InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Wortelsap voor je gezondheid

Wortelsap voor je gezondheid

Wortelsap voor je gezondheid Allemaal kennen we de oranje wortels. Wortels die we koken, wortels die we rauw eten en die we voeren aan dieren. Maar van wortels kan ook het gezonde wortelsap gemaakt worden. Een artikel met informatie over het, nog vrij onbekende, wortelsap.

Wortelen

Bijna iedereen heeft geleerd dat wortels goed voor je ogen zijn. Veel denken dat het een fabel is, maar wortels zijn inderdaad goed voor je ogen. In wortels zit vitamine A en dat is voor je ogen een belangrijke vitamine. Het caroteen wat in een wortel zit, wordt door middel van je darmen omgezet in vitamine A. Het caroteen geeft de wortel ook de herkenbare oranje kleur, maar naast oranje zijn er diverse kleurvariaties te vinden. Wortels kunnen ook gelig zijn tot donkerrood.

Wortels zijn makkelijk te houden in een tuintje. Als je vrij vroeg in het seizoen de zaden in de grond stopt, kun je in het najaar van heerlijke worteltjes eten. Leg de zaden op de adviesafstand van elkaar en haal er af en toe een paar uit. Zo kun je zien of er ziekten zitten in de wortelen en als je tussendoor wortels eruit trekt, kunnen de overgebleven beter groeien. Zaden zijn bij diverse winkels te koop en ook via internet kun je op een goedkope manier en makkelijk aan zaden komen.

De wortels zijn in de VOC tijd meegekomen naar Nederland, men vermoed vanuit Perzië. De wortel is net zolang gekruist tot het de herkenbare oranje kleur had. Dit is dan ook in Nederland de doorsnee wortel, maar de andere kleurvariaties zijn nog steeds te krijgen bij onder andere biologische boeren.

Het drinken van wortelsap

Het drinken van wortelsap kan in het begin een beetje vreemd zijn. Wortels herkent men voornamelijk van de harde structuur als ze rauw zijn en de zachtere van de gekookte wortels. Het is een gewenningsproces en als je elke dag de sap drinkt, dan wen je er op een gegeven moment aan. Let er wel op dat je niet teveel van de sap drinkt. Net als met alle andere producten is de 'te' ook niet goed voor wortelsap.

Wortelsap bevat weinig koolhydraten en vetten. Het staat voornamelijk bekend om de caroteen, maar ook vitamine C, calcium en ijzer zitten in wortels. In mindere mate ook vitamine B1 en vitamine B2. Een gezonde groente om op tafel te zetten en ook als sap erg gezond.

Wortelsap en kanker

De herkenbare oranje kleur van de wortel is bètacaroteen. Naast wortels zit het ook in diverse andere soorten groenten zoals broccoli, koolsoorten en spinazie. Die vitamine A kan kankergezwellen tegengaan en daardoor wordt het veel gebruikt door kankerpatiënten. Het kan preventief werken tegen foute gezwellen. In vroegere tijden werden wortelen daarom ook als geneesmiddel gezien en werden ze gebruikt tegen verschillende ziekten.

Andere testen bewijzen het tegendeel en juist dat caroteen zorgt voor kanker. Testen wijzen uit dat met name rokers sneller gezwellen krijgen. De wetenschap weet nog niet helemaal wat ze aan moet met wortelsap. Kanker zou je alleen kunnen krijgen als je enorme hoeveelheden naar binnenwerkt en dat krijg je met gewone wortels en broccoli niet voor elkaar. Met een glas wortelsap gaat het al sneller, dus pas op dat je niet teveel binnenkrijgt of leng het aan met water.

Recept wortelsap

Wortelsap is relatief eenvoudig te maken met een keukenmachine. Je hebt nodig:
  • Wortels 150 gram geraspt
  • Een halve rode paprika
  • Eén geperste sinaasappel
  • Eventueel een vleugje citroensap

Meer gezond voedsel? Klik hier voor de special over powervoedsel!

Lees verder

© 2011 - 2017 Annfinance, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezonde cocktails zonder alcohol van groentesappenGezonde cocktails zonder alcohol van groentesappenGezonde cocktails zonder alcohol, maar dan van groentesappen. En met net dat beetje meer. Met bijvoorbeeld gember of met…
Een koolhydraatarme energiedrank vol vitaminenIndien u van plan bent om meer superfoods te gaan eten, of als u een koolhydraatarm dieet zou willen volgen of op zoek b…
De oranje wortel, koninklijk lekker!De oranje wortel, koninklijk lekker!Wortelen zijn oranje omdat Nederlandse boeren in de 17e eeuw een eerbetoon wilden brengen aan Willem van Oranje. Ze kwee…
Zelf verse sappen makenZelf verse sappen makenDe vruchtensappen die in de supermarkt verkocht worden als 'vers' zijn in de meeste gevallen vaak helemaal niet zo vers.…
Alcoholvrije gezonde cocktails met avocado, wortel, ananasAlcoholvrije gezonde cocktails met avocado, wortel, ananasEen ananascocktail, een advocadococktail of een wortelcocktail. Het zijn natuurlijke cocktails van verse producten die i…

Reageer op het artikel "Wortelsap voor je gezondheid"

Reacties

Thea, 02-09-2015 14:36 #3
Ik maak een paar keer per week een wortel / appel en ander fruit die in de aanbieding is een sapje in de sapcentrifuge. Erg lekker en iedereen krijgt ook nog eens zijn fruit en groente binnen. : )

David, 17-10-2013 19:52 #2
Hallo
Ik drink iedere avond een glas wortelsap van zonutura. Ik vraag me nu af of dat wel of niet goed is voor mijn gezondheid?

Henk, 05-03-2013 19:26 #1
Heel erg bedankt! (Ik lust normaal geen wortels)

Infoteur: Annfinance
Laatste update: 12-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 3
Schrijf mee!