InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Verschillende broodjes kaas

Verschillende broodjes kaas

Verschillende broodjes kaas Het lijkt zo eenvoudig en oer Hollands ... de lunch is een broodje kaas. Maar een broodje kaas kan ook anders en toch eenvoudig en snel klaargemaakt.

Wat voor broodje?

Laten we uitgaan van een gezond bruinbroodje. Volkoren, met sesam of waldkorn en beperkt het broodje of de broodjes tot een van de twee maaltijden tijdens de dag (de andere maaltijd bijvoorbeeld veel magere yoghurt met vers fruit of een variant hierop). Neem je boter, neem dan geen volvette boter maar een magere variant.

De te gebruiken kaassoorten

Kaas voor op de boterham vind je in allerlei heerlijke varianten. De lightversies doen in smaak niet meer onder, dus wil je op je lijn letten, neem dan een light of 20+ versie.

Mozzarella

Mozzarella vind je in gewone bolletjes en in lightversies. Mozzarella is heerlijk fris te combineren met sla, tomaat en een snufje peper. Wie van pijnboompitjes houdt, kan deze er ook nog wat overheen strooien en een kleingemaakt walnoot doet het ook prima met Mozzarella.

20+

De 20+ kaassoorten zijn er in alle soorten en smaken:
  • zonder toevoeging (smaakt als jonge kaas)
  • komijn
  • pittig (lijkt op oude kaas)
  • mediterrane
  • peper

Eenvoudig gecombineerd met enkele plakjes tomaat en samen een minuutje in de broodrooster doet het prima. Maar die broodroostervariant doet het ook prima met een schijfje kip of enkele vers gegrilde stukjes kip of kalkoen (leg er een plakje groene paprika bij). Het broodje 20+ kaas gecombineerd met enkele verse plakjes komkommer maakt het broodje lekker fris voor de lunch. Strooi er in deze versie ook wat cayennepeper of aroma over.

Geitenkaas

Verse geitenkaas is ook niet vet en zie je regelmatig verwarmd in de salade terug. Maar een gemakkelijke variant op een broodje kan ook. Beleg het broodje met wat sla, druppel er wat honing op en snij enkele dunne plakjes appel. Warm de geitenkaas even op en beleg nu het broodje. Doe het dekseltje op het broodje en druk het aan. Even laten staan en daarna gereed voor consumptie. Wat fijngemaakte gemengde noten kunnen ook nog toegevoegd worden aan het broodje. Een zacht verwarmd broodje geitenkaas kan ook met wat mager spek gecombineerd worden. Een prima combinatie die goed vult.

Kruidenkaas

De kruidenkaas kennen we van het toastje of stukje stokbrood, maar waarom niet op een traditioneel broodje. De kruidenkaas is er in verschillende varianten en neem je een pittige combineer deze dan zo min mogelijk. Dan komt de smaak het meest tot zijn recht. De ‘recht toe recht aan’ kruidenkaas kun je zelf wat meer smaak meegeven door er wat rode peper (vers klein gemaakt of uit een tube) toe te voegen, maar wat fijngemaakte verse kruiden (naar smaak) kan natuurlijk ook altijd.

Combineer de kruidenkaas ook eens met wat veldsla en wat gehalveerde sherrytomaatjes. Een broodje met kruidenboter kan ook prima een minuutje in de toaster. Niet te lang, want de kruidenkaas moet er niet tussenuit lopen. Het broodje kruidenkaas kan ook altijd gecombineerd worden met tappa. Er zijn uiteenlopende smaken en combineren is een kwestie van smaak. Niet te veel als je dit als lunch eet, maar je kunt ook een klein bolletje nemen als tussendoortje later in de middag als je je wat flauw begint te voelen.

Tenslotte

Talloze varianten met kaas en het assortiment is bijna onuitputtelijk. Het is wel sterk aan smaak gebonden, maar combineer eens wat om je eigen smaak te bepalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschillende broodjes kaas"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 01-11-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!