InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kruiden: Basilicum

Kruiden: Basilicum

Basilicum is een veel gebruikt kruid in met name de Italiaanse keuken. Met de komst van internationale gerechten is het ook in Nederland inmiddels een vaak gebruikt kruid.

De plant

Basilicum, ook wel Ocimum Basilicum, is onderdeel van de munt-familie oftwel Lamiaceae. De plant is wijdverspreid en wordt gevonden in Afrika, Azië, Centraal-en Zuid-Amerika. De oorsprong ligt waarschijnlijk in Afrika. De plant werd voor het eerst gecultiveerd in India. Tegenwoordig is cultivatie vooral in het Mediterrane Gebied en Azië veel voorkomend. Ook in California wordt de plant gecultiveerd.

Soorten basilicum

Verschillende soorten basilicum zijn verkrijgbaar. De meest bekende is de Mediterrane soort. In India is er de 'heilige Basilicum' of Ocimum Sanctum, die niet zozeer in de keuken gebruikt wordt als wel een sterke religieuze betekenis heeft. Deze basilicum is heilig voor Vishnu en symboliseert zijn vrouw Lakshmi. Thailand kent de zoete basilicum. Ook minder bekende soorten zijn verkrijgbaar zoals 'kaneel basilicum' en 'anijsbasilicum'.

Basilicum in de keuken

Basilicum is vooral bekend uit de Italiaanse keuken. Het wordt vaak net voor het serveren over een gerecht gestrooid, omdat het snel zijn smaak verliest. De combinatie met tomaten is erg bekend, zowel in salades als in sausen. Ook in de beroemde pesto vormt basilicum een onvervangbaar ingrediënt, gemengd met pijnboompitten, olijfolie, kaas en knoflook. Omdat basilicum moeilijk te bewaren is, is pesto ook een goede vorm van het opslaan van het kruid in een tijd dat diepvriezen nog niet tot de mogelijkheden behoorde.

Ook in het Verre Oosten, met name Thailand en Viëtnam, wordt veel basilicum gebruikt. In de Thaise keuken wordt gebruik gemaakt van drie verschillende soorten basilicum, met elk een eigen gebruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kruiden: Basilicum"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 16-04-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Specerijen en Kruiden
Schrijf mee!