InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Exotisch fruit: Kaki, Sharon of Bouquet Persimon

Exotisch fruit: Kaki, Sharon of Bouquet Persimon

Exotisch fruit: Kaki, Sharon of Bouquet Persimon De oranje kaki komt oorspronkelijk uit Azië maar wordt nu in vrijwel alle subtropische landen geteeld. Het is een echte wintervrucht, veel vitamine C om de barre kou te weerstaan en verkrijgbaar tussen september en eind maart. De kaki lijkt een beetje op een flinke oranje vleestomaat. De smaak is zoet en wordt wel vergeleken met de smaak van een abrikoos. De kaki wordt ook verkocht onder de naam ‘sharon’, persimon of Bouquet Persimon.

Wat is een kaki

De kaki komt oorspronkelijk uit China, Japan, Korea, Vietnam en Thailand. Het is de oranje vrucht van de kakiboom. De boom is een subtropische vruchtboom die in de verte iets heeft van een appelboom. De botanische naam is Diospyros , dios is god en pyros is vrucht, een godenvrucht. De vrucht is onder verschillende namen te vinden. De kaki die bij ons veel in de winkels ligt is vaak de sharon, een variëteit van de kaki. De allernieuwste variant is de Bouquet Persimon.

Uiterlijk

De kaki ziet eruit als een uit de kluiten gewassen oranje vleestomaat met soms een paar donkere vlekken. In de winkel zitten er meestal donkere kroonbladeren aan. De kaki heeft oranje vruchtvlees met daarin enkele oneetbare pitten. De sharon-kaki heeft geen pitten. De kaki is alleen rijp te eten, de schil is dan een beetje glazig of wasachtig.

Kaki, Sharon of Bouquet Persimon

De kaki is alleen overrijp eetbaar. Het looizuur dat in grote hoeveelheden in de vrucht zit is dan verdwenen. Looizuur geeft een wrange smaak aan vruchten. De Sharon is een veredelde kaki en bevat geen looizuur, de vrucht wordt geteeld in Israel en kreeg zijn naam van de Sharon-vallei, het dal waar hij geteeld wordt. De allernieuwste variant de Bouquet Persimon bevat ook geen looizuur.

de bijna rijpe vruchten aan de kale kakiboom / Bron: Karduelis, Wikimedia Commons (Publiek domein)de bijna rijpe vruchten aan de kale kakiboom / Bron: Karduelis, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Smaak

De kaki smaakt naar abrikozen maar soms worden ook bananen, druiven en suikermeloen genoemd. Omdat de kaki echt overrijp moet worden gegeten is het vruchtvlees vrij zacht. Het vruchtvlees van de Sharon is steviger, de smaak verschilt niet veel. Ook de Bouquet Persimon heeft stevig vruchtvlees, vrijwel geen pitten en de smaak van perzik en suikermeloen.

Bewaren

De ‘gewone’ kaki moet echt overrijp zijn en bewaar je het best op de fruitschaal. Met een appel ernaast rijpt hij nog beter. Rijpe vruchten kunnen in de koelkast enkele dagen goed blijven. De kaki is eetbaar wanneer de schil een beetje glazig is en in te drukken.

Eten

Zowel de Sharon als de Bouquet Persimon zijn als een appel met schil te eten. De vruchten kunnen ook als een kiwi gegeten worden, doormidden snijden en uitlepelen. Bij de kaki wel de pitten verwijderen, die zijn niet eetbaar. Het vruchtvlees wordt vooral rauw gegeten. In blokjes gesneden kan de vrucht in een (fruit)salade.

Is een kaki gezond?

Een kaki is gezond en dat komt vooral door de hoeveelheid vitamine C. Deze vitamine maakt de vrucht ook gezond voor de donkere wintermaanden waarin zo’n extraatje welkom is.
Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
De voedingswaarde per 100 gr.:
  • Kcal: 72
  • Eiwit: 0,6 gram
  • Vet: 0,2 gram
  • Koolhydraten: 16,6 gram
  • Vezels: 2,0 gram
  • Vit C: 12 mg
  • Vit A: 0,2 mg
  • Calcium: 8 mg
  • IJzer: 0,2 mg

Aziatisch bijzonder

In Japan wordt de kaki geofferd bij de feesten rond Oud en Nieuw en gebruikt als offergave op een herdenkingsbijeenkomst voor een overledene. Maar vooral in de traditionele Chinese geneeskunde is de kaki belangrijk. Het vruchtvlees zou koortsverlagend zijn en het sap van een onrijpe kaki is goed voor de bloeddruk. De kaki is daarnaast maagversterkend, helpt tegen buikloop, tegen haarverlies, tumoren en stralingsziekten. Dit laatste om één bijzondere boom, de wereldboom.

Wereldboom

Eén oersterke kakiboom overleefde de aanval van een kernbom op Nagasaki. Het bijzondere aan de boom (naast dat hij leeft), is dat hij zwarte wortels heeft, een grotendeels zwarte schors met daaronder een witte substantie waarvan nog niet duidelijk is wat het precies is. De Japanse kunstenaar Tatsuo Miyajima heeft zaailingen van deze Nagasaki-kaki over de hele wereld verspreid. De groeiende bomen moeten symbolen worden voor vrede en groei.

Verkrijgbaarheid kaki

Meestal wordt de kaki als winterfruit gezien. De Sharon is verkrijgbaar van november tot eind maart, de Bouquet Persimon nog korter, van september tot december. Brazilië levert in het voorjaar en in de wintermaanden kaki’s, van september tot december worden ze uit Zuid-Europa gehaald. De meeste kaki’s in de supermarkten zijn Sharons.

Lees verder

© 2009 - 2017 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kaki's: receptenKaki's: receptenDe kaki is een perfecte wintervrucht: lekker en boordevol vitaminen. Je hebt kaki's in twee maten. De ene ziet er uit al…
De geneeskracht van sharon of kakiDe geneeskracht van sharon of kakiDe kakivrucht is een oranje vrucht met bijzonder lekkere smaak. Voor een groot aantal mensen is het de favoriete vrucht.…
Niflheim, het rijk der nevelenNiflheim, het rijk der nevelenNiflheim of Nifleheim is in de Noorse mythologie één van de negen werelden verbonden door de levensboom Yggdrasill. Soms…
Beugelbekkie: een leuke animatieserie!“Kijk nou, ik ben een beugelbekkie! Vriendjes, houd daar je mond maar over!” Bijna iedereen kent dit introliedje van Beu…
recensieBoekrecensie: Ariel Sharon - Johan BoefIn 2005 verscheen het boek 'Ariel Sharon - koning van Israël' van Johan Boef. Het boek gaat over het leven van Ariel Sha…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lhadlock50, Pixabay
  • http://www6.plala.or.jp/kaki-project/toppg-e.html
  • http://www.kuebelpflanzeninfo.de/exot/kaki.htm
  • http://www.voedingswaardetabel.nl
  • ‘Wat je ver haalt is lekker’: Groenten & Fruit Buro
  • Afbeelding bron 1: Karduelis, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Exotisch fruit: Kaki, Sharon of Bouquet Persimon"

Reacties

Bree, 14-11-2017 14:41 #12
Voorheen at ik nog harde kaki (zo hard als een appel) heerlijk. nu een aantal dagen overrijpe, als echt heel zacht zijn (al diverse male flinke maagkrampen)?

Marjan, 21-10-2016 16:07 #11
Mag een baby ook een persimon als ik hem pureer? Of hoe oud moet de baby zijn? BVD Reactie infoteur, 24-10-2016
Ik weet het niet, ik vond wel recepten met gepureerde persimon voor baby's vanaf 8 maanden. Maar vraag het na bij het consultatiebureau, dan weet je zeker of het wel/niet kan.

Van Wijk, 02-12-2015 12:18 #10
Hoelang moet een kaki of Sharon aan rijpen voor dat je hem kan eten? Wij hebben ze nu al twee weken op een fruitschaal met appel en ze blijven maar hard. Dus is mijn vraag hoe lang nog voor ze rijp zijn? Reactie infoteur, 03-12-2015
Twee weken is echt genoeg voor een kaki, zeker met een appel erbij. Ik heb geen idee waarom het in dit geval zo lang duurt, een sharon blijft wel iets harder dan een kaki maar beide vruchten zouden na twee weken op een fruitschaal rijp moeten zijn.

Dla, 20-11-2014 10:54 #9
Heerlijk fruit, zowel gerijpt als ongerijpt. Maar nu lees ik dat sommige soorten ongerijpte kaki's maagstenen veroorzaken omdat ze de eiwitten laten klonteren (net als sommige wijnen) door de grote hoeveelheid tannine die er dan nog in zit.

De Sharon fruit wordt, als het goed is, behandeld door een chemisch goedje wat de tannine verwerkt. Maar hoe weet je of dat ook gebeurt? Pas als je erin bijt en het smaakt wrang? Reactie infoteur, 20-11-2014
In sharonfruit zit amper looizuur dus bewerking lijkt me niet nodig, ik heb ook geen info over een dergelijke bewerking kunnen vinden. Onrijpe kaki's worden soms wel genoemd als veroorzaker van maagstenen maar alleen wanneer ze onrijp zijn.

Jaap, 24-06-2014 18:07 #8
Ik zag vandaag de kaki liggen in de winkel en dacht laat ik hem eens proberen. Vond er eigenlijk niet veel aan. De structuur is bijzonder maar er zat weinig smaak aan. Hij voegde dan ook niets toe aan mijn smoothie. Volgens de bon gaat het om de Sharon variant.

Dick Pijpers, 08-05-2014 17:35 #7
Een reactie op uw tekst m.b.t de Kaki.

Kaki is de soortnaam. Net als Appel of Peer.
De Sharon is een kaki ras ontstaan uit een kruising van de D.kaki x D. virginiana. De oorspronkelijke rasnaam is Triumph.En door de Israël zeer succesvol in de markt gezet. De Bouquet Persimon is een handelsmerk wat gebruikt wordt door de Spaanse Coöperatie van fruittelers met de naam Anacoop, voor het kakiras Rojo Brillante. Er zijn meer spaanse kakitelers die dit ras telen en onder de juiste rasnaam naar Nederland exporteren. Verder is de Engelse(USA) naam voor de kaki Persimmon ( met dubbel M) u begrijpt dat de aanduiding Bouquet Persimon verwarring veroorzaakt. en om de verwarring nog groter te maken, wordt het kakiras Rojo Brillante ook als Persimon door Spaanse exporteurs verkocht.

Gewone Kaki 's bestaan niet, . Net als gewone appels ook niet bestaan. Er zijn meer dan 2000 rassen beschreven, en elk ras is uniek, en heeft een eigen naam. Hoewel in Spanje de internationale regelgeving niet altijd wordt nageleefd, moet op elke verpakking de rasnaam vermeld worden.
Mijn voorkeur gaat uit om de vruchten bij de rasnaam te benoemen en de handelsnaam te voorzien van Registratie Merk

Verder gewoon doorgaan met informatie verstrekken,

Groeten,
Dick Pijpers

Mar, 13-12-2012 12:40 #6
Ik las dat een onrijpe kaki stenen veroorzaakt in de darmen en ik vond ze lekkerder als ze onrijp zijn. Ik vind ze rijp niet lekker kan dit kwaad? Reactie infoteur, 13-12-2012
Het lijkt me dat ze onrijp misschien bitter zijn. Over stenen in de darmen heb ik verder geen info kunnen vinden.

Kees, 30-11-2012 14:30 #5
Je hebt een leuk stuk geschreven :)

Alleen wat mij een beetje tegenstaat is de bewering dat de vrucht allerlei ziektes zou kunnen genezen. Ik heb in je bronnen gesnuffeld, maar vond daar niets over de 'helende' werking van de vrucht. Ik zie vanuit 'wetenschappelijk' oogpunt geen reden waarom de vrucht zou kunnen helpen tegen tumoren en stralingsziekten. Heb je daar wat feedback over? Reactie infoteur, 30-11-2012
Dank je wel :-)

Het is een bewering uit de Chinese volksgeneeskunde (Daarmee wil ik geen discussie op gang brengen over de waarde daarvan). In een artikel over een vrucht verwerk ik soms iets folklore. Vanuit 'wetenschappelijk' oogpunt is het misschien moeilijk te verdedigen maar heb wel het onderstaande gevonden. Dit is geen bewering dat een kaki daadwerkelijk helpt tegen tumoren en stralingsziekten, het is alleen wat 'feedback' :

http://www.academicjournals.org/jmpr/pdf/pdf2011/18June/Jo%20et%20al.pdf
http://www.interhomeopathy.org/diospyros_kaki_surviving_radiation

Virginie, 13-03-2012 18:44 #4
Hoeveel kost 1kg kaki ongeveer? (nodig voor een schooltaak) Reactie infoteur, 13-03-2012
Ik denk dat je tussen de 70 en 80 cent per stuk betaald, hij weegt ongeveer 140 gram, veel succes :-)

Annelies, 30-12-2011 21:08 #3
Mag je maar een kaki per dag eten zo ja waarom? Reactie infoteur, 31-12-2011
Je mag meer dan 1 kaki per dag eten.

Visscher, 29-11-2011 19:46 #2
Ik lees niets over vitamine A. Dit zou in grote hoeveelheid in de kaki persimon bouquet zitten. Namelijk 253,5 per100 g 72% vd dagelijkse hoeveelheid. Hoe kan het dat ik dat niet terug zie in bovenstaand artikel. Reactie infoteur, 30-11-2011
Een kaki van ongeveer 200 gram (dat is een gemiddelde) bevat ongeveer 0,4 mg vitamine A. Dat is iets meer dan de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. (er gaat iets verloren in de afronding) Dit is in vergelijking met ander fruit veel, u hebt gelijk het is een goede aanvulling, zal het artikel hierop aanpassen.

Bert Koekenbier, 14-11-2011 13:43 #1
Sinds een week liggen de sharon-kaki's in de supermarkt bij ons. Eerste ervaring: zeer positief. Heerlijke smaak. Ben benieuwd hoe lang ze ijn de supermarkten aangevoerd blijven.

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Exotisch fruit & groente
Reacties: 12
Schrijf mee!