InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Gezond voedsel: hennepzaad

Gezond voedsel: hennepzaad

Gezond voedsel: hennepzaad De eerste associatie met hennep is waarschijnlijk niet dat het gezond is, maar hennepzaad bevat veel voedingsstoffen die goed zijn voor de mens. Wees gerust, in hennepzaad zit niet de stof THC die voor hogere sferen zorgt. Hennepzaad is juist goed voor de gezondheid! Een kijkje achter de schermen bij hennepzaad.

Hennepbroden

In het Nederlandse nieuws kwam een bakker die hennepbroodjes bakte. De broodjes werden door de politie ter onderzoek meegenomen naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) om onderzocht te worden. De bakker bakt broden met hennep, juist omdat het zo gezond is. Het brood met hennep kan je weerstand verbeteren en is goed voor de spieren. Na onderzoek gaf het NFI aan dat de THC waarde dermate laag is dat je er niet high van kunt worden. Naast hennepbroden is ook hennepzaad te koop dat zeer goed is voor je gezondheid. Hennepzaad is nog heel onbekend, maar door dit artikel leer je hoe gezond het is!

Hennepzaden

Hennepzaden komen we vooral tegen in dierlijk voedsel, met name als vogelzaad. Steeds meer komt hennepzaad in de belangstelling te staan als gezond voedsel voor de mens. Gebleken is dat het zaad ongelofelijk veel goede voedingsstoffen bevat en dat een menselijk lichaam er veel baat bij kan hebben. Het zaad is alleen nog vrij onbekend in Nederland en lang niet overal verkrijgbaar. In landen om ons heen, zoals Zwitserland, wordt het al veel meer gebruikt.

Waarom is hennepzaad zo gezond?

Het grootste bestanddeel van hennepzaad zijn de goed verteerbare eiwitten. Een belangrijk onderdeel van je dagelijkse voeding en daarom is het ook zeer aan te raden voor sporters, kinderen, zwangere vrouwen en vegetariërs. Ook bevat hennepzaad een grote hoeveelheid vezels die belangrijk zijn voor de werking van je darmstelsel. Vezels houden de darmen in bewegen en zorgen dat het lichaam zich kan reinigen. Ook zitten er verschillende onverzadigde vetzuren in het zaad van hennep die zorgen voor de celaanmaak, voor de bloedvaten, de huid, de gewrichten en de algehele conditie. Deze vetzuren vinden we ook terug in moedermelk dat de belangrijkste inname bron is voor kinderen. Ook bevat hennepzaad nog de vitaminen B en E.

Hoe kun je hennepzaad gebruiken?

Doordat hennepzaad zo onbekend is, wordt het nog niet veel verkocht. Toch is het niet lastig om hennepzaad te verwerken. Het meest verkochte is gepeld hennepzaad en dat kun je bijvoorbeeld als aanvulling van je muesli gebruiken. Daarnaast kun je het ook zo uit de hand eten of over een salade heen strooien. Ook kun je het hennepzaad door diverse gerechten gebruiken zoals risotto en pasta. Zoals we ook boven zagen kan het gebruikt worden in de broodmix van een broodbakmachine of kun je het gebruiken in cake of op taartjes. Zorg er wel voor dat je hennep op het laatst gaat toevoegen, door een hoge temperatuur verliest hennepzaad zijn kracht.

Waar kun je hennepzaad kopen?

Het makkelijkste om hennepzaad te kopen is via internet. Lang niet alle supermarkten hebben hennepzaad in het assortiment. Een aantal grote supermarkten heeft het wel, maar het is soms lastig te vinden. Daarnaast is het veelal te verkrijgen bij natuurwinkels door het hele land heen. Hennepzaad moet je na aankoop koel, droog en vooral op een donkere plek bewaren.

Kortom: tijd om eens powervoedsel te gaan eten zoals hennepzaad!

Meer gezond voedsel? Klik hier voor de special over powervoedsel!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezond voedsel: hennepzaad"

Reacties

Mindra, 23-10-2014 23:53 #2
Hennepzaad of -olie word gemaakt van de plant waar geen THC in. Het zijn gewoon eetbare delen van de plant. 'Eigenlijk is het raar dat hennepzaad niet in gewone bakkerijen en supermarkten (tegenwoordig wel; kruidvat en etos bijvoorbeeld) wordt aangeboden in koekjes of andere producten. Het zou net zo raar zijn om maanzaad te verbieden omdat het van een bloem komt waar opium van gemaakt kan worden.'

hennepzaad, of olie of andere delen waar geen THC in zitten heeft dus geen verslavende stoffen en is gewoon een voedsel product. net als olijfolie, abrikozenpitten etc/

Morsal, 10-02-2014 18:10 #1
Geachte heer/ mevrouw,
Graag wil ik weten of de hennepzaden verslavend zijn of kunnen zijn bij sommige mensen. Mag je het dagelijks gebruiken?
Gr., morsal

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 30-05-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!