InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Speltbrood voor een betere gezondheid

Speltbrood voor een betere gezondheid

Speltbrood voor een betere gezondheid Het eten van speltbrood is erg populair. Steeds meer mensen ontdekken de gezonde eigenschappen van dit graan en stappen over op speltbrood en andere speltproducten. De gluten uit spelt zijn beter verteerbaar dan de gluten van tarwemeel en bovendien heeft spelt als voordeel dat het voor een gelijkmatigere bloedsuikerspiegel kan zorgen ten opzichte van bijvoorbeeld tarwe. Spelt bevat veel gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en aminozuren. Deze stoffen blijven tijdens het maalproces behouden. Daarnaast bevat spelt ook minder fytinezuren dan tarwe. Fytinezuur kan zorgen voor een verminderde opname van mineralen door het lichaam.

Algemeen

De gluten die spelt bevat is van een andere samenstelling dan die in tarwe, ze zijn daarom gemakkelijker verteerbaar. Spelt zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel, waardoor speltproducten heel fijn zijn voor mensen met insulineresistentie en diabetes. De gluten in spelt hebben een andere samenstelling dan die in tarwe. Spelt is daardoor gemakkelijker te verteren dan tarwe. Spelt mist alle technische verbeteringen die op tarwe zijn toegepast en bevindt zich daarom nog in de oervorm. Daarbij groeit spelt niet op land dat bewerkt is met kunstmest, nog een positieve eigenschap van spelt. En zo heeft spelt meerdere voordelen boven andere graansoorten zoals tarwe.

Gezondheidsvoordelen van speltbrood

Voordelen van het eten van spelt boven tarwe zijn onder andere:
  • Het verlaagt de bloeddruk en het niveau van cholesterol
  • Meer geluksgevoel
  • Is beter voor gewrichten
  • geen last van allergie mbt tarwe
  • Prikkelbare darmen kunnen spelt vaak beter verdragen dan tarwe
  • Meer energie

Het helpt de cholesterolspiegel te laten dalen. Omdat spelt veel hoogwaardige onverzadigde vetzuren bevat zal het bijdragen aan een lager cholesterolgehalte. Spelt bevat daarnaast 8 essentiële aminozuren, die ervoor zorgen dat de productie van hormonen goed verloopt waardoor je beter in je vel zit en je je goed voelt.

aminozurenspelttarwe
Cysteine 1,35 mg1,1 mg
Leucine 9 mg6 mg
Isoleucine 5,6 mg4,4 mg
lysine2,75 mg2,9 mg
methionine4 mg2,4 mg
Fenylalanine 7 mg 5 mg
Tryptofaan1,8 mg1,2 mg
Valine5,8 mg4,2 mg
Tabel1

Spelt levert glucosamineglycanen, die een belangrijke rol spelen in de aanmaak en opbouw van kraakbeen waardoor je soepele en veerkrachtige gewrichten kan behouden. Het feit dat spelt ook meer vitaminen en mineralen bevat heeft ook een positieve invloed voor gewrichten. Daarbij bevat spelt hoogwaardige onverzadigde vetzuren. Daarmee reinigt spelt de bloedvaten en vermindert zo de kans op een hartklachten door dichtgeslibde aderen. Doordat spelt gemakkelijk te verteren is komen de voedingsstoffen zoals mineralen snel in het bloed. Mensen die een allergie voor tarwe hebben, kunnen spelt ook gemakkelijker verteren waardoor er minder kans is op een allergie.

Spelt bevat meer B-vitamines dan tarwe, dit heeft onder andere een goed effect op het zenuwstelsel en de hersenen. Hoofdpijn bijvoorbeeld kan soms komen door een tekort aan vitamine B2. Spelt kan deze tekorten aanvullen, zodat hoofdpijn verminderd. Uit onderstaande tabel blijkt ook dat spelt onder andere veel meer voedingsvezels bevat als tarwe. Dit is in het bijzonder een voordeel voor mensen met verteringsklachten zoals bijvoorbeeld mensen met een prikkelbare darm. Daarnaast bevat spelt ook minder gluten als tarwe, waardoor spelt minder belastend is voor de darmen.

Voedingswaarde spelt

voedingsstoffenspelt %tarwe %
eiwitten13,1011,60
koolhydraten67,7062,50
vetten2,451,90
mineralen1,751,60
voedingsvezels8,801,80
Tabel2

Speltbrood is dus wel degelijk in een aantal opzichten gezonder dan brood gemaakt van tarwe. Misschien is het eens een idee om de volgende keer bij de bakker of in de supermarkt een speltbrood mee te nemen in plaats van een tarwebrood. Probeer het eens. Of bak een keer zelf een brood van speltmeel. Daar is geen broodmachine voor benodigd, het kan gewoon in de oven. En het recept is super gemakkelijk en het resultaat is heerlijk.

Lees verder

© 2013 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 1. http://www.spelthuys.nl/teksten/gezondheid/vitaminebron.html
  • 2. Dinkel, das gesunde Getreide. Hädecke Verlag D-71526, 2003

Reageer op het artikel "Speltbrood voor een betere gezondheid"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 28-07-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!