InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Superfoods: hennepzaad, chiazaad en lijnzaad

Superfoods: hennepzaad, chiazaad en lijnzaad

Superfoods zijn voedingsmiddelen die een hoog gehalte vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten. Superfoods staan bekend om hun positieve eigenschappen en worden veel gebruikt door mensen die gezond willen leven. Het aanbod van superfoods is erg groot, maar wat is nu precies hennepzaad, chiazaad en lijnzaad? En wat doen deze superfoods voor onze gezondheid?

Hennepzaad

Als je van nootjes houdt, dan zou hennepzaad wel eens het ideale superfood voor jou kunnen zijn. Hennepzaad is het zaad van de hennepplant. De zaadjes smaken nootachtig en wist je dat hennepplant één van de oudste medicinale planten ter wereld is?

Hennepzaad bestaat voor een groot deel uit eiwit. Deze eiwitten lijken erg op de eiwitten in ons lichaam en daardoor worden de eiwitten van het hennepzaad snel in ons lichaam opgenomen. Dit zorgt voor veel energie. Daarnaast bevat hennepzaad de juiste hoeveelheid omega 3, 6 en 9 vetzuren die ons lichaam makkelijk kan opnemen. Deze omega-vetten zijn goed voor ons hart, bloedvaten en hersenen. Hennepzaad bevat ook nog één bijzonder vetzuur, namelijk gammalinoleenzuur. Dit is een zeldzaam vetzuur dat onder andere voorkomt in moedermelk. Als je in de overgang bent, of bent geweest, dan kan je best eens overwegen om hennepzaad te gaan eten. Het gammalinoleenzuur uit de zaadjes zorgt voor een verlichting van de overgangsklachten. Hennepzaad kun je gerust elke dag eten. Het is lekker door salades, yoghurt of als snack.

Chiazaad

Chiazaad is al ruim 4000 jaar oud. 4000 jaar geleden werd het namelijk ontdekt door indianen in Mexico. Het zaad groeit aan de chiaplant en wordt in Midden-Amerika gebruikt als medicijn. Chiazaad is lekker door salades, maar je kan ze ook toevoegen aan een smoothie of in je yoghurt, je moet ze voor die laatste twee wel eventjes weken in water. Chiazaad bevat wel veel calorieën, 490 calorieën per 100 gram. Eén eetlepel per dag is meer dan voldoende. Eigenlijk kun je chiazaad het beste twee tot driemaal per week eten. Op die manier krijg je ook meer dan genoeg gezonde stoffen binnen.

Chiazaad is een bron van vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Een echt superfood dus. De zaadjes zorgen ook voor een langdurige energie en zijn daarom perfect voor sporters. Chiazaad bevat ook veel omega 3 vetten, wel tien keer zoveel als zalm! Omega 3 vetten zijn gezonde vetten. Ze zorgen voor een gezond hart en goede bloedvaten.

Lijnzaad

Lijnzaad is afkomstig van het vlasplantje en wordt ook wel vlaszaad genoemd. Lijnzaad is in verschillende variaties te koop, hele zaadjes, gebroken zaadjes of in de vorm van olie. Lijnzaadolie moet je niet verhitten, alle gezonde stoffen gaan dan verloren. Lijnzaad is lekker door salades of door pastagerechten.

Lijnzaad is een heel bijzonder soort zaad. Als je de zaadjes breekt komt er een soort slijm vrij en dit slijm reinigt je darmen. Het slijm vormt namelijk een laagje aan de binnenkant van je darmen en op die manier komen afvalstoffen makkelijker naar buiten.
Lijnzaad zit vol met vezels en zorgen voor een lang verzadigd gevoel. Je grijpt dus minder snel naar ongezonde snacks. Lijnzaad is dus heel erg goed voor je darmen, het bevordert niet alleen je spijsvertering, maar werkt ook prima bij verstoppingen.

Eet met mate

Superfoods mogen dan wel gezond voor je zijn, teveel is nooit goed. Een paar keer per week gedoseerd superfood eten kan geen kwaad, maar zorg ervoor dat je er niet te veel van eet. Sommige superfoods bevatten een hoog gehalte aan calorieën, eigenlijk net zoals noten. Superfoods zijn ideaal om te verwerken in salades of in smoothies. Op internet kan je erg veel lekkere en gezonde recepten vinden waarbij je superfoods kunt toevoegen. Op die manier kan je er ook niet teveel van binnen krijgen.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?De mensen eten dagelijks voedsel. Het voedsel krijgt soms een bijzondere term toebedeeld. Zo wordt aan voedsel wel eens…
De risico's van superfoodDe risico's van superfoodSuperfoods: er zijn er ontzettend veel en allemaal hebben ze een verschillende werking. Superfoods kunnen ontzettend goe…
Superfoods: de gevarenSuperfoods: de gevarenSuperfoods waren dé gezondheidsrage van 2013. Ook in 2014 blijven de superfoods onverminderd populair. Maar er komen ste…
Gezond voedsel: hennepzaadGezond voedsel: hennepzaadDe eerste associatie met hennep is waarschijnlijk niet dat het gezond is, maar hennepzaad bevat veel voedingsstoffen die…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/superfoods.aspx

Reageer op het artikel "Superfoods: hennepzaad, chiazaad en lijnzaad"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 06-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!