InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Thee: een gezonde drank

Thee: een gezonde drank

Thee: een gezonde drank Thee is een warme drank gemaakt van gedroogde bladeren van de theeplant Camellia sinensis. Er zijn echter vele varianten zoals rozenbottel, kamille, groene thee, munt enzovoor. Hoe maakt men thee, wat zijn de verschillende soorten en waarom is thee zo gezond? Lees het allemaal op deze pagina.

De oorsprong

Thee is afkomstig uit China en wordt al meer dan 2000 jaar gedronken. Na water is dit de meest gedronken drank. Er zijn meer dan 3000 verschillende soorten thee op de markt.

Thee zetten

Thee zetten is zeer eenvoudig: men giet kokend water over losse thee of een theezakje. Laat de thee enkele minuten (2-3) trekken, en filter de thee eruit of doe het zakje eruit. Als de thee langer trekt dan 5 minuten, zal hij bitterder smaken.

Theïne

Bij het trekken van de thee komen er geur- en smaakstoffen vrij, waaronder theïne. Theïne is in feite hetzelfde als cafeïne. Deze stof heeft effect het menselijk functioneren. De meeste mensen voelen zich alerter. Het effect is echter minder groot dan bij koffie. Een kop thee bevat gemiddeld 30 milligram theïne, terwijl een kop koffie 250% die hoeveelheid bedraagt.

Theesoorten

  • Zwarte thee (waaronder Earl Grey en Darjeeling)
  • Groene thee
  • Witte thee
Witte thee is zeldzamer dus duurder. Witte thee is cafeïnearm en rijk aan vitamine C. Hierdoor is de concentratie van deze thee tot 3 keer hoger als bij andere thee.

Vaak worden diverse kruiden als thee gezet, dit is dan eigenlijk geen thee maar een infusie. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Zoethout
  • Kamille
  • Lindebloesem
  • Munt

Gezondheid

Thee doet de huidvaten meer uitzetten en heeft een ontspannend effect op de haarvaatjes. Dit is te danken aan de krachtige antioxidanten die hij bevat. Deze rijkdom aan antioxidanten verklaart waarom thee beschermt tegen hart- en vaatziekten. Regelmatig drinken van thee (2 kopjes per dag) vermindert de kans op hart- en vaatziekten 40 tot 60%!
De antioxidanten hebben ook een gunstig effect op kankers van het spijsverteringskanaal en zelfs huidkanker.
© 2008 - 2019 Proost, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Thee: een gezonde drank"

Infoteur: Proost
Gepubliceerd: 14-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!