InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Mosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeld

Mosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeld

Mosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeld Veel mensen denken dat mosselen alleen verkrijgbaar zijn als er een R in de maand zit. Mosselen zijn ook in andere maanden verkrijgbaar. Alleen in april, mei en juni zijn er geen mosselen te krijgen.

Wanneer planten mosselen zich voort?

Mosselen planten zich voort in de maanden april en mei. De vrouwtjes stoten in die maanden miljoenen eicellen uit. Die worden in het water bevrucht. Deze eicellen groeien uit tot larven en na ongeveer een maand begint zich een schelp te vormen. Deze minuscule mosseltjes worden ook wel aangeduid met mosselzaad, terwijl dat eigenlijk dus niet een goed woord is. Het mosselzaad of deze kleine mosseltjes zinkt door het gewicht van de schelp naar de bodem. Daar hechten ze zich aan de bodem, aan voorwerpen op de bodem of aan elkaar. Zo ontstaan natuurlijke mosselbanken.

Zaadvisserij

De mosselbanken worden over het algemeen twee keer per jaar in mei/juni en in september/oktober vrijgegeven voor de zaadvisserij. Het gevangen mosselzaad wordt dan door kwekers uitgezet op hun kweekpercelen. Daar ontwikkelen de hele kleine mosselen zich tot volwaardige consumptiemosselen. De mosselen groeien overigens op in twee regionen. Dat zijn:
  • De Waddenzee
  • De Oosterschelde

Veiling

Mosselen zijn klaar voor verkoop als ze twee tot drie jaar oud zijn. Dan worden ze naar boven gehaald door de mosselvissers en naar Yerseke gebracht. Daar staat de enige mosselveiling van de wereld. In Yerseke worden de mosselen per ton verkocht, een mosselton wel te verstaan. Een mosselton is honderd kilo aan mosselen.

Mosselen verwateren

Na de verkoop worden de mosselen verwaterd om al het zand en slib uit de schelp te wassen. Daarna zijn ze pas klaar om verpakt te worden en om verkocht te worden.

Kwaliteit

De kwaliteit van een mossel wordt bepaald door:
  1. De versheid
  2. De grootte van de schelp
  3. Het aantal stuks per verpakking
  4. Het gewicht van het vlees
  5. Het zandvrij zijn

Hoe weet je of een mossel vers is?

Niet verse mosselen kunnen je heel erg ziek maken. Eet ze dus niet. Maak je thuis mosselen klaar, doe dan de klop tekst om de versheid te testen. Door er op te kloppen trekken de sluitspieren van het schelpdier zich samen als mosselen vers zijn. Doen ze dat niet, dan zijn ze dus niet vers. Leg mosselen altijd eerst in een bak met water, gooi de open of kapotte exemplaren weg. Die zijn niet goed meer.

Verkrijgbaarheid

Mensen denken vaak dat mosselen alleen verkrijgbaar zijn als de R in de maand is. Maar dat is al lang niet meer het geval. Mosselen zijn verkrijgbaar van half juli tot half april. In de resterende maanden planten ze zich dus voort.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De mosselen: de grote dame in het zwartDe mosselen: de grote dame in het zwartZeeland herbergt een bron van lekkernijen, zoals de Mossel: de grote dame in het zwart. Tijdens het seizoen van half jun…
Mosselen: alles over de visserij op mosselzaadOm verzekerd te zijn van een voorraad consumptiemosselen zijn mosselkwekers afhankelijk van hun grondstof: het mosselzaa…
Misverstanden over mosselenMisverstanden over mosselenEén van de bekendste producten uit Zeeland zijn mosselen. In de media worden zaken als mosselvisserij en zaadvisserij, h…
Mosseldag Yerseke: mosselen eten en meevaren op een kotterElke derde zaterdag in augustus is het Mosseldag in de Zeeuwse vissersplaats Yerseke. Het doorgaans toch altijd al bedri…
Mosselsoep, gevulde mosselen en pittige mosselenHeerlijke feestelijke voorgerechten met mosselen als hoofdingrediënt, simpel, gezond en bovendien erg lekker.
Bronnen en referenties
  • Hanoskrant
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Mosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeld"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 21-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Schaal- en schelpdieren
Schrijf mee!