InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Superfood quinoa

Superfood quinoa

Misschien heb je nog nooit van quinoa gehoord, maar quinoa is een zaad en is super gezond. Het is een vervangen voor vlees, aardappels, rijst en pasta en zit bomvol gezonde stoffen en vitamines. Quinoa is het nieuwe superfood.

Wat is quinoa?

Quinoa zijn zaden van de plant quinoa. Deze zaden lijken op graankorrels. Quinoa is in veel gerechten te gebruiken. Het wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt in salades. Quinoa is erg voedzaa¨m en glutenvrij. Quinoa komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. De quinoa plant is een plant met rode of oranje pluimen. Het zaad lijkt op graan en de blaadjes van de plant lijken op spinazie. In Nederland wordt quinoa vaak gebruikt als vervanger van rijst. Quinoa heeft een fijne en zachte smaak. Gemalen en vermengd met tarwemeel kan quinoa zelfs gebruikt worden om brood of cake mee te maken.

Hoe bereiden?

In Nederland kan je quinoa gewoon verpakt kopen. Je kan het kopen in natuurlijkwinkels, reformwinkels, maar tegenwoordig verkoopt ook de Albert Heijn en de Jumbo het. Op de verpakking staat precies de bereidingswijze. Het is wel aan te raden om quinoa voor gebruik eerst goed te spoelen. Op deze manier wordt quinoa ietsje zachter en lekkerder. Het spoelen kun je gewoon doen in een fijn vergiet en dan stromend water erover heen laten stromen.

Hoe gezond is quinoa?

Quinoa is geen echt graangewas en past daarom goed in een glutenvrij dieet. De zaadjes bevatten drie keer zo veel calcium en twee keer zo veel fosfor als tarwe. Quinoa vult erg goed, dus je hebt er niet zo heel veel van nodig. Quinoa geeft veel energie en is een bron van vitamine B1, B2, vitamine C en ijzer. Quinoa is ook rijk aan eiwitten en past ook goed in een sportdieet. In salades in quinoa erg lekker.

Quinoa draagt bij aan een gezonde leefstijl

Als je regelmatig quinoa eet, dan draagt dat bij aan een gezonde leefstijl. Quinoa bevat veel vezels en is daarom erg goed voor de darmen. Je krijgt er veel energie van, terwijl je er maar weinig van hoeft te eten, omdat het zo vult. Door de eiwitten zit je ook vol voor langere tijd. Door de mineralen en antioxidanten in quinoa krijg je een betere weerstand en ben je minder vatbaar voor ziektes. Quinoa schijnt ook goed te helpen tegen migraine. Dit komt door de magnesium. Als je veel last hebt van migraine wordt er aangeraden om elke dag een beetje quinoa te eten. Neem bijvoorbeeld wat quinoa bij het ontbijt of bij de lunch. Het hoeft niet veel te zijn, want quinoa vult erg.

Recepten

Met yoghurt

Wist je dat je quinoa ook lekker kan eten met yoghurt? Je doet wat yoghurt in een schaaltje en voegt daar wat gepofte quinoa aan toe samen met een eetlepel honing, wat blauwe bessen en frambozen. Zo heb je een gezond ontbijt of een gezonde lunch.

Salade

Bereid de quinoa volgens de verpakking en doe het daarna in een grote schaal. Voeg daartoe komkommer, radijsjes, zongedroogde tomaatjes, geitenkaas en wat honing en je hebt een gezonde salade.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Superfood quinoa"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 15-10-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!