InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Cognac, serveren en drinken

Cognac, serveren en drinken

Een superieure drank, gebrouwen uit de druiven van de Charente streek. Eigenlijk is de drank heel toevallig ontdekt door een alchemist die de witte wijn twee keer distilleerde. Inmiddels is de drank niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Maar hoe dient deze drank nu eigenlijk gedronken te worden.

Algemeen

Cognac is afkomstig uit de Charente streek in Frankrijk. De naam is gelijk aan het plaatsje cognac dat aan de rivier de Charente ligt, in de buurt van Bordeaux.

Het waren de Nederlanders in de 12e eeuw die een aanzet gaven tot de cognac die wij nu kennen. Zij begonnen met het distilleren van de witte wijn uit de Charente Streek. Pas in de 17e eeuw was het een alchemist die een drank ontwikkelde door twee maal te distilleren.

Hoe wordt Cognac geserveerd

Er zijn verschillende manieren om cognac te nuttigen:
  • Als digestief
  • Met ijsblokjes als aperitief
  • In longdrinks
  • In cocktails

Het is overigens een fabel dat cognac gedronken moet worden uit een ballonglas. Helaas vervliegt de smaak te snel als een ballonglas gebruikt wordt. Het ideale glas voor cognac is een kegelvormig glas. De meest optimale temperatuur voor cognac is ongeveer 18°C, dan blijft de smaak het beste bewaard.

Hoe wordt cognac gedronken:

Voordat een “cognac” gedronken kan gaan worden gaat hier een heel ritueel aan voor af:
  1. Keuze van het glas: Een ballonglas kan, maar hierbij vervliegt de smaak snel. Voor het serieuze werk wordt een tulpglas gebruikt. Deze vorm van het glas houdt namelijk de aroma langer vast en maakt verfijnder ruiken en proeven mogelijk. Een goede kwaliteit cognac wordt puur gedronken, een mindere kwaliteit is goed voor het maken van een longdrink.
  2. Bekijk de kleur: Om de kleur van de drank optimaal te kunnen bekijken, het glas tegen een lichte achtergrond houden. Hoe donkerder de vloeistof, hoe ouder de cognac is.
  3. Bekijk de helderheid: Druk een vingertop tegen het glas. Wanneer de vingerafdruk door de vloeistof heen te zien is, is de helderheid goed.
  4. Bekijk de viscositeit, oftewel de stroperigheid: Het cognac dient in het glas gedraaid te worden, dan het glas rechtop houden. Bekijk nu de “benen” van de cognac. Zij glijden langzaam naar beneden, dit hoort langzaam en niet te dun te zijn.
  5. Ruik aan de Cognac: Nu aan de drank ruiken zonder het glas te bewegen en het circa 10 cm van de neus te houden. Nu het glas rustig aan dichter naar de neus brengen en proberen de meer subtiele delen van de cognac te ruiken.
  6. Nogmaals ruiken: Het glas een paar maal draaien, de neus in het glas steken en de fruit-, bloem- en kruidenaroma’s waarnemen.
  7. Neem een slokje: Neem ongeveer 2 á 3 ml cognac in de mond en houdt dit even vast. Proef de balans tussen zoet, zuur en bitter
  8. Neem nog een slokje: Neem nogmaals 2 á 3 ml cognac in de mond en houdt dit langer vast dan bij de eerste slok. Nu de fruit-, bloemen- en fruitaroma’s proeven. Hoe langer de smaken blijven, hoe beter de “afdronk” is.

Een snellere en simpelere manier om cognac te proeven

De cognac wordt geschonken in een klein tulpvormig glas, waarin ongeveer 3,5 cl wordt geschonken. Enkele minuten wachten met het proeven. Cognac heeft tijd nodig om zijn eigenschappen tot uiting te laten komen. Zoek de juiste afstand tussen glas en neus om het boeket goed te kunnen ruiken. Neem dan een klein slokje en druk het met de tong tegen het gehemelte, waarna hij wordt doorgeslikt. De drank niet te lang in de mond houden, anders verbrand de alcohol de smaakpapillen. Een goede kwaliteit cognac bezit een hoog smaakgehalte en complexiteit. De smaak kan soms lang in de mond blijven hangen.
Gerelateerde artikelen
5 heerlijke cocktails met perziklikeur5 heerlijke cocktails met perziklikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met perziklikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…
Cocktails met cognac als basisDat cognac niet alleen puur te drinken is, is allang bekend. Makkelijk is het om deze drank als longdrink te nuttigen, m…
Sazerac, de oudste cocktailSazerac, de oudste cocktailNou, een van de oudste dan. Deze cocktail dateert al van voor de Amerikaanse Burgeroorlog! Het is er dus zeker een met h…
Vier eenvoudige cocktailsVier eenvoudige cocktailsCocktails maken vergt een bepaalde handigheid. Shaken, mixen, zeven, builden, garneren... dat is in het begin niet voor…
Champagne cocktailsChampagne, de koningin onder de drank. Het is lekker om puur te drinken, maar een cocktail met champagne als hoofd besta…

Reageer op het artikel "Cognac, serveren en drinken"

Reacties

Willem, 31-08-2011 18:12 #3
Heel veel mensen drinken nog steeds cognac uit een ballonglas. Dat is natuurlijk verschrikkelijk voor de smaak. Of je zou je glas in 1 teug leeg moeten drinken, maar dat doet natuurlijk niemand.

Een tulpglas is het beste om cognac uit te drinken. Niet alleen cognac trouwens… o.a. jenever wordt uit het zelfde glas gedronken.
Een mooi stukje over het tulpglas vond ik trouwens hier: http://www.cognacnet.eu/over-cognac/het-cognac-glas/ en hier: http://www.cognacreview.nl/cognac-glazen/

Sukhraj S., 23-03-2011 16:22 #2
Beste, Ooit warmde iemand het glas met cognac op een soort opwarmer. Ik weet niet hoe het heet. Waar kan ik dit kopen? Reactie infoteur, 31-05-2011
Dank voor uw vraag, echter ik weet het echt niet
Met vriendelijke groet,
Storm

Martine Geerts, 25-12-2007 18:56 #1
Graag had ik geweten hoe lang men cognac moet opwarmen alvorens te drinken.
Met dank, Martine Geerts

Infoteur: Storm
Laatste update: 01-03-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 3
Schrijf mee!