Cognac, Hennessy
Het cognacmerk Hennessy heeft in november 2007 een limited edition op de markt gebracht. Ter ere van de 100e verjaardag van Kilian Hennessy, zijn 100 flessen speciale cognac uitgebracht. Deze cognac moet het lieve sommetje van € 150.000,-- per fles opbrengen. Maar voor die prijs krijgt de koper dan ook een ware schatkist in handen, kompleet met gouden sleutel. De eerste fles werd overhandigd aan de jarige zelf.
Algemeen
Richard Hennessy was een huursoldaat in dienst van de Franse koning. Als beloning kreeg hij een stuk land in de stad Cognac Frankrijk. Het bedrijf Cognac Hennessy ligt aan de oevers van de Charente, de kelders uit de 18e eeuw zijn opengesteld voor het publiek.
Geschiedenis van de Hennessy cognac
- In 1765 vond de oprichting van het bedrijf Richard Hennessy plaats. Dit bestond uit het versturen van sterke drank naar vrienden en familie. Het was zijn zoon James die het bedrijf ging uitbreiden. Hij begon met het maken van brandewijn.
- In 1794 vind de eerste export van de Hennessy cognac naar Amerika plaats.
- In 1813 wordt de handelsnaam Jas Hennessy & Co geïntroduceerd.
- In 1817 was het de latere koning George IV, die bij Hennessy een bestelling plaatste voor een “excellente, oude en bleke eaux de vie” uit de Cognac.
- In 1864 registreert Hennessy zijn handelsmerk
- In 1895 was het Maurice Hennessy die de kwalificatie sterren voor de diverse cognac introduceert.
- In 1868 komt de export naar Japan op gang
- In 1870 ontwikkelt Maurice de X.O. Appellation
- In 1890 was Jas Hennessy & Co de wereldmarktleider van de eaux de vie
- In 1905 wordt er een Internationale advertentie campagne opgestart, het gevolg was dat de naam “Hennessy cognac” beroemd werd. Hennessy was trouwens één van de eerste die reclame gebruikt om ook het bedrijf bekendheid te geven.
- In 1971 gaat Hennessy deel uitmaken van Moët-Hennessy. De activiteiten van deze combinatie strekken zich uit over 3 sectoren: champagne, schoonheidsproducten en cognac.
- In 1987 fuseert het bedrijf met Louis Vuitton, en ontstaat LVMH (Louis Vuitton-Moët Hennessey). Dit bedrijf is inmiddels wereldmarktleider in luxe goederen.
- In 2001 wordt een record gebroken van een verkoop van meer dan 35.000.000 flessen.
- In 2006 was de netto winst van LVMH € 1.440.000.000,--, oftewel 21% meer dan in 2005.
Hennessy anno 2007
Tot op de dag van vandaag wordt het bedrijf nog steeds geleidt door een afstammeling van de Hennessy, inmiddels de 8e generatie. De naam Jas Hennessy & Co bestaat ook nog steeds.
In september wordt een lijst opgesteld door het European Brand Institute uit Wenen. De lijst bevat de top 10 van het meest waardevolle merk van Europa. Hiervoor zijn meer dan 3.000 merken in 24 landen geanalyseerd. Op de eerste plaats staat Nokia uit Finland, op de tweede plaats LVMH en op de derde plaats het Britse Unilever.
Gelimiteerde jubileum uitgave
Hennessy heeft ter gelegenheid van de 100e verjaardag van Kilian Hennessy een “limited edition cognac” uitgebracht. De honderd beste “eaux de vie’s “uit de kelders van de distilleerderij zijn gemixt tot deze unieke cognac. Er worden maar 100 flessen op de markt gebracht. Deze uitgave is de duurste fles ooit gemaakt door Hennessy.
De jubileum uitgave moet maar liefst € 150.000,-- per fles gaan kosten.
Deze limited edition wordt aangeboden in een kast gemaakt van aluminium en ebbenhout. Op de bovenkant van de kist staan twee bruine bollen bestaande uit Muranoglas. Natuurlijk zijn deze glazen bollen in de kleur van de cognac. Er wordt een gouden sleutel bij geleverd.
In de kist staat de fles, gemaakt van Baccaratkristal, in een houder van gekruld aluminium, omringd door spiegels. Naast de fles liggen aan beide kanten twee handgeblazen en speciaal ontworpen glazen. Natuurlijk ook van Muranoglas. De bolle voet van het glas bevat gouden blaadjes om het luxe gevoel te benadrukken.
De eerste kist is uiteraard in ontvangst genomen door de jarige zelf.
Volgens René Laning bevat deze schatkist “herinneringen aan het persoonlijke leven van Kilian Hennessy, en aan de tijdgeest van toen”.