InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Mini-bakoven als extra apparatuur in de keuken

Mini-bakoven als extra apparatuur in de keuken

Mini-bakoven als extra apparatuur in de keuken Veel keukenopstellingen hebben een grote bakoven maar soms is er nog ergens een mini-bakoven toegevoegd al dan niet in combinatie met een magnetron. Het voordeel van een kleine oven is dat voor het bereiden van kleinere gerechten geen te grote ruimte hoeft te worden verwarmd. Ook hebben mini-bakovens dikwijls functies die een grote oven niet heeft. In de praktijk komt het ook nogal eens voor dat een grote oven als opslagruimte wordt gebruikt voor bakvormen en andere dingen die vóór gebruik telkens uitgeruimd moeten worden. Een mini-bakoven is meestal meteen gebruiksklaar.

Mini-bakoven en het gebruik

Mini-bakovens werken in de regel op elektriciteit. Door het kleine formaat vergt de oven weinig ruimte in de keuken. Weliswaar is zo’n oven te klein voor groot bakwerk maar hij is in elk geval groot genoeg om taarten en pizza’s in te bakken en om aardappelen, groenten, vis en vlees te bereiden. Een mini-bakoven is vaak gebaseerd op een hete lucht-systeem. Tijdens de werking van de oven wordt hete lucht door de oven geblazen. Dit heeft het grote voordeel dat de temperatuur in de oven overal hetzelfde is. Dit systeem is prima bijvoorbeeld voor het bereiden van grote stukken vlees waarbij een gelijkmatige garing zal ontstaan.

Niet alleen bakken

Mini-bakovens hebben vaak meer mogelijkheden dan alleen bakken.

Grillen

Dikwijls kan ook worden gegrild. Het grillelement kan worden ingeschakeld om gerechten een krokant korstje te geven zoals bijvoorbeeld bij het gratineren van een ovenschotel. Ook kan bij het braden van kip het element worden ingeschakeld.

Stomen

Een mini-bakoven met stoommogelijkheid is handig voor het bereiden van gerechten waarbij de goede voedingsstoffen en smaak bewaard moeten blijven.

Combinatie

Er zijn ook ovens met combinatiemogelijkheden van grill, hete lucht en stoom en er zijn combinatieovens die beschikken over een magnetronfunctie. Zo kan bijvoorbeeld na het garen met de magnetronfunctie toch nog een bruine korst worden verkregen door de grill of hete lucht een tijd in te schakelen.

Werken met een mini-bakoven

Instellen

De verschillende functies van een mini-bakoven kunnen naar eigen voorkeur worden gecombineerd en ingesteld. Er zijn echter ook ovens die beschikken over voorgeprogrammeerde recepten. Na het instellen van een bepaald recept stelt de oven zelf de functies in.

Temperatuur

Het regelen van de temperatuur en het aanhouden van dezelfde temperatuur gebeurt door een thermostaat die meestal tot een maximum van 260 graden kan worden ingesteld.

Plaatsing

Bij het plaatsen van een mini-bakoven in de keuken wordt uiteraard eerst gekeken waar elektriciteit voorhanden is. De meeste ovens vereisen een eigen groep in het elektriciteitssysteem van de woning en kunnen niet zomaar worden aangesloten op een groep die ook voor andere apparatuur of voor verlichting wordt gebruikt. Omdat een oven warmte produceert moet er bij het plaatsen rekening mee worden gehouden wat er in de directe nabijheid staat.

Extra functies

Veel ovens hebben handige extra functies in verband met het gebruik en de bereiding van gerechten of hebben handige accessoires zoals:
  • Draaispit. Voor bijvoorbeeld het bereiden van kip die door de voortdurend draaiende beweging rondom gelijkmatig wordt gegaard.
  • Ingebouwde verlichting. Altijd makkelijk om de gerechten goed te kunnen zien.
  • Ontdooifunctie. Diepgevroren gerechten moeten meestal eerst ontdooid worden voordat andere bewerkingen worden aangegaan. De temperatuur kan daarbij bijvoorbeeld worden ingesteld op kamertemperatuur. De ventilator zorgt voor verspreiding van de lucht.
  • Pizzasteen. Met deze accessoire kan een pizza worden gemaakt zoals in een pizzaoven.
  • Tijdsindeling. Het instellen van de tijden kan met een losse kookwekker maar handig is een tijdsindeling op de oven zelf. Ook het kunnen instellen van de begintijd en eindtijd van een bakproces is handig.
  • Versnelde voorverwarmfunctie. Deze functie is makkelijk als snel aan het bereiden van een gerecht moet worden begonnen.
  • Vleesthermometer. Er zijn ovens waarbij een vleesthermometer in het vlees kan worden gestoken en de oven uitschakelt zodra de juiste temperatuur en gaarheid is bereikt.

Schoonmaken van een mini-bakoven

Voor het schoonmaken van een mini-bakoven zijn soms agressieve middelen nodig. Zeker als er een ongelukje is gebeurd door ondeskundig gebruik wat iedereen wel eens kan overkomen. Er bestaan speciale ovenschuimreinigers maar er zijn ook ovens met een zelfreinigend systeem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flavorwave Turbo TV-Oven, werkt het echt?Flavorwave Turbo TV-Oven, werkt het echt?De Flavorwave (halogeen) TV-Oven is een (turbo) oven die kan bakken, grillen, stomen, koken, aanbakken, ontdooien, enzov…
Big Green Egg: barbecue en buitenkeuken voor koken en rokenBig Green Egg is een nieuwe hit in Nederland. Het is een geavanceerde barbecue, afkomstig uit de USA, waar je niet allee…
Normandië: La-Haye-de-Routot, charmant en leerrijk!Normandië: La-Haye-de-Routot, charmant en leerrijk!Zin in een dagje uit op zijn Frans? Een leuk uitje naar La-Haye-de-Routot in het departement Eure zal je niet ontgoochel…
Wanneer stopt de zon met schijnen?Wanneer stopt de zon met schijnen?Het licht en de warmte van de zon is voor de mens op aarde van levensbelang. Als de zon stopt met "schijnen", dan is er…
Een oven kopen; de aandachtspuntenEen oven kopen; de aandachtspuntenVoor sommige mensen heeft een oven een wat stoffig imago dat geassocieerd wordt met kneuterigheid. Een oven is echter ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mini-bakoven als extra apparatuur in de keuken"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 26-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Losse keukenapparatuur
Schrijf mee!