InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kaviaar van steur - lekkere eitjes van viskuit

Kaviaar van steur - lekkere eitjes van viskuit

Kaviaar van steur - lekkere eitjes van viskuit Kaviaar wordt algemeen beoordeelt als een delicatessen, een klein hapje dat niet te omschrijven is zo lekker. Het zijn de onbevruchte eitjes van de steur, die we kaviaar noemen. Er zijn verschillende varianten, ook van andere vissen, die dan weer niet kaviaar genoemd mogen worden. Echte kaviaar is het duurste eten ter wereld. De duurste soort, Beluga Almas kaviaar, kost bijna viereneenhalfduizend euro per kilo. Kaviaar eet je niet, zeggen de liefhebbers en kenners, dat geniet je.

Kuit als volksvoedsel

Viskuit is een eeuwenoud volksvoedsel. Aan de andere kant heeft het de allure en prijs die alleen binnen het bereik van de rijken der aarde is en die bij chique banketten worden gepresenteerd. Kaviaar is daarbij exquise en het duurste van het duurste. Al heb je ook kaviaar in soorten en prijsklassen. Kaviaar is kuit, het zijn de onbevruchte eitjes van verschillende soorten steur. Er zijn drie hoofdsoorten met exotische namen:
Bron: Krüger / Wikimedia CommonsBron: Krüger / Wikimedia Commons
  • Beluga;
  • Oscietra;
  • Sevruga.

Smaak van eitjes

Kaviaar is lekker, dat willen de kaviaarsmullers je altijd doen geloven. Het is ‘je van het.’ De smaak is rijk en intens of mild en verfijnd en alles daartussenin. Het kan kruidig smaken en nootachtig, zilt of naar citrusfruit smaken. Er is ook minimaal gezouten kaviaar. Op die doosjes is dan Malossol te lezen: met heel weinig zout.

Onvergetelijk genot

Het wordt een 'onvergetelijk genot' genoemd, vooral als het ijskoud en direct van de hand wordt geserveerd. Het is een sensatie in je mond, wanneer je de eitjes tegen je verhemelte drukt. Een niet te beschrijven mondgevoel. De eitjes barsten in je mond open en laten een licht zoute douche vol verfijnde smaak op de tong achter.
Kaviaar kan heel simpel gegeten worden. Een eenvoudig gerecht doet niets af aan de smaak van bijvoorbeeld de grijsgroene Beluga kaviaar. Dat kan samen met fluweelzacht gegaarde knolselderij gegeten worden. Het wordt aanbevolen met een glaasje champagne of wodka. Het smaakfeestje is dan compleet.

Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons

Steur kaviaar en imitatie beluga

Van kaviaar zijn er diverse varianten in de handel die imitatie van de steur kaviaar zijn. De eitjes van de zalm, forel, haring en lompvis zijn ook niet te versmaden. Ook vliegende vissen geven eitjes die lekker zijn. Deze zijn rood-oranje van kleur. Ze kunnen zwart gekleurd worden met inkt van de inktvis of met zeewier.
Ook de tonijn, harder en zwaardvis leveren kuit die als kaviaar wordt gegeten. De delicatesse, die een stuk goedkoper is dan de steur kaviaar, gaat als cucina povera (armoedige keuken) over de toonbank.

Harder

De kuit van de harder zit in een buidel. Die kun je er voorzichtig uithalen om de eitjes vervolgens te zouten. Daarna moet het gedroogd worden tot de eitjes hard zijn. Het zouten en drogen brengen processen op gang die goed zijn voor de smaak van het product. Als het goed gedaan wordt ontstaat er een rijke smaak. De kaviaar krijgt de titel ‘zilte bries van de zee’ mee en wordt ‘bottarga ‘ genoemd.

Bron: THOR / Wikimedia CommonsBron: THOR / Wikimedia Commons

Bottarga

Bottarga is lekker over gekookte aardappelen, op risotto en op schelpdieren. Het kan door boter geroerd worden en dan geeft het een extra smaak aan vis en groente. Bottarga op zongerijpte tomaatjes met daaroverheen een scheut olijfolie is een eenvoudig en erg lekker hapje. In Italië zijn ze meesters in het vervaardigen van bottarga van viskuit en het procedé wordt nagevolgd in ondermeer Nederland.

Zwarte kaviaar

Kaviaar wordt ook wel het zwarte goud genoemd. De onbevruchte eitjes van de steur zijn zwart van kleur. De naam komt uit het Perzische woord Khag-avar. De Perzen waren de eerste kaviaareters. Ze aten het graag, niet alleen omdat ze het lekker vonden, maar ook omdat ze meenden dat het hun uithoudingsvermogen en potentie zou verbeteren.

Kaspische Zee

Veruit de meeste kaviaar die wordt verkocht komt uit Rusland of Iran. Ook komt er kaviaar uit China. Kweekkaviaar komt uit België, Italië en Frankrijk. De kaviaarindustrie doet de wilde steur geen goed. De vis is inmiddels ernstig bedreigd. De Kaspische Zee is vervuild, net als de Wolga. Bovendien is de waterstand in de Kaspische Zee dramatisch verlaagd en heeft er overbevissing plaatsgevonden, waardoor de leefomgeving van de steur ten nadele is veranderd. Er worden proeven gedaan met gekweekte steur. Kaviaar oogsten is een arbeidsintensieve bezigheid. Om goed bij de eitjes te kunnen en om de kuit te kunnen ‘oogsten’ moet de vis doodgemaakt worden, waardoor de kaviaarboer slechts één keer van een vis kan oogsten.
Kaviaar wordt verkocht in kleine jampotjes en blikjes.

Niet eten

Liefhebbers zeggen dat je kaviaar niet eet, maar geniet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over de haring: maatjes, bokking, de nieuwe en kakenAlles over de haring: maatjes, bokking, de nieuwe en kakenAlles over de haring betekent dat je alles weet over maatjes, bokking, de nieuwe en kaken. En over zijn goede en gezonde…
De nieuwe haring - gezond en lekkerHaringen zijn vissen die gevangen worden in de Noordzee. De Maatjesharing wordt meestal tussen mei en tot juli gevangen.…
Zeespiegelstijging Kaspische Zee en WaddenzeeZeespiegelstijging Kaspische Zee en WaddenzeeWat kunnen we leren van de Kaspische Zee als het gaat om mogelijke effecten van zeespiegelstijging in het Waddengebied?…
Een steur in je vijverSteuren zijn enorm populair om in de vijver te houden, je komt ze daardoor ook regelmatig tegen in een tuincentrum, vijv…
Haring, het eerste vaatje, de geschiedenisTraditioneel levert het eerste vaatje haring heel veel geld op. In 2009 maar liefst 66 duizend euro. Maar waar komt dit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kaviaar van steur - lekkere eitjes van viskuit"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 07-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Bijzonder voedsel
Schrijf mee!