InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Robusta en Arabica koffiebonen

Robusta en Arabica koffiebonen

Robusta en Arabica koffiebonen Koffie is bijna niet weg te denken als dagelijks consumptiemiddel. Koffie op het werk, bij het ontbijt, of gewoon om te ontspannen, wij kunnen niet zonder. Natuurlijk is er een enkeling die liever thee heeft, maar de meeste mensen spreken toch van 'op de koffie gaan bij iemand'. De meeste soorten koffie worden gemaakt van de Robusta en Arabica koffiebonen. De Robusta en Arabica koffiebonen komen van twee verschillende planten en verschillen in smaak.

Robusta en Arabica koffiebonen

Robusta (coffea canephora) en Arabica (coffea arabica) zijn misschien wel de 2 bekendsten en belangrijkste soorten koffie van alle over de 60 bestaande soorten. Er zijn echter wel enkele verschillen tussen deze 2, waardoor elke soort zijn eigen aparte smaak heeft.

Allereerst is er een verschil in de kleuren vruchten van de planten. De Robusta plant heeft rodere vruchten, terwijl de Arabica meer een paarse kleur heeft.

Bron: Marcelo Corrêa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Marcelo Corrêa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Over het algemeen zijn beide planten en bessen groen van kleur, en krijgen de bessen de rode of paarse kleur naarmate ze rijpen.

Daarnaast verschillen de twee koffiesoorten ook in smaak. Zo heeft de Robusta een zeer krachtige smaak en is de Arabica zachter en aromatischer van smaak. Daarnaast is er ook een verschil in het cafeïne gehalte. De Robusta heeft een hoger gehalte aan cafeïne dan de Arabica. Dat verklaart ook waarom de Robusta dan ook krachtiger van smaak is. De Arabica heeft een gehalte dat ligt tussen de 0.8% en de 1.3%, terwijl de Robusta een cafeïne gehalte heeft dat ligt tussen de 2.0% en de 2.5%.

Naast de verschillen in uiterlijke kenmerken van de planten en de smaakverschillen, zijn er ook verschillen tijdens het verwerkingsproces. Zo worden de koffiebonen van de Arabicastruik via de 'natte' methode' verwerkt. Dat houdt in dat de bessen na het plukken worden ontdaan van hun vruchtvlees waarna ze vervolgens in het water worden gelegd. Hierna worden zij door een gistingsproces aromatischer van smaak gemaakt, en worden daarna weer gewassen.

De koffiebonen van de Robusta plant worden op een tegenovergestelde methode verwerkt. Deze methode wordt de 'droge' methode genoemd, omdat er geen water aan te pas komt, maar vooral veel droogte. Zo worden de bessen na het plukken 10 dagen te drogen gelegd op een patio onder de zon. De bonen worden regelmatig omgedraaid om een gelijkmatige droging te creeren. Vervolgens wordt het vruchtvlees in 1 keer verwijderd als ze eenmaal droog zijn. Als laatste worden de bonen gepolijst en gesorteerd.

Alhoewel de Robusta manier minder arbeidskrachten vereist, kent het ook een groot nadeel, namelijk dat deze verwerkingsmanier afhankelijk is van het klimaat. Schijnt de zon namelijk niet, ligt het verwerkingsproces stil. Na het verwerken van de bonen, worden ze op het rooster gelegd voor het brandingsproces.

Bron: Pixeltoo, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Pixeltoo, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Op de kaart is duidelijk te zien waar de Robusta en Arabica planten voorkomen. Hierbij staat 'R' voor Robusta, 'A' voor Arabica en 'M' voor beiden.

Alhoewel de gemiddelde consument vaak niet het verschil merkt tussen Arabica en Robusta, in tegenstelling tot koffiekenners, is er wel degelijk een verschil in de verwerkingsprocessen.

Lees verder

© 2008 - 2019 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Douwe Egberts AromettesDouwe Egberts AromettesGemalen koffie, koffiepads, koffiebonen of oploskoffie, er zijn veel mogelijkheden om een kopje koffie op tafel te zette…
Koffie (fijngemalen koffiebonen)Koffie (fijngemalen koffiebonen)Koffie wordt gemaakt van koffiebonen die zijn fijngemalen. Door een gelijke verhouding water bij het koffiepoeder te doe…
Maak een perfecte espressoMaak een perfecte espressoBijna iedereen kan wel koffie zetten, maar een goede en perfecte espresso maken is niet zo makkelijk. Ook heb je meer no…
Nespresso: de 16 Grand CrusHet succesvolle koffiezetsysteem Nespresso van Nestlé heeft koffie in verschillende smaken, ook wel Grand Crus genoemd.…
Koffie de meest gedronken drank ter wereldKoffie de meest gedronken drank ter wereldKoffie is de meest gedronken drank ter wereld. Er zijn verschillende soorten bonen die soms gemengd worden en soms puur…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Robusta en Arabica koffiebonen"

Reactie

Annie Levering, 07-07-2012 19:52 #1
Bij Yves Rocher heb ik groene Arabica oplos koffie in porties gekocht.
Deze koffie zou helpen om af te vallen.
Mijn probleem is rond de heupen omdat ik veel rolstoel afhankelijk ben.
Kunt u mij laten weten wat waar is en waar ik deze oploskoffie in potjes kan kopen.
Mijn leeftijd is 80 jaar dus ik moet voorzichtig te werk gaan.
Vriendelijke Groet
Annie Levering.

Infoteur: Galideon
Laatste update: 02-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 1
Schrijf mee!