InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Een koolhydraatarme energiedrank vol vitaminen

Een koolhydraatarme energiedrank vol vitaminen

Indien u van plan bent om meer superfoods te gaan eten, of als u een koolhydraatarm dieet zou willen volgen of op zoek bent naar een lekkere en gezonde energiedrank, dan voldoet dit recept aan alle gewenste criteria. Een bijkomend voordeel is dat wanneer u last hebt van diabetes dit een ideale drank is om voldoende vitaminen binnen te krijgen zonder dat u verplicht bent om grote hoeveelheden fruit te nuttigen. In dit recept spelen wortel en gember de hoofdrol, twee erg gezonde ingrediënten die allebei goede voedingsstoffen bevatten

De ingrediënten

Die ingrediënten die u voor deze drank nodig heeft zijn:
  • 2,5 dl wortelsap
  • 4 ontvelde en ontpitte tomaten
  • 1 eetlepel citroensap
  • 1 eetlepel verste gemberwortel (geraspt)
  • 25 gram peterselie
  • 6 ijsblokjes
  • 1,25 dl water

Met deze ingrediënten heeft u genoeg voor twee porties. In één portie zit ongeveer 15 gram koolhydraten. Het drankje geeft in eerste instantie een enorme vitaminestoot, waardoor u weer bruist van de energie. Dat maakt deze drank zeer geschikt als ontbijt of als onderdeel van de lunch om daarna weer goed geconcentreerd te kunnen werken. Indien u de drank gekoeld en goed gesloten houdt, kunt u die gemakkelijk meenemen naar uw werk of onderweg nuttigen.

Wortel en wortelsap

Wist u dat de oranje wortel zoals wij die kennen speciaal gekweekt is als eerbetoon aan Willem van Oranje? Oorspronkelijk heeft de wortel namelijk een paarse kleur. Deze ‘oranje’ wortel zit vol vitamine A. Daarnaast bevat de groente ook vitamine B1, B2, B3, B6, C, D, E, en K. Ook mineralen als kalium, magnesium en fosfor zitten in deze groente.

Omdat een wortel de lever stimuleert kan deze groente een natuurlijk hulpmiddel zijn om eventuele ziektes te voorkomen. De lever voert immers alle gifstoffen af. U kunt de wortel het beste rauw nuttigen, of drinken als verse wortelsap, omdat op die manier de minste vitamines en mineralen verloren gaan. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het regelmatig nuttigen van wortels het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk vermindert. Mogelijk draagt deze groente ook bij aan het genezen of voorkomen van kanker, maar er is nog onvoldoende wetenschappelijk onderzoek gedaan om dit definitief te kunnen bevestigen. Uit overige onderzoeken is gebleken dat het regelmatig nuttigen van deze groente ook aandoeningen als obesitas, bloedvergiftiging, imsomnia (slapeloosheid) en nierontsteking tegen kan gaan. Tot slot worden wortels ook aangeraden voor mensen die gevoelig zijn voor een blaasontsteking.

Gember: een echt superfood

Gember staat ook wel bekend als superfood omdat het een bijzondere gunstige invloed heeft op ons lichaam. De werking van gember is uitermate gevarieerd: enerzijds draagt dit kruid bij aan een goede spijsvertering en aan de verbranding van calorieën, anderzijds draagt het bij aan de zuivering van het lichaam. Gember is slijmoplossend, ontgiftend en pijnstillend en wordt op grond daarvan in het Oosten gebruikt als medicijn tegen griep en verkoudheid. Een ander bijkomend effect is dat gember energie geeft en onder meer zorgt voor vermindering van darmklachten, migraine en misselijkheid. Bovendien is dit kruid efficiënt bij de bestrijding van hoge bloeddruk. Gember zit tenslotte vol mineralen zoals magnesium, kalium, mangaan en koper. In combinatie met wortelsap is gember dus een échte energiebron vol goede, essentiële vitaminen en mineralen!

Bereiding

De bereiding is uitermate simpel: eerst voegt u het wortelsap, de tomaten en het citroensap in een blender of een keukenmachine en mixt u alles goed door elkaar. Daarna voegt u de peterselie, de gemberwortel en de ijsblokjes toe. Wanneer het mengsel egaal is, voegt u water toe. Meng dit alles goed door elkaar, en dit krachtige en gezonde energiedrankje is klaar om geserveerd te worden! Naar wens kunt u het eventueel garneren met een klein takje peterselie.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://gezond10.nl/voeding-dieet/gember-gezond/
  • http://gezond10.nl/voeding-dieet/wortel-gezond/

Reageer op het artikel "Een koolhydraatarme energiedrank vol vitaminen"

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: 04-08-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Afslanken
Schrijf mee!