InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De verleiding van Zwitserse chocolade: Lindt uit Kilchberg

De verleiding van Zwitserse chocolade: Lindt uit Kilchberg

De verleiding van Zwitserse chocolade: Lindt uit Kilchberg Lindt & Sprüngli kennen we tegenwoordig onder de naam Lindt dat bekend is van de overheerlijke Zwitserse chocolade. Al vanaf 1899 wordt het product vervaardigd in de fabriek in Kilchberg en anno 2017 is Lindt in meer dan 100 landen te verkrijgen. Nederland heeft drie winkels van Lindt, tevens kan de chocolade online worden besteld of worden gekocht bij de betere banketzaken. Lindt heeft 29% van de chocolademarkt in handen.

Van patisserie winkel naar de fabriek in Kilchberg

De geschiedenis van Lindt begint in 1845 met David Sprüngli uit Zürich die een patisserie winkeltje had. Na twee jaar werd daar een kleine fabriek aan toegevoegd om chocolade in vaste vorm te gaan maken. Het nieuwe product viel zo in de smaak dat in 1870 meerdere winkels werden geopend in Zürich en de chocola werd verkocht aan andere Europese landen en aan India.
In 1899 kocht het bedrijf de chocoladefabriek van Rodolphe Lindt inclusief de chocoladerecepten en kreeg het de naam Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG. Dat was een belangrijke stap want Rodolphe had in 1879 het 'conchage' proces ontwikkeld waarbij chocolade een zacht smeltende structuur krijgt.

In 1899 werd er een nieuwe fabriek in Kilchberg gebouwd, waar nog steeds de Lindt chocolade wordt gemaakt. Anno 2017 is Lindt te verkrijgen in ruim 100 landen.

Zwitserse Lindt chocolade in Nederland

In ons land heeft Lindt drie vestigingen, namelijk in Utrecht, Scheveningen en Batavia stad in Lelystad. De chocolade kan eveneens worden gekocht bij (banket)bakkers en delicatessenwinkels of online worden besteld bij starselection.nl, de webshop van Lindt. Ook verkoopt de online winkel van Albert Heijn chocoladetabletten en pralinés van Lindt en bij de Tuinen zijn de pure tabletten te koop. Bij de online winkel van Primera zijn de "Hello" chocoladesticks van Lindt te verkrijgen. De verpakking kan worden voorzien van een naam en een boodschap.

De uitgebreide collectie van Lindt

Lindt is een paradijs voor de echte chocoladeliefhebber. Je vindt er ca. 180 verschillende soorten tabletten, pralinés, repen, cadeauartikelen en seizoensartikelen. Een leuk feitje om te vermelden is dat Lindt geen chocolade aflevert als de temperatuur boven de 21 graden Celsius komt. Lindt wil namelijk geen chocolademelk aan de klanten leveren.

Bron: Angelcandy.baby, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Angelcandy.baby, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Populaire producten

  • Champs-Elysees Mix
  • Glamour Assorti
  • Kerstman Melk 70g
  • Lindor Christmas Tree Assorted
  • Lindor Hart Melk Klein
  • Lindorbox 60%
  • Lindorbox Assorti
  • Lindorbox Melk
  • Pralinés Du Confiseur 250g
  • Swiss Luxury Selection Medium
  • Teddy

Voor elk wat wils

Lindor is te verkrijgen als tabletten, harten en ballen, de ballen zijn los verkrijgbaar (Pick & Mix). Excellence wordt verkocht in tabletvorm en is te verkrijgen in melk, puur, wit, hazelnoot/amandel en fruit. Creation heeft de tabletten met alcohol, fruit, hazelnoot/amandel, melkchocolade, pure- of witte chocolade. Hello is verkrijgbaar in tabletten van 100 gram en als sticks, de pralinés zijn in verschillende hoeveelheden te verkrijgen. Ook heeft Lindt chocolade om te verwerken in de keuken en in de chocoladefondue. In de categorie specials heeft Lindt chocoladepasta, golfballen en de hartjeschocolade van het KWF.

De winst van de verkoop van de hartjeschocolade gaat direct naar het KWF. De chocolade is te koop in alle filialen van Lindt of in de webshop (starselection.nl).

Nieuwe producten

  • Glamour Geschenk Box Melk
  • Lindor Melk Nostalgic
  • Lindt Teddy Freunde
  • Lindor Deco Bag
  • Kerstman Melk 200g
  • Ei 300 g
  • Lindor Kokos 200g
  • Nature (pralines)
  • Doos Tulp balls
  • Mini-eitjes groen/roze

Pasen

Elk jaar komt Lindt rond Pasen met het Gouden konijn. Het konijn wordt verpakt in een goudkleurig wikkel en is voorzien van een lintje en een belletje.

Volgens de overlevering zag het zoontje van één van de chocolademakers van Lindt op een dag een konijntje in de tuin. Het kind was verrukt maar begon te huilen toen het konijntje in de bosjes verdween. Zijn vader wilde het kind troosten en kreeg een geweldig idee. Hij maakte een konijntje van chocola en verpakte het in een goudkleurig wikkel, met een rood lintje en een gouden belletje zodat zijn zoontje het konijntje makkelijk zou kunnen vinden. Zo werd het Gouden konijn geboren.

Bron: Tammy Green, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Tammy Green, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Valentijn

Voor Valentijn heeft Lindt de gouden konijnen als setje van twee zoenende konijnen.

Kerst

Met Kerst komt Lindt met een ruime keuze aan chocolade-artikelen, zoals een rendier, een kerstman, klokjes en adventskalenders. In de winkels zijn verschillende Lindt-blikken te koop, de meest populaire zijn het rode en het blauwe blik.

Lindt had in 2011 een recordomzet van 4 miljoen euro en een marktaandeel van 29%.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?Ieder jaar zijn er vanaf februari chocolade paaseitjes verkrijgbaar in de winkel. Deze chocolade eieren zijn verkrijgbaa…
Chocolade, een afrodisiacum?Chocolade, een afrodisiacum?Chocolade heeft al eeuwen de legendarische reputatie een krachtig afrodisiacum te zijn. Maar wat is daar nu allemaal van…
Chocolade receptenEen lekkere en leuke manier om je vrije dag door te komen? Geen probleem, hier is de oplossing. Het maken van een chocol…
Valentijnsdag volgens deskundigenValentijnsdag wordt zeer verschillend ervaren: de een vind het grote, commerciële onzin, overgewaaid uit Amerika. De and…
Bronnen en referenties
  • http://www.lindtchocolaterie.nl/
  • http://starselection.nl/
  • http://www.retailwiki.nl/wiki02/index.php/Lindt
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lindt_(bedrijf)
  • Afbeelding bron 1: Angelcandy.baby, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Tammy Green, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "De verleiding van Zwitserse chocolade: Lindt uit Kilchberg"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 26-04-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!