Gezond voedsel: Zeewier

Gezond voedsel: Zeewier In Aziatische landen is zeewier een bekend product, maar in Europa is het gebruik van zeewier minder bekend en wordt het ook minder gebruikt. Toch is zeewier erg gezond en mag het niet missen in het voedingspatroon van mensen die letten op hun gezondheid. Een artikel over de voordelen van zeewier.

Soorten zeewier

Zeewier is er in verschillende soorten en maten. Over de hele wereld komt zeewier voor en het ene zeewier is wel te eten, maar het andere niet. De bekendste vormen van het eten van zeewier is in de sushi, daar gebruikt met het Nori zeewier en dat is daarmee ook het meest gegeten zeewier ter wereld. De Wakame met zijn grotere bladeren is een bekende zeewiersoort die naast toepassingen in het eten ook rauw kan worden gegeten.

Waarom is zeewier gezond?

Vooral de Japanse bevolking eet veel zeewier en van hen is bekend dat ze een hoge levensverwachting hebben. In zeewier zitten ontzettend veel mineralen die het proces van het ouder worden vertraagt. Ook is zeewier goed voor een hoog cholesterolgehalte en voorkomt het obese. Mineralen die in zeewier zitten zijn jodium, ijzer en kalk. Daarnaast bevat zeewier ook vitamine B12 wat voornamelijk aanwezig is in dierlijke producten. Ook vegetariërs zijn dus zeer gebaat bij het eten van zeewier. Het bijzondere is dat zeewier al wel gebruikt wordt in diervoeders (zoals bij paarden), maar nog niet de bekendheid geniet bij menselijk voedsel.

Zeewier in de westerse wereld

Vaak eten we zeewier zonder dat we dat beseffen. De gezonde kenmerken van zeewier zijn ook in diverse huidverzorgingsproducten en tandpasta's te vinden. De westerse wereld kwam met name door de sushi in aanraking met zeewier. Toch is het aan te raden om zeewier op het menu te zetten. Onze groenten bevatten veelal nog maar weinig mineralen door verarming van de landbouwgronden. Uit studies blijkt dat bijna de helft van zeewier mineralen bevat. Dit geeft aan dat van zeewier ook niet veel nodig is.

Waar kun je zeewier kopen?

Zeewier is vooral terug te vinden in Aziatische winkels en met name de winkels die specifieke Japanse producten hebben. Het voordeel is bij deze winkels dat je kunt laten voorlichten over het gebruik van zeewier. Naast deze winkels is zeewier ook te vinden in natuurwinkels en de grotere supermarkten. Zeewier maakt een flinke opmars doordat het gezond is en steeds meer aandacht krijgt. In tijdschriften, kookprogramma's en recepten op het internet is te zien dat zeewier vaker wordt gebruikt. Naast de traditionele winkels is zeewier ook te verkrijgen via webwinkels.

Hoe kun je zeewier bereiden?

Per soort zeewier kan het bereidingsproces verschillen, de ene zeewier kan rauw worden gegeten, terwijl de andere gekookt moet worden. Er zijn veel verschillende soorten en laat je daarom goed voorlichten bij de winkel waar je de zeewier koopt of kijk op internet.

Waar kun je zeewier voor gebruiken?

De meest bekende toepassing van zeewier is om de sushi heen. Daarnaast is zeewier een verassende toevoeging in een salade en kan de zeewier meegekookt worden met een gerecht. Ook voor het maken van soepen wordt zeewier eerst getrokken om smaak te geven aan het bouillon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezond voedsel: Zeewier"

Reactie

Hesseling, 24-10-2012 21:40 #1
Zeewier kan gezond zijn voor gezonde mensen maar die met een schildklierprobleem
kunnen grote problemen krijgen. Zeewier heeft tot 6 keer de dagelijkse hoeveelheid jodium en dat is gevaarlijk voor schildklierpatienten, maar ook voor gezonde mensen. Voordat men iets schrijft en elkaar napraat zou men zich eens meer moeten verdiepen. In de nadelen van te veel jodium en thyrax alleen in Nederland meer dan 1 miljoen schildklierpatienten.

Infoteur: Annfinance
Laatste update: Februari 2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Powervoedsel
Reacties: 1
Schrijf mee!