InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > 10 Gouden tips voor het zetten van goede koffie

10 Gouden tips voor het zetten van goede koffie

10 Gouden tips voor het zetten van goede koffie Koffie wordt bijna over de hele wereld gedronken. Het is een onmisbare dronk in het dagelijkse consumeren. De meningen over de lekkerste koffie zijn verdeeld, maar toch zijn er tien gouden regels voor het zetten van koffie, om tot een goede smaak te komen. Door het volgen van deze tips zal jouw kopje koffie een stapje dichterbij komen bij perfect. Hiermee kan je zeker gasten op de koffie vragen!

Gouden tips voor het zetten van goede koffie

Schoon materiaal

Allereerst moet er gezorgd worden voor goed en schoon materiaal. Dus gebruik voor het bereiden van koffie altijd een schone koffiekan. Maak vervolgens deze kan warm met heet water.

Versgemalen koffie bonen

Hoewel instant koffie en oploskoffie veel makkelijker zijn in het gebruik, is de smaak van deze twee soorten koffie niet optimaal. Het lekkerste is om zelf koffie te zetten van versgemalen koffie bonen. Zorg ervoor dat u de koffiebonen maalt vlak voordat u de koffie zet, omdat dan de smaak het optimaalst is. Als u zelf de koffiebonen maalt, gebruik dan bij voorkeur een maalschijvenmolen.

Kwaliteit koffie

De kwaliteit van de koffie zegt in een later stadium veel over de smaak. Gebruik daarom het liefst voldoende koffie met een goede kwaliteit.

Juiste koffie maling

Neem de juiste koffie maling. Dat wil zeggen dat de koffie niet te grove gemalen moet worden en niet te fijn. Bij een te grove maling zal het water eerder doorlopen, waardoor de koffie aan kracht verliest en het meer de smaak krijgt van water.

Vers en koud water

Het koude water wat u gebruikt bij het maken van de koffie moet vers en koud zijn. U kunt het beste de kraan een tijdje laten lopen om vervolgens het water te gebruiken.

Opschenktemperatuur

De opschenktemperatuur hoort zo rond de 95 graden te zijn. Dat is als het water net een half minuut van de kook is. Hierdoor worden de juiste aroma's van de koffie ontrokken.

Geen warmhoudplaatje

Een negatieve smaak kan aan de koffie gegeven worden als u de koffie warm houdt op bijvoorbeeld een warmhoudplaatje. Dit komt omdat de warmte de koffie laat circuleren. Gebruik dus geen warmhoudplaatje, maar schenk de koffie direct in, zodat de smaak niet beïnvloed wordt, maar behouden blijft.

Schone thermoskan

Na het zetten, schenk dan de koffie over in een schone thermoskan. Alvorens kunt u de de thermoskan spelen met heet of kokend water wat ervoor zorgt dat de koffie lekker op temperatuur blijft en de smaak niet verloren gaat.

Kort bewaren

Bewaar de gezette koffie niet langer dan een half uur, omdat dan de smaak met zekerheid verloren gaat.

Regel 10: koffiemelk, verse melk of room

Om de koffie aan smaak te versterken of te ondersteunen, kan er gebruik worden gemaakt van koffiemelk, room of verse melk. Het is belangrijk te weten welke smaak men het liefste wil creëren door het toevoegen van deze producten.

Het gebruik van verse melk is een ideale toevoeging aan uw versgezette koffie. Door het gebruik van warme melk, voorkomt u dat de koffie te snel afkoelt. Daarbij is warme melk ook uitermate geschikt voor het maken van geklopte melk. Dit doet u door de melk in een pannetje of een speciale schuimbeker in de magnetron te zetten en vervolgens met een speciale klopper op te kloppen. Het voordeel van volle melk is dat deze soort melk minder snel aanbrandt bij het koken in de pan. Daarentegen heeft halfvolle melk weer het voordeel dat het de smaak van de koffie het beste behoudt. Een vaak gemaakte misvatting is dat men denkt dat melk het cafeïnegehalte van de koffie onttrekt. Dit is echter niet het geval omdat melk geen invloed heeft op de cafeïne.

Naast verse melk zijn er ook speciale soorten koffie melk. Deze melk is het handigste in gebruik omdat de vaak direct uit het flesje of de verpakking in de koffie te gieten zijn. Koffiemelk is wat ingedikt en gesteriliseerd zodat het langer houdbaar is. Aangezien u minder van de melk hoeft te gebruiken, koelt de koffie ook minder snel af.

Ten slotte is er de koffieroom, die ook wel schenkroom genoemd wordt. Deze heeft dezelfde eigenschappen als de koffiemelk, en ook dezelfde voordelen, alleen als enig verschil is de koffie room zoals de naam ook al zegt, wat romiger.

Lees verder

© 2008 - 2019 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op kamers wonen, hoe zet ik koffie?Op kamers wonen, hoe zet ik koffie?Als je pas op kamers woont en je kunt nog geen koffie zetten, dan kan je in dit artikel lezen hoe het moet. Er zijn meer…
Warme klassieke koffiecocktailsWie houd er nu niet van een lekkere koffie na de maaltijd. Hieronder zijn 4 klassieke recepten te vinden om een koffie t…
Koffie tubruk, botsende koffieTubruk betekent in het Maleis botsing. Een Kopi Tubruk betekent zoiets als ´botsende koffie´. Deze naam is redelijk toep…
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
De geschiedenis van koffieDe geschiedenis van koffieKoffie is tegenwoordig zo gewoon geworden in ons dagelijks leven dat het bijna niet voor te stellen is dat het vroeger n…

Reageer op het artikel "10 Gouden tips voor het zetten van goede koffie"

Reactie

Linda, 05-03-2013 00:04 #1
Waarom een maalschijvenmolen? Ik kan nl alleen hele dure vinden…

Infoteur: Galideon
Laatste update: 25-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 1
Schrijf mee!