Koffiecapsules van Nespresso voor een lekker bakje
Een lekkere kop koffie van het merk Nespresso is afhankelijk van een aantal factoren en begint al bij het uitzoeken van de koffieplantage. Alleen de beste koffiebessen van die plantages kunnen uiteindelijk voor een lekkere kop koffie zorgen. Maar ook alle tussenstadia dienen te kloppen. Na de oogst van de koffiebessen komt de verwerking zoals het mengen, branden en malen. Uiteindelijk komt de koffie in hermetisch afgesloten capsules terecht. Die capsules zijn van aluminium en zorgen ervoor dat er geen lucht, licht of vocht bij de koffie kan komen. Door die wijze van verpakking zal de koffie zelfs na maandenlang bewaren toch nog kop na kop hetzelfde smaken.
Patent verworven door Nestlé
De naam Nespresso is afgeleid van Nestlé en espresso. Nespresso maakt onderdeel uit van de
multinational Nestlé Nespresso dat haar hoofdkantoor in het Zwitserse Lausanne heeft en wereldwijd meer dan tienduizend medewerkers telt. Nestlé is het bedrijf dat het systeem van koffie zetten door middel van capsules ontwikkelde en zowel voor de capsules als voor de wijze van koffie zetten met de capsules patent verwierf.
Van pluk tot vermaling
Na de pluk van de bessen worden die gesorteerd, gewassen en worden de vruchten van de schil ontdaan. Daarna worden ze nogmaals gewassen en vervolgens in de zon gedroogd. Afhankelijk van de melange of kwaliteit worden de bonen van verschillende soorten met elkaar vermengd en daarna geroosterd. Uiteindelijk worden de bonen
vermalen in verschillende fijnheid. De fijnheid van de vermaling heeft invloed op de snelheid waarmee het hete water door het koffiepulver stroomt. Hoe langzamer het water stroomt hoe sterker de
koffie van smaak wordt.
Verpakking in aluminium capsules en verkoop
De koffie blijft zo lang vers vanwege de zuurstofvrije verpakking in de aluminium capsules. In eerste instantie werden de capsules alleen geproduceerd en verkocht door Nespresso zelf vanwege verkregen patenten. Het in de hand houden van die verkoop gebeurde doordat het alleen mogelijk was om telefonisch of per internet bestellingen te doen bij de zogenaamde Nespresso Club. Later werden de capsules ook verkocht in de Nespresso boutiques. Omdat in 2012 een gedeelte van de
patenten verviel zijn vanaf die tijd ook capsules verkrijgbaar van andere firma’s.
Duurzaam omgaan met aluminium
Aluminium wordt door Nespresso beschouwd als het beste materiaal om de koffie te beschermen mede omdat het oneindig
recyclebaar is. Aluminium heeft ook het grote voordeel dat het zeer licht is. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel van de firma waarbij het recyclen van de capsules een belangrijk streven is. Op die manier probeert het bedrijf een bijdrage te leveren aan een beter
milieu. Vanaf 2009 is er overigens ook een opnieuw vulbare capsule te verkrijgen die een aantal keren kan worden gebruikt. Ook wordt getracht het koffiedik van de gebruikte capsules zoveel mogelijk te
recyclen omdat dit geschikt is om te composteren.
Systeem van koffie zetten
De capsule wordt in zijn geheel in het Nespresso-apparaat bevestigd zonder vooraf open te maken. Het apparaat zelf zorgt voor het openen waarna heet water door de capsule wordt geperst. Dit systeem werd voor het eerst wereldkundig gemaakt in 1989 in Zwitserland. Het duurde echter enkele jaren tot vanaf 1991 van een zakelijk succes kon worden gesproken na de nodige marketingcampagnes.
Beter inkomen koffieboeren
Nespresso heeft sinds 2003 een kwaliteitsprogramma ontwikkeld waarbij het de koffieboeren helpt om betere kwaliteit bonen te kweken. Op die manier verbetert het inkomen van de boeren omdat ze een hogere prijs kunnen vragen. De koffiebonen worden betrokken van plantages in Brazilië, Colombia, Costa Rica, Ethiopië, Guatemala, Kenia en Togo.
Concurrentie voor Nespresso
Zowel op het gebied van het leveren van capsules als van koffiezetapparaten bestaat er inmiddels hevige concurrentie. Bezitters van een koffiemachine voor Nespresso-capsules zijn niet langer meer afhankelijk van dat ene merk (sinds het vervallen van een gedeelte van de patenten) en zelfs niet meer van de kant-en-klare capsules. Ook bestaat er een geduchte concurrent wat de koffiemachine zelf betreft die niet werkt met capsules maar met koffiepads. Aanschaffers van een nieuwe koffiemachine zullen daarom eerst nagaan of het een machine voor Nespresso-capsules of voor koffiepads wordt.
Self Cap
Een concurrent voor de kant-en-klare capsules is het Self Cap-systeem. Een Self Cap-verpakking bestaat uit honderd lege Nespresso cups die zelf gevuld kunnen worden met gemalen koffie naar keuze. Na het vullen wordt een bijgeleverd zelfklevend stukje folie op de Self Cap geplakt en kan daarna in de koffiemachine worden geplaatst.
Senseo
Sinds 2001 bestaat er voor het systeem van Nespresso-capsules concurrentie doordat Philips in samenwerking met Douwe Egberts de koffiezetter Senseo op de markt heeft bracht. Dit systeem werkt niet met capsules maar met koffiepads die bestaan uit twee kleine ronde op elkaar bevestigde filters met daartussen gemalen koffie.
Lees verder