeien bevat 23 calorieën. Daarnaast bevat een aardbei onder andere ijzer, calcium, vitamine B1 en B2. Een banaan bevat veel kalium. Kalium zorgt voor het zenuwstelsel en voor een goede werking van spieren. Extra kalium kun je onder andere gebruiken bij veel vochtverlies, bijvoorbeeld tijdens het sporten en voor een goede bloeddruk. Een banaan bevat ongeveer 86 calorieën.

De basis van een smoothie is melk of yoghurt. Kies halfvolle melk of magere yoghurt als een gezonde optie. Fruit smoothies zijn lekker, maar je kunt ook groentes gebruiken. Spinazie bijvoorbeeld. Een smoothie maken gaat op smaak. Als je liever veel fruit proeft is het verstandig om meer fruit toe te voegen in plaats van melk of yoghurt. Hieronder vind je het basisrecept.

Wat heb je nodig om een aardbei- en banaansmoothie te maken?

  • 15 tot 20 kleine aardbeien
  • halve banaan
  • yoghurt of melk naar keuze
  • blender of handblender + maatbeker

Let's get started

Aardbei- en banaansmoothie voor 1 persoon

Begin met de aardbeien. Was de aardbeien met water en verwijder daarna de (groene) kroontjes. Voor een groot glas à 200 ml heb je 15 tot 20 kleine aardbeien nodig. Halveer de aardbeien om het blendproces te versnellen. Grote aardbeien kun je in vieren snijden. Vervolgens pak je een banaan. Het lekkerste is om een iets rijpere banaan te nemen. Dat geeft een betere smaak en blend fijn. Je kunt er voor kiezen om een hele of halve banaan in jouw smoothie te doen. Een halve banaan voldoet voor 1 glas à 200 ml. Zodra je de banaan in kleine stukjes hebt gesneden kun je melk of yoghurt toevoegen. Halfvolle melk of magere yoghurt is een verantwoorde keuze, maar welk soort je gebruikt mag je zelf bepalen met de inhoud van jouw koelkast.

Doe de fruit in de blender of maatbeker indien je een handblender gebruikt. Voeg daarna 200 ml melk of yoghurt naar keuze toe. Blend het geheel ongeveer een minuut tot een lekkere smoothie. Als je houdt van een gladde substantie is het aan te raden om iets langer te blenden. Giet de smoothie in een glas of beker en geniet!

Tips

Suiker

Gebruik je yoghurt en vind je de smoothie iets te zuur? Voeg dan een schepje suiker toe.

Glas omspoelen

Spoel het glas om zodra je de smoothie hebt opgedronken. Dan is het makkelijker om het glas schoon te krijgen.

Blender schoonmaken

Je kunt een blender simpel schoonmaken. Doe water in de blender en een druppel afwasmiddel. Zet de blender aan en hij reinigt zich vanzelf. Dat scheelt ruimte in de afwasmachine.

Varieer

Je kunt talloze smoothies maken. Er zijn receptenboeken te koop in boekhandels en op het internet zijn verschillende websites te vinden met recepten voor smoothies. Probeer bijvoorbeeld eens bosbessen, frambozen of perziken.
© 2012 - 2019 Renee93, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezonde smoothie receptenGezonde smoothie receptenMet de juiste ingrediënten maak je jouw ideale smoothie die ook nog eens gezond en lekker is. Soms is het lastig om te w…
Gezonde fruit smoothieGezonde fruit smoothieOnterecht wordt vaak gezegd dat de smoothie bij uitstek een zomerdrankje is. Maar de smoothie wordt ook steeds vaker ing…
Heerlijke smoothies makenHeerlijke smoothies makenZie je wel eens die heerlijke smoothies liggen bij restaurants? Die kun je nu ook zelf maken! Lees in dit artikel hoe je…
Zelf smoothies makenZelf smoothies makenJe kunt zelf de lekkerste smoothies maken, met vers fruit, ijs, koffie of andere ingrediënten. Het enige dat je nodig he…
Bronnen en referenties
  • http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/21444-aardbeien-een-gezonde-verwennerij.html
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?idů
  • http://kiesvoorietsextra.nl/kalium

Reageer op het artikel "Smoothie: aardbei en banaan"

Reactie

Claude, 25-10-2014 21:45 #1
Nadat ik de banaan in kleine stukjes had gesneden deed ik de yoghurt in de blender bij de aardbeien, die daar al inzaten. Ik heb toen de stukjes banaan daar óók bijgedaan! Of had ik die eerst moeten doen? Het was in ieder geval een heerlijke smoothie, en ik heb hem overgegoten in een grote mok en bewaard voor later op de avond. Voordat ik hem nuttigde heb ik het glas al schoongemaakt, Misschien n goeie tip voor anderen?

Infoteur: Renee93
Laatste update: 27-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!