InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Legale doping en gezond: Bietensap!

Legale doping en gezond: Bietensap!

Legale doping en gezond: Bietensap! Bietensap geeft voor de meeste mensen niet direct een associatie met lekker drinken. Toch heeft bietensap erg veel voordelen om te gaan drinken. Het is zelfs een bevordering van je uithoudingsvermogen! Alles over bietensap in dit artikel.

Gezond

Bietensap is een uitermate gezond drankje, maar lekker is anders. Je leert het wel drinken, na een aantal dagen een glas bietensap genomen te hebben, vallen de volgende glazen best mee. Bietensap staat bekend om zijn weerstandverhogende waarde aan het menselijk lichaam. Bietensap zorgt voor een verbetering van de zuurstofopname in de cellen van het lichaam. Met name bij oudere mensen stimuleert bietensap de bloedtoevoer naar de hersenen toe. Onderzoeken naar het tegen gaan van dementie met bietensap zijn in volle gang en al bewezen is dat bietensap een kankerremmend drankje is. Een glas bietensap van 200ml bevat ongeveer 76 kcal, dit gaat op voor rode bietensap (melkzuur gefermenteerd). Ook werkt rode bietensap bloeddrukverlagend.

Nitraat

Bieten bevatten nitraten die in het lichaam worden omgezet in nitriet. Nitrieten helpen het lichaam om de bloedtoevoer te verhogen met zuurstof. Je spieren kunnen beter gebruik maken van de zuurstof die binnenkomt. Wel wordt aangeraden om vitamine C te gebruiken naast de bietensap. De overschakeling van nitraat naar nitriet en vervolgens naar nitrosamine is wel kankerverwekkend. Door bijvoorbeeld een appel te eten voor het drinken van de sap, hef je dat op.

Legale doping

Doordat het bloed verrijkt wordt met zuurstof krijgen sporters met het drinken van bietensap een verhoogd uithoudingsvermogen. Een onderzoek uit Engeland toont aan dat het uithoudingsvermogen met 16% verhoogd kan worden. Dit door minimaal 250ml bietensap te drinken per dag voor aanvang van de sport. Daarmee is het dus een legale doping die je prestaties kan bevorderen, het enige nadeel is dat je plas rood gaat worden.

Zelf maken

Bietensap is kant en klaar bij de supermarkt of reformwinkel te kopen (o.a. onder de merknamen Cereal en Zonnatura), meestal is het in de reformwinkel goedkoper. Ook zelf kun je het natuurlijk maken, maar een nadeel van bietensap is dat de kleuring overal aan blijft zitten. Het rood van de bietensap wordt bijvoorbeeld ook gebruikt als pigment in voedsel, het is een overheersende kleur. Het staat ook bekend onder het E nummer E162. Je kunt de sap zelf maken door rauwe bieten in een sapcentrifuge te gooien. Om de smaak iets lichter te maken, kun je er wat water bij gaan doen.

Na ziekte

Bietensap is vooral goed na ziekte, met name virussen en infecties. Het helpt je lichaam om de troep op te ruimen en kwijt te raken. Het is goed voor de darmen, lever en maag en geeft het lichaam nét dat extras dat je na een periode van ziekte nodig hebt. Uiteraard naast een gezonde en afwisselende voeding. Bietensap kan helpen om het lichaam te ontgiftigen. Naast bietensap is het ook aan te raden om regelmatig een kop theewater te drinken, zonder theezakje. Overmatig gebruik van water kan alle voedingsstoffen uit je lichaam halen, dus met liters water drinken raak je ook goede stoffen kwijt.

Kortom

Het is eerst wennen aan de smaak, maar na een paar glazen leer je het wel drinken. Het drankje is goed voor je gezondheid en laat je uithoudingsvermogen toenemen. Een gezond drankje dat ook nog eens een legale doping is!

Klik hier voor een special met meer over vermoeidheid

Meer gezond voedsel? Klik hier voor de special over powervoedsel!

Lees verder

© 2011 - 2017 Annfinance, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rode bietensap om de sportprestatie te verbeterenRode bietensap is de nieuwste hype binnen de duursport, zoals wielrennen, mountainbiken en hardlopen. Rode bietensap zou…
Bietensap tegen acneBietensap wordt veel gebruikt als een zogenoemde detox-drank. Bietensap maakt de lever schoon en zorgt ervoor dat de nie…
Bietensap om sportprestaties te verbeterenBietensap om sportprestaties te verbeterenWil je je PR verbeteren, wil je je concurrent eindelijk eens verslaan? Bietensap is legale doping, het verbetert je spor…
Rode biet uit eigen tuinRode biet uit eigen tuinRode bieten of kroten, vers uit eigen moestuin. Ook vers te kopen in het seizoen (herfst of zomer) bij de groenteboer of…
De beste alternatieven voor suikerrijke drankjesDe beste alternatieven voor suikerrijke drankjesDrink je veel suikerrijke drankjes maar wil je liever overstappen op een gezonder alternatief? Je hoeft gelukkig niet de…

Reageer op het artikel "Legale doping en gezond: Bietensap!"

Reacties

Peter, 18-05-2014 17:01 #6
Zelf maak ik regelmatig rode bietensap met een slowjuicer: snij een kilo bieten in stukken en voeg een citroen met nog een stukje schil eraan (vitamine C en conservering) en een of twee appels voor de smaak toe. In ingrediënten dienen bij voorkeur van biologische kwaliteit te zijn. Na het drinken ervan voel je het sap als het ware door je lichaam stromen. Leg eens een stukje citroenschil op de bietenpulp en geniet van het contrast!

Colombiaan, 24-01-2014 17:31 #5
Waarom word er in het stuk gezegd dat je van te voren vitamine c moet in nemen? Terwijl rode bieten van zich zelf al rijk zijn aan vitamine c? dus het is on nodig om apart vitamine c in te nemen.

Alie, 13-09-2013 11:01 #4
Ik lees van alles over bieten sap maar is het ook goed voor iemand met diabetes2 heeft geef mij daar eens antwoord op gr mevr drost.

G. Bergmans, 17-08-2013 12:09 #3
Ik heb nogal wat bieten(rode)van een goede kennis gekregen en wil er
heerlijk sap van maken.
Is er een methode om het langer houdbaar te maken?

Tamara, 19-03-2013 11:24 #2
Hahahahaha, de laatste 2 zinnen van de Ruiter zijn leuk!
Ik heb gelezen dat bietensap helpt bij een mooie huid. Is hier iets van bekend? Of is het onzin?

De Ruiter, 27-01-2013 13:14 #1
Ik ben 74 jaar en pas begonnen met zelf gemaakte bietensap 3-4 x per week een groot glas, en inderdaad merkte ik meer uit houding vermogen te hebben na ongeveer twee weken op de cross trainer, om het lekker te maken doe ik per glas 3 bietjes een grote appel en een geschilde citroen heerlijk.

Zoals in bovenstaand bericht staat dat het ook goed is voor de hersens daar heb ik nog niks van gemerkt, mijn hersens zijn bijna nieuw, (nooit gebruikt!)

Infoteur: Annfinance
Laatste update: 12-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!