InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Julia’s Cucina Italiana – koffie en pasta op het station

Julia’s Cucina Italiana – koffie en pasta op het station

Julia’s Cucina Italiana – koffie en pasta op het station Julia’s Cucina Italiana vind je op diverse stations in Nederland. Je kunt er koffie, een broodje en een pastahapje krijgen. Authentieke recepten en verse ingrediënten, belooft Julia’s de reizigers, met handgemaakte pasta en versgezette kofiie. Julia biedt Pasta To Go en koffie van Italiaanse kwaliteit. In de Italiaanse koffiebar wordt Illy koffie geschonken. Even wachten op een trein is geen straf als je bij Julia's aanschuift op de kruk.

IJulia's Cucian Itakliana op het station van Leeuwarden

Julia’s Cucina Italiana

Julia’s bereidt handgemaakt pasta naast echte Italiaanse koffie en diverse broodjes. De etenswaren worden bereid volgens authentieke recepten en met verse ingrediënten. Het wordt ook nog eens met zorg klaargemaakt en vriendelijk geserveerd. Julia’s vind je op diverse Nederlandse stations. Het zijn espressobars met veel glas, fris van kleur, proper en met stijl ingericht. Er is op details gelet. De producten worden voor de ogen van de klant bereid, het hele concept ademt openheid. De klant mag zien hoe er gewerkt wordt.

Ontbijtje en kopje koffie

Julia’s is er voor het ontbijtje, een kopje koffie tussendoor, lunch en een hapje in de avond. Het is een Italiaanse espressobar waar koffie van Illy wordt geschonken. Voor het ontbijt liggen er diverse broodjes en croissants. De lunch of het diner kan worden samengesteld uit vers bereide pasta’s en ciabatta’s. Er is te kiezen uit vier soorten verse pasta en zeven soorten saus. Julia’s let daarbij goed op wat verantwoord eten is. Ook volkoren pasta staat op het menu.

Italiaans uit Umbrië

Het is echt Italiaans wat de pot schaft bij Julia’s. De handgemaakte pasta wordt in een kleine fabriek in Terni in Umbrië vervaardigd. Aan de kookpotten staan voornamelijk mama's van boven de vijftig die het klappen van de pastazweep kennen. Mama Miracoli is de hoofdpastamaakster en zij zwaait de scepter over het team.
De ingrediënten zijn ambachtelijk en komen bij de boeren uit de buurt vandaan. De pasta’s kunnen met sauzen en toppings naar keuze worden gecombineerd.
Er zijn vier soorten verse pasta waaruit gekozen kan worden:
  1. penne naturel;
  2. penne volkoren;
  3. ravioli gevuld met ricotta en spinazie;
  4. tortellini carne.

Koffie van Illy

Koffie moet goed zijn, vinden ze bij Julia’s. Koffiezetten is een kunst en de medewerkers van Julia’s worden getraind om die kunst onder knie te krijgen. In de koffiecorners staan daarom de beste espressomachines. Julia’s zweert bij de Cimbali.

Ciabatta en pasta tot go

Het beroemde Italiaanse ciabattabrood is het echte, volgens Italiaans recept bereide brood. Het kan bij Julia’s worden belegd met bijvoorbeeld spianata romana en mozzarella. Daarnaast worden er zoete broodjes gebakken zoals de panettone, brood met vruchten, en zijn er desserts in de aanbieding. De panettone wordt ook aangeboden in een mooie cadeaudoos, zodat het een leuk presentje voor onder de kerstboom is. Panettone is luxebrood uit Italië met vruchten volgens authentiek recept. Het komt oorspronkelijk uit Milaan en wordt vooral met de kerstdagen gegeten.

NS Stations Retailbedrijf

De Julia’s zijn te vinden op NS-stations. Ze worden geëxploiteerd door NS Stations Retailbedrijf, een onderdeel van NS Stations. Het bedrijf exploiteert diverse retail- en horecaformules op NS stations en doet dat al meer dan 30 jaar.
Er werken 5.000 mensen bij NS Stations Retailbedrijf in de food- en non-food branche. De formules die hier bijhoren zijn AH To Go, De Brooodzaak, Burger King, HEMA, Kiosk, Rituals, Shakies, Smullers, Sissy-Boy, Starbucks en Julia’s.
De volgende stations hebben een Julia’s:
  • Arnhem;
  • Amersfoort;
  • Amsterdam Amstel;
  • Amsterdam Centraal;
  • Amsterdam Sloterdijk;
  • Eindhoven Centraal;
  • Groningen;
  • Den-Haag Turfmarkt;
  • Leiden Centraal;
  • Leiden Y-Gebouw/ Hilderspand;
  • Leeuwarden;
  • Naarden-Bussum;
  • Nijmegen;
  • Rotterdam Centraal;
  • Utrecht Centraal;
  • Amsterdam Zuid;
  • Zwolle.

Leeuwarden

Een van de Julia's staat op het station van Leeuwarden. Na de sluiting in 2009 van de stationsrestauratie werd de hal in 2010 verbouwd tot ondermeer een AH To Go en een Julia’s. Leeuwarden treurde om het verlies van zijn stationsrestauratie en begroette de beide bedrijven. Julia’s krijgt de recensie dat er bloedmooie meiden werken en dat je pasta uit karton kan kopen. Bij nadere beschouwing blijken beide beweringen waar.

Het zit er goed, bij Julia’s in Leeuwarden. Je hebt ruim zicht op de sporen en dat maakt wachten op je trein onder het nuttigen van een Italiaanse lekkernij tot een genot. Het is geen stationsrestauratie met uitsmijter en appeltaart met slagroom, maar is meer, veel meer dan een kartonnen bekertje koffie van het loketje op het perron.

NS Stations Retailbedrijf

Katreinetoren 17
3511 CE Utrecht
Postbus 4061
3502 HB Utrecht
T (088) 67 11 200
W retail.nsstations.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pasta in de wokPasta in de wokWe zien steeds meer gerechten met pasta in de wok. De pasta, welke gewenst is, altijd eerst goed koken (moet beetgaar zi…
Pasta het lekkerste gerecht ter wereldPasta het lekkerste gerecht ter wereldUit onderzoek van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam is gebleken dat pasta weredwijd gezien het lekkerste gerecht is. Vle…
Drie heerlijke pastareceptenEen heerlijke culinaire maaltijd met pasta hoeft niet duur of moeilijk te zijn. Hieronder heb ik voor jullie drie pastar…
Pasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten zijn vrij simpel om te koken. De pasta moet alleen in kokend water worden geplaatst en kan worden bereid…
Makkelijk en snel, studentengerechten met pastaMakkelijk en snel, studentengerechten met pastaPasta is niet alleen makkelijk klaar te maken, maar ook nog eens erg lekker en niet duur. Het ideale gerecht voor een st…
Bronnen en referenties
  • www.retail.nsstations.nl
  • www.maarhoewashet.nl
  • www.liwwarders.nl
  • www.fok.nl

Reageer op het artikel "Julia’s Cucina Italiana – koffie en pasta op het station"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Special: Bedrijfsketen
Schrijf mee!