InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Waar koop je meel (voor brood, taart en koek)?

Waar koop je meel (voor brood, taart en koek)?

Waar koop je meel (voor brood, taart en koek)? Voor het maken van een heerlijke appeltaart of het zelf bakken van brood is er natuurlijk meel nodig. Nu kan je dat veelal gewoon kopen in de supermarkt. Maar tegenwoordig worden ook vaak andere granen als tarwe gebruikt om mee te bakken en waar kan je die dan kopen? En waar kan je biologisch meel kopen? Daarvoor zijn meerdere adressen te vinden, op internet, maar misschien ook op (onverwachte) locaties bij je in de buurt. De herfst is een fijne tijd om weer eens zelf aan de slag te gaan in de keuken om heerlijke koekjes te bakken. Of misschien om eens zelf brood te bakken. Omdat er in recepten vandaag de dag best veel verschillende meelsoorten zitten is het best handig als je weet waar je dat meel kunt halen.

In de supermarkt

In de supermarkt bij je in de buurt is gewoon meel te verkijgen. Maar vaak is er niet zoveel keuze en zijn de verpakkingen klein. Ook is er een grote kans dat er houdbaarheidsmiddelen etc. aan zijn toegevoegd. Wat minder gezond dus dan 100% meel.

In de natuurvoedingswinkel

In de natuurwinkel in de buurt zijn vaak wel verschillende soorten meel te verkrijgen. Denk dan aan meel van spelt, amandelen of amarant. Vaak zijn de hoeveelheden niet zo groot. Een halve of een hele kilo zijn daar vaak goed te halen. Hieronder volgen enkele adressen van natuurvoedingswinkels, vraag wel even goed na of ze inderdaad meel verkopen! En let ook bij deze winkels goed op dat er niet allerlei voedingsstoffen en geur- en smaakstoffen aan het meel zijn toegevoegd. In broodmixen zijn bijvoorbeeld vaak broodverbeteraars toegevoegd.

Enkele lijsten van adressen van natuurvoedingswinkels zijn:
  • nieuweband
  • ekoplaza
  • biogids.
  • voedingswaar
  • terrasana

Bij de molen in de buurt

Nog leuker is het natuurlijk om meel (of de granen zelf) te halen bij een molen ergens in de buurt, waar ze vaak zelf het meel nog malen. Het fijne is ook dat je dan vaak zelf de hoeveelheid meel kunt bepalen, of dat nu een halve kilo is of misschien wel 10 kilo. En alles is er vers. En zonder houdbaarheidsmiddelen. Vaak verkopen de molens veel verschillende soorten meel, maar ook de granen zelf en vlokken gemaakt van granen. Ook lekker voor in de muesli.

Voor adressen van molens die graanproducten verkopen zie: http://www.molenaarsgilde.nl

Via internet

Lekker gemakkelijk is het bestellen van meel en ook van andere bakproducten zoals noten via internet. Nadeel hiervan zijn vaak de verzendkosten, maar je hoeft er de deur niet voor uit.

Hier volgen enkele links voor het bestellen van het meel en andere bakproducten via internet:
  • http://www.de-zuidmolen.nl/
  • http://www.ekoplaza.nl/
  • http://www.voedingswaar.nl/shop/catalog/index.php?cPath=22

Speltmeel

Wil je specifiek bakken met spelt en speltproducten, dan zijn speciale webshops die alleen speltartikelen verkopen. Maar speltmeel is ook gewoon te koop bij andere webshops en in de winkel. Speltmeel wordt onder andere verkocht van de merken Joannesmolen, Ekoland en Hermus.

Veel plezier met het zelf maken van je eigen brood. Of met het maken van een overheerlijke taart!

Lees verder

© 2013 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is beter, bloem of meel?Wat is beter, bloem of meel?Bloem of meel, beiden producten die van graan gemaakt worden. Door het malen van graan ontstaat meel of bloem. Maar wat…
Bronnen voor koolhydratenBronnen voor koolhydratenKoolhydraten zijn belangrijk in onze voeding, dus ze moeten voor 55-60% deel uitmaken van onze dagelijkse hoeveelheid vo…
Alternatieven voor broodAlternatieven voor broodIn Nederland wordt veel en vaak brood gegeten: bij het ontbijt, bij de lunch, en soms ook bij het avondeten, al komen da…
Bruin brood is gezondBij de warme bakker kan je dagelijks kiezen uit meerdere soorten brood. Een groot of een klein brood, rond of lang, wit…
Jodendom en voeding: matzes (matza) op Pesach (Paasfeest)Jodendom en voeding: matzes (matza) op Pesach (Paasfeest)Tijdens Pesach (Joods paasfeest) mogen Joden geen chameets (gerezen graanproducten) eten. Het gaat om het verbod op het…

Reageer op het artikel "Waar koop je meel (voor brood, taart en koek)?"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 28-05-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Glutenvrije recepten
Schrijf mee!